Socio-Educational Attitudes and Conceptions About the Youngs With Intellectual Functional Disability in the Andalusian School Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.23

Keywords:

Intellectual disability, compensatory education, equal opportunity, social integration

Abstract

Introduction. Personal relationships of young people with intellectual functional diversity (IFD) in their different school contexts and personal life are essential for their full inclusion. Objective. Analyze the social and educational conceptions and attitudes existing, nowadays, in relation to students with IFD. Methodology. We used a mixed research design, for which we had an incidental sample of 38 teachers from six secondary education schools and 37 professionals from nine social entities of Málaga. The data were collected by two ad-hoc questionnaires and 18 interviews to formal and non-formal educational agents. Results. The main results show the difficulties of the educational system to attend to diversity. The attention of these students is delegated to professionals supporting the integration. The interpersonal relationships of these young people are usually with other peers with special educational needs (SEN) and are either very limited or based on mockery and bullying. Paternal behavior of the teachers hinders their autonomy and, as a result, we saw that these young have low self-esteem. Discussion. we propose to improve the self-determination of these young people by raising awareness within the educational community for better conceptions about diversity.

Author Biographies

María Isabel Negri-Cortés, Universidad Internacional de la Rioja

Doctora Cum Laude y Licenciada en Pedagogía por la Universidad de Málaga. Máster Interuniversitario en Cultura de Paz, Conflictos, Educación y Derechos Humanos. Profesora en la Facultad de Educación de la Universidad Internacional de La Rioja en las áreas de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación y de Familia, Escuela y Sociedad. Es miembro del Grupo de Investigación HUM- 1009 en Innovación y Desarrollo Educativo Inclusivo (UMA).

Juan José Leiva-Olivencia, Universidad de Málaga

Doctor en Psicopedagogía por la Universidad de Málaga con Premio Extraordinario. Profesor Titular de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Málaga, y Profesor Tutor del Centro Asociado “María Zambrano” de la UNED en Málaga. Director del Grupo de Investigación en Innovación y Desarrollo Educativo Inclusivo, HUM-1009; Coordinador del Seminario de Interculturalidad, Comunidad y Escuela (SICOE), y Editor de International Journal of New Education.

References

Arnaiz Sánchez, P., de Haro Rodríguez, R. y Azorín Abellán, C. M. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 29-49. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7713

Barría Rojas, S. y Jurado de los Santos, P. (2016). El perfil profesional y las necesidades de formación del profesor que atiende a los alumnos con discapacidad intelectual en la formación laboral. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(1), 287- 310. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56745576015

Ceballos-Herrera, F. A. (2009). El informe de investigación con estudio de casos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2), 413-423. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281021548015

Consejería de Educación. (22 de agosto de 2008). Orden de 25 de julio de 2008, por la que se regula la atención a la diversidad del alumnado que cursa la educación básica en los centros docentes públicos de Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 167. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2008/167/2

Fontana-Hernández, A. y Vargas-Dengo, M.C. (2018). Percepciones sobre discapacidad: Implicaciones para la atención educativa del estudiantado de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.16

García-Ruiz, R. y Sánchez Muñoz, Á. (2012). El aprendizaje de competencias profesionales en los PCPI. Eliminando barreras hacia la inclusión. En F. Guerra López, R. García Ruiz, N. González Fernández, P. Renés Arellano y A. Castro Zubizarreta (Coords.), Estilos de Aprendizaje. Investigaciones y Experiencias, V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje (pp. 1-6). Universidad de Cantabria. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4640616

Jefatura del Estado. (4 de mayo de 2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 106, pp. 17158-17207. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2006-7899

Jefatura del Estado. (10 de diciembre de 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, pp. 97858- 97921. http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf

López, M., Echeita, G. y Martín, E. (2010). Dilemas en los procesos de inclusión: Explorando instrumentos para una comprensión de las concepciones educativas del profesorado. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(2), 155-176. http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol4-num2/art8.html

Luque-Parra, D. J. y Luque-Rojas, M. J. (2011). Conocimiento de la discapacidad y relaciones sociales en el aula inclusiva. Sugerencias para la acción tutorial. Revista Iberoamericana de Educación, 54(6), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5461640

