Universities and the dilemmas of educational quality in the context of globalization

Authors

  • Danny Guzmán Esquivel Poder Judicial República de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-28.14

Keywords:

globalization, neoliberal models, educational quality, markets, critical pedagogies, decolonial pedagogies

Abstract

The progressive weakening of state in Latin America has led us to times of
crisis, where the constant pressure from the powers at a global level have
forced governments to consider situations such as the opening of markets
and with this the breakdown of those institutions in charge to watch over the
social goodness. Immersed in an advanced capitalist system that constantly
obscures and transforms reality, we see how the educational field does not
escape from such circumstances affecting not only its structure, but also its
direction. Because of this, we could think of an education that instead of promoting
the integration of the subject to a system, looks for the emancipation
of the human being, but not in terms of industry and capital, but aim at the
emancipation of the human being towards the development of their tastes
and abilities, leading us to new alternatives.

Author Biography

Danny Guzmán Esquivel, Poder Judicial República de Costa Rica

Costa Rica. Licenciado en Sociología y
Máster en Estudios Latinoamericanos con
Énfasis en Cultura y Desarrollo de la Universidad
Nacional. Sociólogo del Poder
Judicial y Docente en la Universidad Latina
de Costa Rica.

References

Castro, S. (1998). Latinoamericanismo,

modernidad, globalización: Prolegómenos

a una crítica poscolonial

de la razón. México: Editorial Porrúa.

Cruz, O. y otros (2009). ¿Calidad de la

educación o educación de calidad?

Una preocupación más allá del mercado.

Revista Iberoamericana de

Educación. España.

Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa:

una reflexión sobre prácticas

y discursos descolonizadores. Buenos

Aires: Ediciones Tinta Limón.

Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación:

Cartas pedagógicas a un

mundo revuelto. Buenos Aires: Siglo

Veintiuno Editores.

Muñoz, V. (2006). El oro por las cuentas.

Miradas a la mercantilización de

la educación. San José: Ed. Luna

Híbrida y Centro de Investigación

y Docencia en Educación, Universidad

Nacional.

Molina, I. (2016). La educación en Costa

Rica de la época colonial al presente.

San José: Editoriales Universitarias

Públicas Costarricenses.

Torres, C. (1996). Las secretas aventuras

del orden. Estado y Educación. Buenos

Aires: Miño y Dávila Editores

Vega, R. (2012). La calidad educativa, una

noción neoliberal propia del darwinismo

Pedagógico. Revista Rebelión.

España.

Published

2019-04-10

How to Cite

Universities and the dilemmas of educational quality in the context of globalization. (2019). Repertorio Americano, 28, 211-223. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Universities and the dilemmas of educational quality in the context of globalization. (2019). Repertorio Americano, 28, 211-223. https://doi.org/10.15359/ra.1-28.14