Sociedad racional y educación: la génesis de la racionalidad educativa modernista

  • Guillermo Miranda Camacho Universidad Nacional

Abstract

The objective of this article is to explore some aspects related to the origin of modern education rationality. The study is based on the analysis of different dimensions of the dialectical interaction historically established between the rational logic behind the structural changes of the capitalist society and the construction of the modern liberal education perspective. With the purpose of defining the keys to the process, the first section provides a brief reference to the foundations of the origin of rational thinking and those of modernity, which was caused by the secularization process suffered by the universe of the renaissance culture. In the second part we discuss some dimensions of illustrations and the encyclopedia as basic cultural and education projects in the rational organization of society in the XVIII century. The third section explores some dimensions of the connection between capitalist modernization and educational rationality through some of the main historical factors: the creation of State-nations, nationality and citizenship, the rationality of liberal capitalism, the universality and ethnocentrism of the elite culture, the instrumental reason and the view of progress as technical evolution. In addition, we highlight the State’s adoption of education as part of the construction of the public sphere by emphasizing the rational and legitimating role that lies at the basis of these historical processes. Finally, the fourth section analyzes how the creation of modern rationality takes on a historical view of social progress neglecting humanistic ethics. This process influences the emergence of an educational rationality based on the ideological justification of inequality and on a meritocratic view of the rational society, as Tourine has defined it (1993).

Author Biography

Guillermo Miranda Camacho, Universidad Nacional

Sociólogo, graduado en la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, España. Ha realizado investigaciones en el campo de la sociología de las políticas educativas, tanto en Costa Rica como en España. Profesor de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

References

Amín, S. (1999). El capitalismo en la era de la globalización. Barcelona. Paidós.

Apple, M. W. (1996). El conocimiento oficial. La educación democrática en una era conservadora. Barcelona, Paidós.

Barcellona, P. (1996). Postmodemidad y comunidad. El regreso de la vinculación social. Valladolid. Editorial Trotta.

Bobbio, N. (1976). Gramsci y la concepción de la sociedad civil. Barcelona. Avance.

Carnoy, M. (1985). La educación como imperialismo cultural. México. Siglo Veintiuno.

Cerroni, U. ( 1986). Introducción al pensamiento político. México. Siglo Veintiuno.

Chalmers, A. (2000). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid. Siglo Veintiuno.

Chevalier, J. J. (1981). Los grandes textos políticos. Desde Maquiavelo a nuestros días. Madrid. Aguilar.

Cortina, A. (1999). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid. Siglo Veintiuno.

De Gortari, E. (1971). Principios de lógica. México. Editorial Grijalbo.

Dubiel, H. (1993). ¿Qué es neoconservadurismo? Barcelona. Editorial Anthropos.

Eagleton, T. (1997). Ideología. Una introducción. Barcelona. Paidós.

Fernández M. (1986), Introducción de la Didáctica Magna de Comenius. Madrid. Akal.

Fernández M. (1985). Trabajo, escuela e ideología. Madrid. Akal.

Giddens, A. (1999). Consecuencias de la modernidad. Madrid. Alianza Editorial.

Gil Villa, F. (1994). Teoría sociológica de la educación. Salamanca. Amarú Ediciones.

Giroux, H. A. (1997). Cruzando límites. Trabajadores culturales y políticas educativas. Barcelona. Paidós.

Gramsci, A. (1975). Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el Estado moderno. México. Juan Pablos Editor.

Habermas, J. (1998). "La modernidad un proyecto incompleto". En VV. AA. (1998). La postmodernidad. Ed. Hal Foster. Barcelona. Kairós.

Habermas, J. (1999). Problemas de legitimación en el capitalismo tardío. Madrid. Cátedra.

Hubert, R. (1952). Historia de la pedagogía. Buenos Aires, Kapeluz.

Khun, T. (1986). La estructura de las revoluciones científicas. México. Fondo de Cultura Económica.

Laski, O. (1974). El liberalismo. México. Fondo de Cultura Económica.

Llobera, J. R. (1995). "Estado soberano e identidad nacional en Europa actual". En VV. AA. (1995). Culturas, estados, ciudadanos. Una aproximación al multiculturalismo en Europa. Madrid. Editorial Avance.

López, F. (1977). Origen y evolución del liberalismo europeo. México. UNAM.

Manacorda, M. (1987). Historia de la educación II. Del 1500 a nuestros días. México. Siglo Veintiuno.

Mateucci, N. (1982). "Liberalismo". En Bobbio, N. y Mateucci, N. (1982). Diccionario de política. Madrid. Siglo Veintiuno.

Miranda, G. (2004) "Capitalismo global y cambio educativo. Los fundamentos estructurales e ideológicos de la política educativa neoliberal". En Revista Educare Nº VII, año 2004 (pp. 13-42), Universidad Nacional, CIDE. Costa Rica. EUNA.

Moya, C. (1975). Sociólogos y sociología. México. Siglo Veintiuno.

Off e, C. ( 1992). "Dos lógicas de acción colectiva". En La gestión pública. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. Madrid.

Picó, J. (1999). Cultura y modernidad. Seducciones y desengaños de la cultura moderna. Madrid. Alianza Editorial.

Ponce, A. (1987). Educación y lucha de clases. Barcelona. Akal.

Portelli, H. (1977). Gramsci y el bloque histórico. México. Siglo Veintiuno.

Sabater, F. (2001). El valor de educar. Barcelona. Ariel.

Sharp, R. (1988). Conocimiento, ideología y política educativa. Madrid, Akal.

Touraine, A. (1993). Crítica de la modernidad. Madrid. Temas de Hoy.

Wagner, P. (1997). Sociología de la modernidad. Barcelona, Herder.

Published
2005-06-30
How to Cite
Miranda Camacho, G. (2005). Sociedad racional y educación: la génesis de la racionalidad educativa modernista. Revista Electrónica Educare, (8), 11-47. https://doi.org/10.15359/ree.2005-8.1
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)