Macías Gómez, E. (2016). Actitudes de estudiantes de magisterio en educación primaria hacia las personas con discapacidad. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9(1), 54-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5455555

Moneo Estany, B. A. y Anaut Bravo, S. (2017). Inclusión del alumnado con discapacidad en los estudios superiores. Ideas y actitudes del colectivo estudiantil. Revista Española de Discapacidad, 5(2), 129-148. https://doi.org/10.5569/2340-5104.05.02.07

Moneo Estany, B. A. y Anaut Bravo, S. (2016). La inclusión socioeducativa en la universidad pública de Navarra. Ideas y actitudes del alumnado hacia sus iguales con discapacidad. En D. Carbonero Muñoz, E. Raya Díez, N. Caparrós Sivera y C. Gimeno Monterde (Coords.). Respuestas transdisciplinares en una sociedad global. Aportaciones desde el trabajo social (pp. 1-11). Universidad de La Rioja. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/online/CIFETS_2016/Monografia/pdf/TC196.pdf

Mumbardó-Adam, C., Vicente Sánchez, E., Giné I Giné, C., Guardia-Olmos, J., Raley, S. K. y Verdugo Alonso, M. Á. (2017). Promoviendo la autodeterminación en el aula: El modelo de enseñanza y aprendizaje de la autodeterminación. Siglo Cero, 48(2), 41-59. https://doi.org/10.14201/scero20174824159

Negri Cortés, M. I. (2016). Formación e inserción socio-laboral de jóvenes con diversidad funcional intelectual. Una perspectiva pedagógica inclusiva [Tesis Doctoral]. Universidad de Málaga, España. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/14164/TD_NEGRI_CORTES_Maria_Isabel.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Negri Cortés, M. I. y Leiva Olivencia, J. J. (2019). Liderazgo de los docentes de Formación Profesional Básica para la mediación escuela-empleo del alumnado con diversidad funcional intelectual. Contextos Educativos. Revista de Educación, (24), 95-111. http://doi.org/10.18172/con.3902

Pegalajar Palomino, M. del C. y Colmenero Ruiz, M. de J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en educación secundaria obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765

Polo Sánchez, M. T. y Aparicio Puerta, M. (2018). Primeros pasos hacia la inclusión: Actitudes hacia la discapacidad de los docentes en educación infantil. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 365-379. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.279281

Rodríguez González, A. M. (2017). El alumnado de educación secundaria obligatoria con discapacidad intelectual leve en España. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 79-102. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/127/271

Suriá Martínez, R. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(1), 197- 216. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293122834010.pdf

Verdugo Alonso, M. Á., Amor González, A. M., Fernández Sánchez, M., Navas Macho, P. y Calvo Álvarez, I. (2018). La regulación de la inclusión educativa del alumnado con discapacidad intelectual: Una reforma pendiente. Siglo Cero, 49(2), 266, 27-58. http://dx.doi.org/10.14201/scero20184922758

Verdugo Alonso, M. Á. y Rodríguez Aguilella, A. (2012). La inclusión educativa en España desde la perspectiva de alumnos con discapacidad intelectual, de familias y de profesionales. Revista de Educación, (358), 450-470. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-358-086

Vilà Suñé, M., Pallisera Díaz, M. y Fullana Noell, J. (2012). La inclusión laboral de los jóvenes con discapacidad intelectual: Un reto para la intervención psicopedagógica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(1), 85-93. https://doi.org/10.5944/reop.vol.23.num.1.2012.11396

Published

2021-08-10

How to Cite

Socio-Educational Attitudes and Conceptions About the Youngs With Intellectual Functional Disability in the Andalusian School Context (M. I. Negri-Cortés & J. J. Leiva-Olivencia , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.23

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Socio-Educational Attitudes and Conceptions About the Youngs With Intellectual Functional Disability in the Andalusian School Context (M. I. Negri-Cortés & J. J. Leiva-Olivencia , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.23

Comentarios (ver términos de uso)