EDUCATIONAL APPLICATIONS IN HIGH SCHOOL FOR THE PREVENTION OF STUDENT CRIMINALIZATION: AN APPROACH FROM RESTORATIVE JUSTICE AND HUMAN RIGHTS

Authors

  • Claire De Mézerville López Psicóloga. Representante regional en América Latina para el International Institute for Restorative Practices. Docente y coordinadora de la Sección de Psicopedagogía, perteneciente a la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica., Costa Rica
  • Ana Estrella Meza Rodríguez Orientadora, Profesora de Orientación en la Escuela de Orientación y Educación Especial, investigadora en el Instituto Investigaciones en Educación (INIE), ambos de la Universidad de Costa Rica., Costa Rica
  • Theresa A Ochoa Profesora catedrática en Indiana University y directora ejecutiva del programa HOPE, un programa para jóvenes en centros penales. Aborda investigaciones relacionas con la temática de la relación entre la discapacidad conductual e intervenciones para disminuir el riesgo de encarcelamiento juvenil. Las publicaciones incluyen revistas en educación especial, educación secundaria, y aplicación de la ley, Costa Rica
  • Yanúa Ovares Fernández Psicopedagoga, Profesora de Educación Especial de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica. Aborda investigaciones relacionadas con la temática de adolescentes en situación de riesgo social, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.30-1.5

Keywords:

Restorative justice, Human rights, Children's rights, School criminalization, Positive discipline.

Abstract

The following article addresses the intervention from positive discipline as an alternative to common punitive reactions to school misconducts classified as serious and very serious, which advocates a more human approach. It is supported from a human rights perspective based on a restorative justice framework. The article emphasizes the importance of 1) fair processes centered on the student; 2) active student participation in the disciplinary processes, 3) support instead of only sanction towards students with behavior problems and 4) an approach aimed at strengthening the relationships between students with this problem and teachers who prevent or intervene the misconducts. Selected cases from a Costa Rican public school are used to illustrate the benefits of more humanized practices. The article proposes that a restorative approach is not necessarily a substitute for the usual corrective measures, but rather a more effective way to help the people considered perpetrators, assume responsibility for their actions and remain involved in the educational system, instead of isolating them to the point where they get involved in more frequent and severe misconducts.

References

Arias, D., Cortés, E. y Calderón, J. (2017). Estudio sobre consumo de drogas de las personas menores de edad en conflicto con la Ley Penal Juvenil. San José, Costa Rica: Poder Judicial

Arias, D., Fernández, K., Calderón, J. y Espinach, L. (2017). Protocolo Justicia Juvenil Restaurativa Contravenciones. San José, Costa Rica: Poder Judicial-Vice Ministerio de Paz.

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los derechos del niño. Recuperado de: https://www.unicef.org/ecuador/convencion_2.pdf

Braithwaite, J. (1989). Crime, Shame and Reintegration. Australia: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511804618

Braithwaite, J. (2018). Minimally Sufficient Deterrence. Crime and Justice: A Review of Research, 47: 69-118. https://doi.org/10.1086/696043

Burgos, A. (2015). Te condeno a ser feliz. En: IUDEX. Revista Oficial de la Asociación Costarricense de la Judiciatura, 3: 143-215

Burgos, A. (2014). Las principales soluciones alternas en materia penal juvenil en relación a la legislación de adultos en Costa Rica. En: IUDEX. Revista Oficial de la Asociación Costarricense de la Judiciatura, 2: 11-30.

Costello, B., Wachtel, J., & Wachtel, T. (2010). Manual de prácticas restaurativas para docentes, personal responsable de la disciplina y administradores de instituciones educativas. Pensylvannia: IIRP.

De Mezerville, C. (2018). Implementando prácticas restaurativas. Una entrevista. Recuperado de: https://la.iirp.edu/2018/02/27/implementando-practicas-restaurativas-una-entrevista/

George, G., & McConville, G. (n. d.). One school’s journey. Coorparoo, Australia: Villanova College. Recuperado de: http://www.rpforschools.net/RP/RPatV_OneSchoolsJourney.pdf

George, G. (2014) Afecto y emoción en una Escuela Restaurativa. In Kelly, V. and Thorsborne, M. (Eds.). The Psychology of Emotion in Restorative Practice, 200–233. London, UK: Jessica Kingsley Publishers.

Grosser, K., Rojas, L. Y Astorga, R. (Coord.) (2016a). Protocolo de actuación en situaciones de hallazgo, tenencia, consumo y tráfico de drogas. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Recuperado de: https://www.mep.go.cr/sites/default/files/protocolo_de_drogas.pdf

Grosser, K., Rojas, L., y Astorga, R. (Coord.) (2016b). Protocolo de actuación en situaciones de bullying. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Recuperado de: https://www.mep.go.cr/sites/default/files/protocolo%20de%20actuaci%C3%B3n%20en%20situaciones%20de%20bullying.pdf

Grosser, K. y Cartín, T. (2018). Protocolo de atención a la población estudiantil que presenta lesiones autoinflingidas y/o en riesgo por tentativa de suicidio. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Recuperado de: https://www.mep.go.cr/sites/default/files/blog/ajduntos/protocolo-prevencion-suicidio.pdf

Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2003). Fair Process. Managing in the Knowledge Economy. Harvard Business Review. The Best of HBR: 127-136.

