Mi experiencia docente en el contexto de las aulas costarricenses: el disfrute de retomar las acciones del pedagogo, inspiraciones en el Repertorio Americano

Authors

  • Saray Elena Loáiciga Brenes

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-27.7

Keywords:

education, inspiration, educational settings, teaching practices

Abstract

During our own praactice, we find a great diversity of students who have stories, different ways of breeding, rhythm and styles of their own learning, which make us inspire our academic and comprehensive training efforts; to help them is the most wonderful satisfaction and why we teach. There are hundreds of human faces that make the task of educating. And behind them an inspiring educator who helped to confirm the orientation for the art of education. Therefore, this work makes a tour of several rewarding experiences of educators and artists who paint the future of many to be the bulwarks of a caring society. 

References

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación: hacia una sociedad aprendiente. Madrid, España: Nancea S.A de Ediciones.

Boff, L. (2002). Ecología: grito de la Tierra, grito de los pobres. Madrid, España: Editorial Trotta.

García Monge, J. (1920). Memoria de Instrucción Pública. En Garrón de Doryan, V., p. 70. (27). Memoria de Instrucción Pública.

García Monge, J. (1923). “A propósito del 10 de mayo”, citado por Garrón de Doryan, V. en Repertorio Americano, 30 de abril 1923. No. 3, pp. 101-109.

García Monge, J. (1974). Obras escogidas de Joaquín García Monge. San José, Costa Rica: EDUCA.

Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas. Barcelona: Editorial Anagrama.

Capra, F. (1996). La trama de la vida. Barcelona: Editorial Anagrama.

Capra, F. (1982). El Punto Crucial. Argentina: Editorial Troquel.

Cosachov, M. (2000). Entre el cielo y la tierra. Un viaje por el mapa del conocimiento. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos.

Dossey, L. (2004). El poder curativo de la mente. La salud más allá del cuerpo. México: Santillana.

Gallegos, R. y otros (1997). El destino invisible de la educación. México: Editorial Pax.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1994). La mediación pedagógica para la educación popular. San José, Costa Rica: Radio Netherland Training Center.

Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Santiago, Chile: Dolmen.

Maturana H. (1995). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago, Chile: Dolmen.

Mora, H. y Hinkelammert, F. (2003). Por una economía orientada hacia la vida. Revista Economía y sociedad. Escuela de Economía de la Universidad Nacional. No. 22.

Morín, E. (2003). El método. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid, España: Ediciones Cátedra. Colección Teorema.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona, España: Ediciones Paidós.

Payán, J. C. (2000). Lánzate al vacío. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill Interamericana.

Rodríguez Delgado, R. (1997). Del universo al ser humano. España: McGraw-Hill.

Rodríguez Vega, E. (2001). Cinco educadores en la historia. San José, Costa Rica: EUNED.

Soto, J. (2009). Joaquín García Monge: La Educación Cívico- Social del ciudadano (citado por. • op. cit. • pp 85-88. Cfr. Brenes Mesén, R y García Monge, J. Proyectos de Programas de Instrucción Primaria, Tip. Nacional, 1908, p. XY: “La enseñanza con estudio previo por parte del maestro, para que no divague ni derroche su tiempo” Recuperado de http://www.inif.ucr.ac.cr/ recursos/docs/Revista%20de%20 Filosof%C3%ADa%20UCR/ Vol.%20XXV/No.%2061/Joaquin%20Garcia%20Monge.%20 La%20educaci%C3%B3n%20civico-social%20del%20ciudadano. pdf.( Consulta 26 agosto 2016 )

Published

2018-10-18

How to Cite

Mi experiencia docente en el contexto de las aulas costarricenses: el disfrute de retomar las acciones del pedagogo, inspiraciones en el Repertorio Americano. (2018). Repertorio Americano, 27, 103-121. https://doi.org/10.15359/ra.1-27.7

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Mi experiencia docente en el contexto de las aulas costarricenses: el disfrute de retomar las acciones del pedagogo, inspiraciones en el Repertorio Americano. (2018). Repertorio Americano, 27, 103-121. https://doi.org/10.15359/ra.1-27.7