Conceptualizations of Disability and Educational Needs: Implications for the Attention of Students with Disabilities At Universidad Nacional

Authors

  • Angélica Fontana-Hernández Universidad Nacional, Costa Rica
  • Marco Quirós-Fernández Universidad Nacional, Costa Rica
  • Marie Claire Vargas-Dengo Universidad Nacional, Costa Rica
  • Saray Chavarría-Sobalbarro Universidad Nacional, Costa Rica

Keywords:

Academic staff, conceptualization, disability, higher education, Universidad Nacional

Abstract

This paper has been written within the framework of the Project (FIDA-0524-10) Perceptions and realities to assist students educational needs: Proposal for professional development and its implementation at Universidad Nacional. It contains preliminary results presented at UNA, in 2014.  Since education is a human right, it is essential to promote analysis and discussion regarding the opportunities of accessibility to quality education, so that students are granted equity and fair conditions for learning. From a qualitative research approach, this study attempts to reveal the social constructions about the terms disability and educational needs within this particular university institution.  Based on the perceptions of UNA’s academic staff who participated in the study, data analysis depicts that different constructions of disability emerge within a social dimension. These constructions may impact the educational field at the university level in relation to the appropriate assistance students required to access education.  Throughout all regional sites of UNA, academic staff expresses a variety of constructions about the term educational needs, not a single definition prevails (from which it can be inferred there is conceptual ambiguity about this term).  In a social dimension, these range from a traditional view to a more current and flexible. Moreover, it is often misleaded with the other terms such as care or teaching aids.  Regarding the term disability, most of the constructions are reductionist and do not regard the concept in a broad and relational way it is currently conceived.  Results point out the importance of providing educational training to university academic staff about disabilities and assisting students’ educational needs.

References

Aguilar, G. (2004). Del exterminio a la educación inclusiva: Una visión desde la discapacidad. Conferencia presentada en el V Congreso Educativo Internacional: De la educación tradicional a la educación inclusiva. Heredia: Universidad Interamericana de Costa Rica.

Aguilar, G, y Monge, G. (2008) La educación especial en Costa Rica: Antecedentes, evolución, nuevas tendencias y desafíos. San José: Ministerio de Educación Pública. Versión preliminar sin publicar.

Arce, X. y Venegas, S. (2008). La igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad visual de conformidad con la Ley 7600, en los trámites administrativos en el Campus Omar Dengo de la Universidad Nacional. (Tesis de licenciatura inédita). Heredia: Universidad Nacional.

Arnaiz, P. (1997). De la necesidades educativas especiales a la escuela inclusiva. España: Siglo de Oro.

Blanco, R. (1989). Las necesidades educativas especiales en la escuela ordinaria. Madrid: Ministerio de Educación y Comercio.

Castillo, A. y Bonilla, A. (2009). Curricular adaptations for adult english language learners in the school of literature and language sciences at Universidad Nacional. (Propuesta pedagógica de maestría, inédita). Heredia: Universidad Nacional.

Fontana, A. (2004). Atención a la diversidad: Talleres para docentes de I y II ciclos. Propuesta didáctica de maestría, inédita) Heredia. Universidad Nacional.

Fontana, A. y Rodríguez, R. (2012). Formulación del proyecto Percepciones y realidades en la atención de las necesidades educativas: Propuesta de desarrollo profesional y su implementación en la Universidad Nacional código 0509-10. Heredia: Vicerrectoría Académica. Universidad Nacional. Material sin publicar.

Fontana, A., Espinoza, A. y León, H. (2009). Implementación de las adecuaciones de acceso al currículo en las instituciones educativas costarricenses San José: Centra Nacional de Recursos para la Educación Inclusiva [CENAREC] Recuperado desde

http://www.cenarec.org/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=1: informe-nacin-implementacin-de-las-adecuaciones-de-acceso&Itemid= 119

Gurdián, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. San José, Costa Rica: Print Center.

Lou Royo, M. A. (2011). Atención a las necesidades educativas específicas. Educación Secundaria. Madrid: Ediciones Pirámide.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2005). Políticas, Normativa y Procedimientos para el Acceso a la Educación de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. San José: Publicaciones del MEP.

Miranda, G. (2009). Actitudes del personal académico universitario hacia el estudiantado con discapacidad y su relación con el desempeño académico: Un estudio de caso de la Universidad de Costa Rica (Tesis de maestría inédita). Heredia: Universidad Nacional.

Organización Mundial de la Salud. (OMS). (1997) Clasificación internacional de la deficiencia, discapacidades y minusvalías. Madrid. IMSERSO. Recuperado de

http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/82187/1/sa5418.pdf?ua=1

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2001).Clasificación Internacional del

Funcionamiento, de la Discapacidad de la Salud: CIF. Madrid: IMSERSO.

Recuperado de

http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/oms-clasificacion-02.pdf

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2006, Noviembre, 3). Convención sobre los

Derechos de las Personas con Discapacidad. Recuperado de http://www.un.org/spanish/disabilities/ pdf/SpanishCPRD.CSP.2008.1.pdf

Sánchez, A. y Torres, J. A. (2002) Educación Especial. Centros educativos y profesionales ante la diversidad. Madrid: Ediciones Pirámide.

Soto, R. (2007). Actitud docentes de la Universidad de Costa Rica hacia los (as) estudiantes con discapacidad.(Tesis de maestría, inédita). San José: Universidad de Costa Rica.

Universidad Nacional. (2005). Políticas institucionales. Gaceta UNA 01-2005 modificada en la Gaceta UNA 04-2014. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/1149

Universidad Nacional. (2013). Gaceta UNA 15-2013 Recuperado de

http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/2552/UNA-GACETA%2015-2013.pdf?sequence=1

Torres, J. (2013) Inclusión y equidad de la personas con discapacidad en la educación superior pública costarricense. (Artículo especializado de maestría, inédito) Heredia, Universidad Internacional San Isidro Labrador.

Vargas, M. (2012). Miradas epistemológicas desde las perspectivas teóricas sobre la discapacidad. Revista electrónica EDUCARE 16(3), 145-155.

Vargas. M. (2013). Influencia de los prejuicios de un sector de la población universitaria respecto a la discapacidad en la construcción de una cultura institucional inclusiva en la Universidad Nacional (2012-2013) (Tesis doctoral, inédita). San José: Universidad de Costa Rica.

Published

2016-06-30

How to Cite

Conceptualizations of Disability and Educational Needs: Implications for the Attention of Students with Disabilities At Universidad Nacional. (2016). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 5(2), 129-153. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/8438

How to Cite

Conceptualizations of Disability and Educational Needs: Implications for the Attention of Students with Disabilities At Universidad Nacional. (2016). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 5(2), 129-153. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/8438

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>