Losen, D., Hodson, C., Keitch II, M. A., Morrison, K., & Belway, S. (2015). Are we closing the school discipline gap? The Center for Civil Rights Remedies. Retrieved from: https://www.civilrightsproject.ucla.edu/resources/projects/center-for-civil-rights-remedies/school-to-prison-folder/summary-reports/ccrr-school-to-prison-pipeline-2015/UCLA15_Report_9.pdf

McCold, P. (2000). Toward a mid-range theory of restorative justice. Contemporary Justice Review, 357-414.

Ministerio de Educación Pública. (2018). Reglamento de evaluación de los aprendizajes 2018. N.° 40862-MEP. Alcance N.° 26 Poder Ejecutivo. Decretos. San José, Costa Rica: La Gaceta.

Morlachetti, A. (2013). La convención sobre los derechos del niño y la protección de la infancia en la normativa internacional de derechos humanos. Recuperado de: https://www.upf.edu/dhes-alfa/materiales/res/dhgv_pdf/DHGV_Manual.21-42.pdf

Naranjo, J. C. (2018). Construcción de relaciones democráticas desde la autonomía progresiva y el empoderamiento como medios para lograr procesos de participación e interlocución con las personas menores de edad en el sistema educativo costarricense. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 29 (1), 109-137. https://doi.org/10.15359/rldh.29-1.5

Nathanson, D. L. (1992). Shame and Pride: Affect, sex, and the birth of the self. New York: W.W. Norton & Company.

O’Connell, T., Wachtel, B. y Wachtel, T. (2006). Manual de reuniones restaurativas. Real Justice: CONAMAJ

Oakland Unified School District. (2014). Restorative Justice in Oakland Schools. Implementation and Impacts 2014. Recuperado de: https://youthlaw.org/wp-content/uploads/2017/03/OUSD-Restorative-Justice-Report.pdf

Ochoa, T. A., Levy, L. J., Spegel, K. & Ovares, Y. (2015). Keeping kids out of corrections: Lowering recidivism by strengthening teamwork and collaboration between law enforcement officers and transition specialists in juvenile correctional facilities. Law Enforcement Executive Forum, 51(1), 29-43. https://doi.org/10.19151/LEEF.2015.1501c

Ochoa, T., & Rome, J. (2009). Considerations for arrests and interrogations of suspects with hearing, cognitive and behavioral disorders. Law Enforcement Executive Forum Journal, 9(5), 131–141.

Organismo de Investigación Judicial (OIJ). (2011). Informe estadístico de seguridad ciudadana. Recuperado de: https://www.poder-judicial.go.cr/planificacion/images/documentos/estadisticas/policiales/Anuario_Policial_2011/Elementos/PDFs/012_informe_seguridad_ciudadana.pdf

Organismo de Investigación Judicial (OIJ). (2011) Informe estadístico de seguridad ciudadana. Recuperado de: https://www.poder-judicial.go.cr/planificacion/images/documentos/estadisticas/policiales/Anuario_Policial_2011/Elementos/PDFs/012_informe_seguridad_ciudadana.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos, United Nations. Recuperado de: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf

Poder Judicial República de Costa Rica. (2018). Política Institucional. Recuperado de: https://justiciarestaurativa.poder-judicial.go.cr/index.php/politica

Programa Estado de la Nación (2011). Cuarto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación.Puzzanchera, C., & Kang, W. (2014). Easy Access to FBI Arrest Statistics 1994-2011. Recuperado de: http://ojjdp.gov/ojstatbb/ezaucr/asp/ucr_display.asp

Skiba, R. J., Arredondo, M. I., & Williams, N. T. (2014). More than a metaphor: The contribution of exclusionary discipline to a school-to-prison pipeline. Equity & Excellence in Education, 47(4), 546-564. https://doi.org/10.1080/10665684.2014.958965

Tribunal Supremo de Elecciones (1998). Código de la Niñez y la Adolescencia. Recuperado de: http://www.tse.go.cr/pdf/normativa/codigodelaninez.pdf

UNICEF. (2015). Convención sobre los Derechos del Niño: ¿Qué puede hacer usted? Recuperado de: https://www.unicef.org/spanish/crc/index_what.html

UNICEF. (2017). Una revisión sistemática de los determinantes de la violencia que afectan a niños, niñas y adolescentes. Costa Rica. Recuperado de: https://www.unicef.org/costarica/Innocenti-Violencia-2017.pdf

UNICEF. (2018)¿Qué es la Convención sobre los Derechos del Niño? Recuperado de: https://www.unicef.es/causas/derechos-ninos/convencion-derechos-ninos

United States Departments of Education and Justice. (2014). Guiding Principles for Providing High-Quality Education in Juvenile Justice Secure Care Settings, Washington, D. C., 2014. Recuperado: http://www2.ed.gov/policy/gen/guid/correctional-education/index.html

Wachtel, T. (2013). Definiendo qué es restaurativo. Pennsylvania, Estados Unidos: IIRP

Published

2019-06-04

How to Cite

EDUCATIONAL APPLICATIONS IN HIGH SCHOOL FOR THE PREVENTION OF STUDENT CRIMINALIZATION: AN APPROACH FROM RESTORATIVE JUSTICE AND HUMAN RIGHTS. (2019). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 30(1), 123-148. https://doi.org/10.15359/rldh.30-1.5

How to Cite

EDUCATIONAL APPLICATIONS IN HIGH SCHOOL FOR THE PREVENTION OF STUDENT CRIMINALIZATION: AN APPROACH FROM RESTORATIVE JUSTICE AND HUMAN RIGHTS. (2019). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 30(1), 123-148. https://doi.org/10.15359/rldh.30-1.5

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>