Education for Change in a Hyperconnected Society: When the Other is Virtualized

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.39

Keywords:

Interpersonal communication, educational psychology, educational philosophy alterity, virtual learning

Abstract

Introduction. The hyper-information society does not involve or imply hyper‑knowledge, not even simple knowledge. The sensation of asphyxiation before the continuous bombardment of the otherness, which is not necessarily of the other or the others, makes the sentient person perceive that thinking demands an extra effort to discriminate the useful from the unnecessary. Objective. With this essay, we intend to reflect on the socio-personal elements of our current culture that question the educational task, demanding new answers but, above all, a return to the dialogical origins, since, more than ever, we feel surrounded without identifying, many times, who is or are surrounding us. Discussion. The information appears in an apparently free form, without apparent intentionality, without goals, and without a dialogical purpose. The face-to-face is blurred in virtual images without natural texture, representing something that satisfies and conforms to today’s consumer. The illusory takes shape and interacts like someone holding a fishing rod with its prey at the other end: waiting patiently, masterfully using the art of deception –knowledge–, knowing when to wait and not necessarily whom to wait for with a narrative sense. In the face of this, the importance of critical and conscious thinking are fundamental strategies to defend a principle of ontological reality. Conclusions. Education plays a decisive role in the network of the virtual because we are still talking about physical people and, especially, about education with a clear purpose of change for an entire life.

Author Biography

Francisco José García-Moro, Universidad de Huelva

Diplomado en Magisterio, Licenciado en Psicopedagogía, Doctor en Psicopedagpgía y Máster en Docencia Universitaria. Profesor asociado doctor en el Departamento de Psicología Social, Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Huelva, con más de 13 años de docencia en licenciaturas, grados y postgrados relacionados con la educación y e intervención psicosocial en ámbitos desfavorecidos.

References

Campillo Díaz, M. y Sáez Carreras, J. (2012). Por una ética situacional en Educación Social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (19), 13-36. https://doi.org/10.7179/PSRI_2012.19.02

Cury, A. (2007). Padres brillantes, maestros fascinantes. No hay jóvenes difíciles, sino una educación inadecuada. Zenith/Planeta.

Delors, J. (Editor). (1996). La educación encierra un tesoro. Santillana.

Dewey, J. (1996). Liberalismo y acción social y otros ensayos. Edicions Alfons el Magnànim.

Doval, M. (2017). Comunicación efímera. De la cultura de la huella a la cultura del impacto. Kindle ediciones. https://www.amazon.es/Comunicaci%C3%B3n-ef%C3%ADmera-cultura-huella-impacto/dp/1976705495

Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. California Academic Press. https://www.researchgate.net/publication/242279575_Critical_Thinking_A_Statement_of_Expert_Consensus_for_Purposes_of_Educational_Assessment_and_Instruction

Franco, A. R., Almeida, L. S. y Saiz, C. (2014). Pensamiento crítico: Reflexión sobre su lugar en la Enseñanza Superior. Educatio Siglo XXI, 32(2), 81-96. https://doi.org/10.6018/j/202171

García Inda, A. (2008). Identidades y derechos colectivos. En R. S. Beltrán y D. S. M. Segura (coords.), De identidades. Reconocimiento y diferencia en la modernidad líquida (pp. 75-191). Universidad de la Rioja-Tirant lo Blanch.

García Moro, F. J. (2015). Competencias psicológicas del profesional de la educación social. Universidad de Huelva.

García Moro, F. J., Gadea Aiello, W. F. y Palomo García, M. (2020). Educación para el cambio. En G. García, J. A.

Nicoletti y W. F. Gadea Aiello (coords.), Educación y participación para una sociedad inclusiva (pp. 12-26). Ciencia y Técnica Administrativa. http://www.cyta.com.ar/biblioteca/bddoc/bdlibros/Educa_y_Participa.pdf

González Valencia, G. y Morillo Puente, S. (2018). Representaciones sobre el desarrollo del pensamiento crítico en maestros en formación. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-25. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782018230086

Innerarity, D. (2011). La democracia del conocimiento. Por una sociedad inteligente. Paidós.

Lévinas, E. (1997). Totalidad e infinito. Sígueme.

Lipovetsky, G. (2006). Los tiempos hipermodernos. Anagrama.

Morin, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Olivares Olivares, S. L. y López Cabrera, M.V. (2017). Validación de un instrumento para evaluar la autopercepción del pensamiento crítico en estudiantes de Medicina. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 67-77. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.848

Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf

Pérez, G. J.., Cataño Otárola, M. M. y Franco Chávez, F. P. (2009). Comunicar para el cambio social: Una comunicación ética y política. Entrevista con Alfonso Gumucio Dagron. Signo y Pensamiento, 28(55), 278-290. http://148.215.2.11/articulo.oa?id=86020246018

Petrus Rotger, A. (1998). Concepto de educación social. En A. Petrus (Coord.), Pedagogía social (pp. 9-39). Ariel.

Rizo García, M. (2011). Pensamiento sistémico y comunicación. Razón y Palabra, (75), 1-13. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/monotematico_75/29_Rizo_M75.pdf

Sen, A. (2010). La idea de la justicia. Taurus.

Touriñán López, J. M. (2019). La relación educativa es un concepto con significado propio que requiere concordancia entre valores y sentimientos en cada interacción. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (26), 223-279. https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.07

UNESCO. (2018). Avances en la educación para el desarrollo sostenible y la educación para la ciudadanía mundial. Autor. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000266176_spa?posInSet=276&queryId=039a4cfb-059e-46a0-b5d5-a8afc31b2bee

Valenzuela, J. y Nieto, A. M. (2008). Motivación y pensamiento crítico: Aportes para el estudio de esta relación. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 11(28), 1-8. http://reme.uji.es/articulos/numero28/article3/article3.pdf

Vázquez, C. y Hervás, G. (2008). Salud positiva: Del síntoma al bienestar . En C. Vázquez y G. Hervás (Eds.), Psicología positiva aplicada (pp. 17-40). Desclée de Brouwer.

Vélez Gutiérrez, C. F. (2013). Una reflexión interdisciplinar sobre el pensamiento crítico. Latinoamericana de Estudios Educativos, 9(2), 11-39. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana9(2)_2.pdf

Vygotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje. Paidós.

Wolton, D. (2010). Informar no es comunicar. Gedisa.

Zilka, G. C. y Zeichner, O. (2019). Factors necessary for engaging preservice teachers studying in virtual and blended courses. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL), 11(1), 42-57. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2019010104

Published

2021-08-05

How to Cite

Education for Change in a Hyperconnected Society: When the Other is Virtualized. (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.39

How to Cite

Education for Change in a Hyperconnected Society: When the Other is Virtualized. (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.39

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>