Sociedad racional y educación: la génesis de la racionalidad educativa modernista
Abstract
The objective of this article is to explore some aspects related to the origin of modern education rationality. The study is based on the analysis of different dimensions of the dialectical interaction historically established between the rational logic behind the structural changes of the capitalist society and the construction of the modern liberal education perspective. With the purpose of defining the keys to the process, the first section provides a brief reference to the foundations of the origin of rational thinking and those of modernity, which was caused by the secularization process suffered by the universe of the renaissance culture. In the second part we discuss some dimensions of illustrations and the encyclopedia as basic cultural and education projects in the rational organization of society in the XVIII century. The third section explores some dimensions of the connection between capitalist modernization and educational rationality through some of the main historical factors: the creation of State-nations, nationality and citizenship, the rationality of liberal capitalism, the universality and ethnocentrism of the elite culture, the instrumental reason and the view of progress as technical evolution. In addition, we highlight the State’s adoption of education as part of the construction of the public sphere by emphasizing the rational and legitimating role that lies at the basis of these historical processes. Finally, the fourth section analyzes how the creation of modern rationality takes on a historical view of social progress neglecting humanistic ethics. This process influences the emergence of an educational rationality based on the ideological justification of inequality and on a meritocratic view of the rational society, as Tourine has defined it (1993).
References
Amín, S. (1999). El capitalismo en la era de la globalización. Barcelona. Paidós.
Apple, M. W. (1996). El conocimiento oficial. La educación democrática en una era conservadora. Barcelona, Paidós.
Barcellona, P. (1996). Postmodemidad y comunidad. El regreso de la vinculación social. Valladolid. Editorial Trotta.
Bobbio, N. (1976). Gramsci y la concepción de la sociedad civil. Barcelona. Avance.
Carnoy, M. (1985). La educación como imperialismo cultural. México. Siglo Veintiuno.
Cerroni, U. ( 1986). Introducción al pensamiento político. México. Siglo Veintiuno.
Chalmers, A. (2000). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid. Siglo Veintiuno.
Chevalier, J. J. (1981). Los grandes textos políticos. Desde Maquiavelo a nuestros días. Madrid. Aguilar.
Cortina, A. (1999). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid. Siglo Veintiuno.
De Gortari, E. (1971). Principios de lógica. México. Editorial Grijalbo.
Dubiel, H. (1993). ¿Qué es neoconservadurismo? Barcelona. Editorial Anthropos.
Eagleton, T. (1997). Ideología. Una introducción. Barcelona. Paidós.
Fernández M. (1986), Introducción de la Didáctica Magna de Comenius. Madrid. Akal.
Fernández M. (1985). Trabajo, escuela e ideología. Madrid. Akal.
Giddens, A. (1999). Consecuencias de la modernidad. Madrid. Alianza Editorial.
Gil Villa, F. (1994). Teoría sociológica de la educación. Salamanca. Amarú Ediciones.
Giroux, H. A. (1997). Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Barcelona. Paidós.
Gramsci, A. (1975). Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el Estado moderno. México. Juan Pablos Editor.
Habermas, J. (1998). "La modernidad un proyecto incompleto". En VV. AA. (1998). La postmodernidad. Ed. Hal Foster. Barcelona. Kairós.
Habermas, J. (1999). Problemas de legitimación en el capitalismo tardío. Madrid. Cátedra.
Hubert, R. (1952). Historia de la pedagogía. Buenos Aires, Kapeluz.
Khun, T. (1986). La estructura de las revoluciones científicas. México. Fondo de Cultura Económica.
Laski, O. (1974). El liberalismo. México. Fondo de Cultura Económica.
Llobera, J. R. (1995). "Estado soberano e identidad nacional en Europa actual". En VV. AA. (1995). Culturas, estados, ciudadanos. Una aproximación al multiculturalismo en Europa. Madrid. Editorial Avance.
López, F. (1977). Origen y evolución del liberalismo europeo. México. UNAM.
Manacorda, M. (1987). Historia de la educación II. Del 1500 a nuestros días. México. Siglo Veintiuno.
Mateucci, N. (1982). "Liberalismo". En Bobbio, N. y Mateucci, N. (1982). Diccionario de política. Madrid. Siglo Veintiuno.
Miranda, G. (2004) "Capitalismo global y cambio educativo. Los fundamentos estructurales e ideológicos de la política educativa neoliberal". En Revista Educare Nº VII, año 2004 (pp. 13-42), Universidad Nacional, CIDE. Costa Rica. EUNA.
Moya, C. (1975). Sociólogos y sociología. México. Siglo Veintiuno.
Off e, C. ( 1992). "Dos lógicas de acción colectiva". En La gestión pública. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. Madrid.
Picó, J. (1999). Cultura y modernidad. Seducciones y desengaños de la cultura moderna. Madrid. Alianza Editorial.
Ponce, A. (1987). Educación y lucha de clases. Barcelona. Akal.
Portelli, H. (1977). Gramsci y el bloque histórico. México. Siglo Veintiuno.
Sabater, F. (2001). El valor de educar. Barcelona. Ariel.
Sharp, R. (1988). Conocimiento, ideología y política educativa. Madrid, Akal.
Touraine, A. (1993). Crítica de la modernidad. Madrid. Temas de Hoy.
Wagner, P. (1997). Sociología de la modernidad. Barcelona, Herder.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Guillermo Miranda Camacho, Capitalismo global y cambio educativo. Los fundamentos estructurales e ideológicos de la política educativa neoliberal , Revista Electrónica Educare: No 7 (2004): Revista Electrónica Educare
- Guillermo Miranda Camacho, Gramsci y el proceso hegemónico educativo , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Guillermo Miranda Camacho, Reforma e innovación educativa. Consideraciones teóricas para la investigación crítica , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare