Student Permanence: Factors That Influence at Politecnico Internacional of Bogota, Colombia

Keywords: dropout, retention, higher education, technical education

Abstract

This paper focuses on the identification of factors related to students’ retention. This study was conducted at Politécnico Internacional (Bogotá, Colombia), a private higher education institution. To collect the data, some ad hoc surveys were administered to a sample of 1487 students. Concerning the student’s retention, results highlight the importance of variables such as the quality and profile of the academic program offered. The influence of motivational factors and personal satisfaction about the students’ persistence within the academic program is also observed. These two variables, retention and persistence, are characterized in this paper as independent processes, susceptible to study, which interact and have a direct effect on retention in higher education.

Author Biographies

Aída Milena Murillo-Zabala, Politécnico Internacional

Odontóloga. Especialidad en Estomatología Pediátrica. Especialista en Docencia Universitaria. Magister en Educación. Candidata a Doctorado en Educación. Subdirectora académica y de investigación. Politécnico Internacional. Bogotá. Colombia.

Pedro Jurado-de los Santos, Universidad Autónoma de Barcelona

Licenciado en Psicología. Licenciado en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular de Universidad, Área de Didáctica y Organización Educativa, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona.

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Published
2021-01-01
How to Cite
Murillo-Zabala, A., & Jurado-de los Santos, P. (2021). Student Permanence: Factors That Influence at Politecnico Internacional of Bogota, Colombia. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.6
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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