Sex Education: Teachers’ Perceptions in the City of Cuenca 2013-2014

  • Diana Elisabeth Manzano-Pauta Universidad de Cuenca
  • Elena Monserrath Jerves-Hermida Universidad de Cuenca
Keywords: Sex education, teachers, perceptions, Cuenca.

Abstract

The recognition given to the role teachers play in sex education, and, at the same time, the apparent lack of knowledge in the area of sexuality, reflected in current literature, has led to the development of this research study. The objective of this study was to know the teachers’ perceptions about sex education in Cuenca. Specifically, we aimed to understand the assessment they have about their own knowledge, teacher satisfaction, modality, conceptions and teachers’ prejudices in classrooms. The mixed method used a sequential, explanatory strategy according to which, during the first stage, we explored the teachers’ perceptions about sex education, using a quantitative study with a survey applied to 180 teachers. Based on the results of the quantitative phase, in the second stage, the teachers’ opinions were collected through a qualitative inquiry by implementing focus group discussions. The results are shown in four categories: 1) assessment of knowledge; 2) teaching satisfaction; 3) modality; and 4) conceptions and prejudices about sex education. The categories of the study showed that sex education presents shortcomings especially related to the lack of training and knowledge in teachers, resulting in providing an education with the same prejudices that those teachers have about sexuality.

Author Biographies

Diana Elisabeth Manzano-Pauta, Universidad de Cuenca
Licenciada en Educación, Magister en Educación y Desarrollo del Pensamiento, actualmente Investigadora del Proyecto Humsex/Vlir Universidad de Cuenca-Ecuador. Posee una publicación en la revista Maskana.
Elena Monserrath Jerves-Hermida, Universidad de Cuenca
Psicóloga Educativa, Magister en Gerencia Educativa, PhD en Ciencias Bio-médicas. Actualmente subdecana de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación Universidad de Cuenca-Ecuador. Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales y también en coautoría. Además, ha presentado varias ponencias en congresos nacionales e internacionales.

References

Beltrán, L. (2010). Educación de la sexualidad y salud sexual y reproductiva. Guía para docentes. Venezuela: UNFA-Fondo de Población de Naciones Unidas. Recuperado de http://venezuela.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/Educacion%20SSR%20Guia%20Docentes.pdf

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Los Angeles: SAGE.

Subsecretaría de Equidad y Calidad Educativa, Programa Nacional de Educación Sexual Integral, Dirección Nacional de Gestión Educativa y Dirección Nacional de Educación Secundaria y Áreas Curriculares. (2012). Educación sexual integral para la educación secundaria. Contenidos y propuestas para el aula. Buenos Aires: Autor. Recuperado de http://www.me.gov.ar/me_prog/esi/doc/esi_secundaria.pdf

Fernández, L., Bustos, L., González, L., Palma, D., Villagrán, J. y Muñoz, S. (2000). Creencias, actitudes y conocimientos en educación sexual. Revista medica Chile, 128(6). doi: https://doi.org/10.4067/S0034-98872000000600002

Font, P. (2009). Pedagogía de la sexualidad. Barcelona: Grao.

Kirby, D. B., Laris, B. A., & Rolleri, L. A. (2007). Sex and HIV education programs: Their impact on sexual behaviors of young people throughout the world. The Journal of adolescent health, 40(3), 206-217. doi: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2006.11.143

Magendzo, A. (2006). Educación en derechos humanos: Un desafío para los docentes de hoy. Santiago: LOM Ediciones.

Martínez, J. L., Orgáz, B., Vicario-Molina, I., González, E., Carcedo, R. J., Fernández-Fuertes, A. A. y Fuertes, A. (2011). Educación sexual y formación del profesorado en España: Diferencias por sexo, edad, etapa educativa y comunidad autónoma. Magister. Revista de Formación del Profesorado e Investigación Educativa, 24, 37-47. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3844427

Meinardi, E., Revel, A., Godoy, E., Iglesias, M., Rodriguez, I., Plaza, M. V. y Bonan, L. (2008). Educación para la salud sexual en la formación de profesores en Argentina. Ciência & Educação, 14(2), 181-195. doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000200001

Mesa, M. I, Barella, J. L. y Cobeña, M. (2004). Comportamientos sexuales y uso de preservativos en adolescentes de nuestro entorno. Atención Primaria, 33(7), 374-380. doi: https://doi.org/10.1016/S0212-6567(04)78889-7

Ministerio de Educación del Ecuador. (2012). Marco legal educativo. Ecuador: Autor. Recuperado de http://www.cristorey.edu.ec/frontEnd/Image/MarcoLegalEducativo2012.pdf

Ramírez, C. (2004). Conocimientos y actitudes hacia la sexualidad en profesores de educación secundaria. Revista Sonorense, 13, 41 - 47.

Testa, M., Núñez, M. E., Ruiz, F. y Senior, A. (2002). Nivel de educación sexual de los docentes. Multiciencias, 2(2), 107-114. Recuperado de http://produccioncientificaluz.org/index.php/multiciencias/article/view/16569/16542

Unesco. (2013). Respuestas del sector de educación frente al bullying homofóbico (Serie buenas políticas y prácticas para la educación en VIH y salud, Cuadernillo 8). Santiago: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002229/222918s.pdf

Vidal, F. (2010). Educación sexual y diversidad en los programas educativos de América Latina. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 10(20), 75-104. Recuperado de http://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1090/1102

Published
2017-09-19
How to Cite
Manzano-Pauta, D., & Jerves-Hermida, E. (2017). Sex Education: Teachers’ Perceptions in the City of Cuenca 2013-2014. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.5
Section
Articles (Peer Reviewed Section)