Impact on access to education for students of III cycle and diversified education, with visual impairments in public education in Costa Rica, as a consequence of COVID-19, during the 2020 school year

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.10

Keywords:

right to education, pandemic, visual impairment, educational supports

Abstract

The objective of this study was to analyze the impact produced on access to education of III cycle and diversified education students with visual impairments in public education in Costa Rica, during the 2020 school year, as a consequence of COVID- 19. The research design was phenomenological, so it was considered that the most appropriate instrument was the in-depth interview. The research subjects were six students with visual impairment, three women and three men, with blindness and low vision, enrolled in III Cycle and in diversified education, in the Costa Rican public educational system and that at the time of the research, in parallel, they received support from the Helen Keller National Education Center. Among the main findings is the importance of cooperative work among the support networks that students with visual impairment must have to face combined education with probability of success, and the emergence of a new social gap in families brought by the pandemic, that is, that which is related to the lack of connectivity and technological resources. One of the main conclusions that the research found is that students with visual impairments cannot be located in one of the particular settings for the combined education proposed by the Ministry of Public Education, as they require different formats at the time of presenting the didactic material for them to have access to an education that adjusts to their visual condition.

Author Biography

María del Socorro Madrigal Flores, Centro Nacional de Educación Helen Keller

Docente de Educación Especial con énfasis en Discapacidad Visual, Centro Nacional de Educación Helen Keller, Ministerio de Educación Pública (MEP), Costa Rica. Correo electrónico: mariasmadrigal@hotmail. com  https://orcid.org/0000-0003-4111-8171

References

Abascal, E. y Grande, I. (2005). Análisis de encuestas. Madrid: ESIC Editorial. http:// books.google.co.cr/books?id=qFczOOiwRSgC&pg=PA69&dq=elecci% C3%B3n+- de+datos+no+probabil%C3%ADsticos&hl=es&sa=X&ei= i6KIUMytC5Tm8QSD4o- CQDA&ved=0CDUQ6AEwAQ#v=onepage&q=elecci%C3%B3n%20de%20datos%20 no%20probabil%C3%ADsticos&f=false

Ambrosy-Velarde, I. L. (2015). La educación en el contexto de la sociedad actual. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 6(2), 200 - 213. https://revistas.uned. ac.cr/index.php/revistacalidad/ article/view/955

Banco Interamericano de Desarrollo (2020) La educación en tiempos de coronavirus:- Llos sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Desarrollo https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-en-tiem- pos-del-coronavirus-Los-sistemas-educativos-de-America-Latina-y-el-Caribe-an- te-COVID-19.pdf

Cabrera, M. (2011) Discapacidad visual. http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/rehabilita- cion-arte/discapacidad_visual.pdf

CEPAL-UNESCO (2020) La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S 2000510_es.pdf

Fernández, M. (2014) El diseño universal: concepto y clasificación. https://www.researchgate.net/publication/236984554_El_diseno_universal_concepto_y_clasificacion/ link/0deec53835a8e12b17000000/download

Hernández, S. Fernández, C. & Baptista P. (2014) Metodología de la Investigación. Sexta Edición. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Sigacion.pdf

Herrera, F. y Pulido, F. (2017) La influencia de las emociones sobre el rendimiento aca- démico, Ciencias Psicológicas, 11 (1), pp. 29-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=6089602

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC) (2018). Encuesta nacional sobre discapacida. https://www.inec.cr/ sites /default/files/documetos-biblioteca-virtual/reenadis2018.pdf

International Council for Education of People with Visual (ICEVI). (2003). Concepto de ceguera y deficiencia visual. Patologías oculares. http://www2.ulpgc.es/descargadi- recta.php?codigo_ archivo=1798#:~:text=La%20baja%20visi%C3%B3n%20se%20 asocia,t%C3%A9cnicas%20(Corn%2C%201989).

Jiménez, C. (2020) Impacto de la pandemia por SARS-CoV2 sobre la educación, Revista electrónica Educare, 24, 1-3. www.revistas.una.ac.cr › EDUCARE › article › download Impacto de la Pandemia por SARS-CoV2 sobre la Educación

Kikut, L. (2020) Análisis de resultados de la evaluación de la virtualización de cursos en la UCR ante la pandemia por COVID-19: Perspectiva estudiantil. https://www.cea. ucr.ac.cr/images/stea/Eval_Doc/Analisis_Virtualizacion I-2020.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (s.f.) Apoyos Educativos en III Ciclo y Educación Diversificada, orientaciones para aplicar la estrategia. http://www.ddc.mep.go.cr/sites/ all/files/ddc_mep_go_cr/archivos/servicio_de_apoyo_educativo_en_iii_ciclo_y_edu- cacion_diversificada.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP) (2020) Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/orientaciones-proce- so-educativo-distancia_0.pdf

Montánchez, M. (2015) La educación como derecho en los tratados internacionales. Revista de Paz y Conflictos, 8(2), 243-265 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articu- lo/5307824.pdf.

