Más inteligentes de lo que el colegio cree

  • Maurizia D' Antoni Universidad Nacional
  • Xenia Pacheco Soto Universidad Nacional

Abstract

The authors write about the prevailing concept of intelligence, basically in the Costa Rican educational system, which is an old-fashioned, traditional viewpoint that has no relation with the reality of high school students.

Based on that information, they start to explore the findings of Goleman and Gardener on emotional intelligence and multiple intelligences.

It is said that the educational centers have not incorporated these last tendencies and there is a need for a renovation that will assign new meanings to the act of learning.

Author Biographies

Maurizia D' Antoni, Universidad Nacional
Xenia Pacheco Soto, Universidad Nacional

Geógrafa y educadora. División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica y Escuela de Ciencias Geográficas, Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Antunes. C. (1998). Estimular Zas inteligencias múltiples. ¿ Qué-son y cómo se manifiestan? Madrid: Narcea ediciones.

Alvarado. M. (2000). Inteligencia emocional y resiliencia. Tesis para optar al título de Licenciatura en Psicología. Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Beauvois. J.L. y Dubois. N. (1994). Credenze interne e credenze esteme. En: Moscovici, cit.

Bertolini, P. (2003). Educazione e politica. Milano: Raffaello Cortina Editare.

Brockert. S. y Braun. G. (1996). Los test de la inteligencia emocional.

Barcelona: Robin Book.

Consejo Nacional de Rectores, Consejo de Planificación de la Educación

Superior, OPES 13(/2003). Propuestas: Primer Congreso Nacional de Educación, Por una educación Renovada. Uladislao Gámez Solano. San José: Publicaciones 2003.

D' Antoni, M. Y Pacheco, X. (2003). "El 11 de septiembre desde una mirada adolescente". I Congreso Nacional de educación. Por una educación renovada. San José, Costa Rica. En: Consejo Nacional de Rectores.

Gardner, H. (1996). Estructuras de la mente. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Goleman, D. (1995). Emocional inteligente. Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books.

Groterberg. E. (2000). www.mentahelath.org/special/schoolviolence/

resilence.htm

Me Laren, P. (1986). La escuela como un performance ritual. Hacia una

economía política de los símbolos. México, D.F.: Siglo XXI Editores.

Moscovici, S. (curador). (1994). La relazione conLaltro. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Pérez Gómez, Ángel (2003). "La nueva escuela en la era de la información". I Congreso Nacional de Educación Por una educación renovada, San José: Consejo Nacional de Rectores.

Varios autores, (1998). Manual para la identificación y la promoción de la resilencia en los niños y adolescentes. Fundación Kellog.

Published
2004-12-15
How to Cite
D’ Antoni, M., & Pacheco Soto, X. (2004). Más inteligentes de lo que el colegio cree. Revista Electrónica Educare, (7), 159-170. https://doi.org/10.15359/ree.2004-7.9
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)