Representaciones gráficas de niños y niñas de preescolar, segundo y cuarto grado, con y sin necesidades educativas especiales
Abstract
This research on the body parts concept held by children with and without special needs from preschool, second and fourth grade provides data about their graphic representations of body parts.
In both groups, most students made accurate representations of their body image, but the drawings of one large group of students with special needs from all three grades show characteristics below those expected for children in their age range. Another small group of students with and without special needs from preschool and second grade made drawings with characteristics beyond those expected for their age.
We suggest that all educational processes take into account students’ previous knowledge and emphasize not only the teaching of body-related concepts but also concepts related to body image. Teaching activities must also allow students to experience and construct the studied concepts.
References
Cristofanelli, P. (s.f.-a). Mundo Garabato: los niños y la grafología ( 1 ). La postura de los adultos frente al garabato y el dibujo infantiles. En línea: http://www.naturino.com/esp/grafologial_es.htm
Cristofanelli, P. (s.f.-b). Mundo Garabato: los niños y la grafología (2). Garabato/Dibujo espontáneo: instrumento de formación y medio de comunicación. En línea: http://www.naturino.com/esp/grafologia2_es.htm
Fontana, A.; Pereira, Z. y Rojas, D. (2005). El concepto de esquema corporal desde la perspectiva de niños de O a 1 O años, con y sin necesidades educativas especiales. Informe final de investigación. Heredia: División de Educación Básica, Universidad Nacional.
Geocities. (s.f.). Las etapas del grafismo. En línea: http://es.geocities.com/ishar20/las_etapas_del_grafismo.htm
Hemández, E. (s.f.). El dibujo infantil (parte]). La etapa del garabateo: de 2 a 4 años. En línea: http://www.tupediatra.com/mnyy/adaptacion-conductas/mnyy4 l .htm
Jerez, A. (s.f.). "Las vanguardias del siglo XX en relación con el dibujo infantil". En: Revista Andaluza de Arte. Alonso Cano. Nº 5. En línea: http://person.wanadoo.es
Langford, P. ( 1989). El desarrollo del pensamiento conceptual en la escuela primaria.Barcelona: Editorial Paidós.
Lowenfeld, V. (1961). Desarrollo y capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.
Lowenfeld, V. (1973). El niño y su arte. Buenos Aires: Kapelusz.
Tiraferri, L. (s.f.). Dime qué dibujas ... y sabré qué sientes. En línea: http://educacion.1243.cl/papas/cero_drama/que_diujas.htm
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Doris Rocío Arce Villalobos, Alejandra Carballo León, Karla Alejandra Castro Castro, Zulay Pereira Pérez, La noción de familia de niñas y niños preescolares costarricenses y centroamericanos, en Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 10 No 1 (2006): Revista Electrónica Educare
- Bertha Barrantes Alpízar, Éricka Corrales Torres, Viviana González Rodríguez, Zulay Pereira Pérez, Eilyn Rodríguez Fallas, Estrategias metodológicas utilizadas por docentes que atienden niñas y niños preescolares de 2 a 4 años de edad , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare
- Marianella Castro Pérez, Ana Cecilia González Quirós, Gina Induni Alfaro, Zulay Pereira Pérez, Willy Umaña Fernández, Perspectiva de niños y niñas preescolares, de seis direcciones regionales, acerca de sus procesos educativos , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, SUPLEMENTO: Guía Metodológica de lectura y escritura. Material de apoyo para quinto y sexto grados , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Talleres para docentes: actividades para la atención de la diversidad escolar , Revista Electrónica Educare: Vol 1 (2007): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Angélica Fontana Hernández, Ana Laura Alvarado Valverde, Mauren Angulo Ramírez, Elizabeth Marín Valverde, Dania Melissa Quirós Salas, El apoyo familiar en el proceso de integración educativa de estudiantes con necesidades educativas en condición de discapacidad , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 2 (2009): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Zulay Pereira Pérez, The interactive dynamics in the university context: the classroom environment , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Zulay Pereira Pérez, National university`s students perspective of teachers and college education: their characteristic and classroom environment , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Diana Castro Rodríguez, Zulay Pereira Pérez, Jéssica Solís Campos, Kenneth Ureña Rodríguez, Belbeth Villalobos Obando, Talent in first, second, and third graders: teachers’ perspectives vs. educational reality , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Maureen Camacho Oviedo, Rocío Castillo Cedeño, Heidy León Arce, Alfredo Miranda Calderón, Zulay Pereira Pérez, Erika Vásquez Salazar, Students’ Identities and Pedagogical Challenges , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 1 (2013): Revista Electrónica Educare (enero-abril)