Critical Latin American pedagogy and its transformative element in the Spontaneous Theater: A work experience on the issue of labor discrimination

Authors

  • Francisco Javier Rodríguez Víquez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ra.1-29.2

Keywords:

Spontaneous Theater, Freirian pedagogy, Paulo Freire, Jacob Levy Moreno, transformation, Latin America, Costa Rica

Abstract

In this article there will be a dialogue between a group experience facilitated
by the methodology of the Spontaneous Theater (T.E.) in its Workshop-function
modality and Paulo Freire's postulates on Latin American critical pedagogies
in the context of a hardware company. This work experience was
carried out to problematize the concepts of discrimination and harassment
in the framework of the implementation of the Labor Procedural Reform
(2018, Costa Rica). Throughout this, findings are presented that have coherence
between the praxis of T.E. and the theories of Latin American critical
pedagogies. Epistemological and ontological similarities of working with
T.E. with a critical Latin American vision on the importance of the role of
people in a group in the joint construction of social transformations regarding
a particular theme are shown.

References

Aguiar, M. (2016) Teatro Espontáneo y Psicodrama

a Dos. Psicoterapia y Psicodrama.

, (1), p. 94-157. Recuperado

de: http://www.revistapsicoterapiayPsicodrama.

org/archivos/Anterior04/7_

Aguiar_Moyses_Teatro_Espontaneo_

y_Psicodrama_a_dos.pdf

Donoso, A. (2016). Educación y transformación

social en el pensamiento

latinoamericano. México: Cuadernos

Americanos 155.

Ferrer, V., Bosch, E., Navarro, C, Ramis,

M. y García, M. (2008). Los micromachismos

o microviolencias en

la relación de pareja: Una aproximación

empírica. Anales de psicología,

(2), p. 341-252.

Freire, P. (1982). La educación como

práctica de la libertad. Buenos Aires:

Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía.

São Paulo, Brasil: Paz e Terra.

Garrido, E. (1978). Jacob Levi Moreno.

Psicología del encuentro. Madrid:

Sociedad de Educación Atenas.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista,

P. (2010). Metodología de la Investigación

(5a ed.). México: Mc

Graw-Hill.

López, E. y Población, P. (1997). La escultura

y otras técnicas psicodramáticas

aplicadas en psicoterapia. Buenos

Aires: Editorial Paidós.

Moreno, J.L. (1977). El Teatro de la espontaneidad.

Buenos Aires: Editorial

Vancu.

Ramírez, J. (2011). Cómo diseñar una

investigación académica. Heredia:

Montes de María Editores.

Silva, A. (1976). Paulo Freire: Una educación

para la liberación. Recuperado

de: http://redined.mecd.

gob.es /xmlui /bi t s t ream/handle/

/71528/00820073003030.

pdf?sequence=1

Streck, D., Redin, E. y Zitkoski J. (2015).

Diccionario Paulo Freire. Lima:

CEAAL.

Published

2020-03-05

How to Cite

Critical Latin American pedagogy and its transformative element in the Spontaneous Theater: A work experience on the issue of labor discrimination. (2020). Repertorio Americano, 29, 53-63. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.2

How to Cite

Critical Latin American pedagogy and its transformative element in the Spontaneous Theater: A work experience on the issue of labor discrimination. (2020). Repertorio Americano, 29, 53-63. https://doi.org/10.15359/ra.1-29.2

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>