The Teaching of Reading and Cognitive Mediation in Students of Academic Average: A Correlation Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.36

Keywords:

Reading fluency, reading, cognitive mediation, Information and Communication Technology (ICT)

Abstract

Objective. This scientific research article aims to determine the relationship between the ICT-supported reading process and the cognitive mediation of high school students. The cognitive mediation to which a student is exposed in their school development involves a series of factors such as intentionality, significance, and the feeling of competence that can be analyzed based on reading activity. Methodology. This research with a quantitative approach established the correlation between the ICT-supported reading process and cognitive mediation. A stratified sample with tenth- and eleventh-grade students from a public school was selected. The data were obtained from the application of a survey-type technique, developed in a questionnaire format instrument with a Likert scale. The data were submitted to an expert review, plus normality test, in SPSS, determining Pearson’s coefficient. Results. Statistical data revealed difficulties in fluency and the feeling of competence of cognitive mediation. Conclusions. It is possible to affirm that there is a low positive correlation between the ICT-supported reading process and intentionality, significance, and the feeling of competence.

Author Biographies

Alba Luz Arenas-Parada, Instituto Universitario Veracruzano

Académica e Investigadora de la Universidad Remington. Magister en Historia del Arte por University American Andragogy de Hawái (EEUU). Magister en Informática Educativa de la Universidad Norbert Wiener (Perú).

Libardo Roa-Muños, Fundación Universitaria Internacional del Trópico Americano Unitrópico

Académico e Investigador de la Facultad de Educación de la Fundación Universitaria Internacional del Trópico Americano-Unitrópico. Magister en Docencia por la Universidad de La Salle (Colombia). Líneas de investigación: comprensión lectora, didáctica del lenguaje, Etnoeducación. Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC).

Jairo Abelardo Centeno-Villamizar, Fundación Universitaria Internacional del Trópico Americano Unitrópico

Académico e Investigador de la Facultad de Educación de la Fundación Universitaria Internacional del Trópico Americano-Unitrópico. Magíster en Educación de la Universidad Nacional de Colombia. Líneas de investigación: comprensión lectora, didáctica del lenguaje, Tecnologías de la Información y la Comunicación. Actualmente labora en la Institución Educativa Antonio Nario La Yopalosa.

Kenier Iván Téllez-López, Fundación Universitaria Internacional del Trópico Americano Unitrópico

Académico e Investigador de la Facultad de Educación de la Fundación Universitaria Internacional del Trópico Americano-Unitrópico. Magister en Docencia por la Universidad de La Salle (Colombia). Líneas de investigación: comprensión lectora, didáctica del lenguaje,  Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC).

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Published

2021-08-26

How to Cite

The Teaching of Reading and Cognitive Mediation in Students of Academic Average: A Correlation Study (A. L. Arenas-Parada, L. Roa-Muños, J. A. Centeno-Villamizar, & K. I. Téllez-López , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.36

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Teaching of Reading and Cognitive Mediation in Students of Academic Average: A Correlation Study (A. L. Arenas-Parada, L. Roa-Muños, J. A. Centeno-Villamizar, & K. I. Téllez-López , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.36

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