Naciones Unidas (2006) Convención de los derechos de las personas con discapacidad. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Naciones Unidas (2015) Estudio temático sobre los derechos de las personas con discapa- cidad en virtud del artículo 11 de la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, relativo a las situaciones de riesgo y emergencias humanitarias. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2016/10350.pdf

Naciones Unidas (2019) Informe nacional presentado con arreglo al párrafo 5 del anexo de la resolución 16/21 del Consejo de Derechos Humanos. https:

Naciones Unidas (2020) Informe de políticas: La educación durante la Covid-19 y después de ella. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_co- vid-19_and_beyond_spanish.pdf

Organización de Estados Americanos (OEA). (2016). Equidad e inclusión social: Su- perando desigualdades hacia sociedades más inclusivas. http://www.oas.org/docs/ inclusion_social/equidad-e-inclusion-social-entrega-web.pdf

Organización Nacional de Ciegos de España (ONCE). (2016). Guía sobre Tiflotecnología y Tecnología de Apoyo para uso educativo. https://creena.educacion.navarra.es/web/bvir- tual /2018/09/26/guia-sobre-tiflotecnologia-y-tecnologia-de-apoyo-para-uso-educativo/

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). Informe mundial sobre la visión. https:// apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331423/9789240000346-spa.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). Preguntas y respuestas sobre la enfer- medad por coronavirus (COVID-19). https://www.who.int/es/emergencies/diseases/ novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2020). El impacto del COVID-19 en la educación – información del panorama de la educa- ción (Education at a Glance) 2020. https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/ EAG2020_COVID%20Brochure%20ES.pdf

Rosabal, S. y Solís, Y. (2020) La gestión curricular en centros educativos públicos en Costa Rica durante la pandemia del virus de la COVID-19. Innovaciones educativas, 22, 228-242.

Sainz, J. (2020) El derecho a la educación en la agenda 2030. Una visita desde la pan- demia. San José: Universidad para la Paz. https://www.upeace.org/files/Publications/ Sainz %20Borgo,%20Juan%20Carlos-El%20derecho%20a%20la%20educacion%20 en %20la%20Agenda%202030.pdf

Sebastián, M., Valle, I. y Vigara, A. (2011) Guía de orientación en la práctica profesional de la valoración reglamentaria de la situación de dependencia: productos de apoyo para la autonomía personal. Madrid: CEAPAT. Recuperado de: http://www.ceapat.es/ InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/guadeproductosdeapoyo.pdf

Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de nvestiga- ción. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S.A. http://books.google.co.cr/b ooks?i- d=EQanW4hLHQgC&pg=PA11&lpg= PA11&dq=Introducci%C3%B3n+a+los+m%- C3%A9todos+cualitativos+de+Sigaci%C3%B3n&source=bl&ots=9H5AFHgKY6&- sig=WkbRZe-7_A6CsI1ag_1qkUKIusE&hl=es&sa=X&ei=uEFqUNnZA8XfyAHUw YHYCA&ved=0CDQQ6AEwAQ#v=onepage&q=Introducci%C3%B3n%20a%20 los%20m%C3%A9todos%20cualitativos%20de%20Sigaci%C3%B3n&f=false

UNICEF (2008) Educación en situaciones de emergencias y desastres: guía de preparativos para el sector educación. https://www.eird.org/reunion-educacion/materiales-educacion/Educacion%20en%20Situaciones%20de%20 Emergencia%20y%20Desastres,%20 Guias%20de%20Preparativos%20para%20el%20Sector%20Educacion.pdf

UNICEF (2019) Normas para la inclusión, protección y atención de las personas con discapacidad en las emergencias. https://www.unicef.org/ lac/sites/unicef.org.lac/ files/2018-06/P.2.3.%20Documento-Normas-Inclusion-Proteccion_13.08.2016-WEB. PDF

Vélez, B. (2011) La escuela en tiempos de crisis: Puntos de fuga para re-instaurar la espe- ranza en contextos post-desastre. Revista Folios, 34, 1-12. http://www.scielo.org.co/ pdf/folios /n34/n34a03.pdf

Victoria, J. (2013) El modelo social de la discapacidad: una cuestión de derechos humanos. Revista de Derecho UNED, 12, 817-833. http://revistas.uned.es/index.php/RDUNED/ article/viewFile/11716/11163

Published

2021-11-19

How to Cite

Impact on access to education for students of III cycle and diversified education, with visual impairments in public education in Costa Rica, as a consequence of COVID-19, during the 2020 school year. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 181-210. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.10

How to Cite

Impact on access to education for students of III cycle and diversified education, with visual impairments in public education in Costa Rica, as a consequence of COVID-19, during the 2020 school year. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 181-210. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.10

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>