Didáctica y vivencias del servicio de apoyo de la Escuela José Ramón Hernández
Abstract
At the present time, Costa Rican educational system faces the challenge to deal with diversity while the necessary transformations are emerging gradually to achieve the required changes.
Recognition of student’s diversity within the educational environment is an irrefutable fact because each student coexists in different realities, family structures, and social and cultural contexts, where differences and similarities play an important role in the human life. Supporting services are immersed in this reality. Student population with educational needs derived from disability or special conditions, demands diversification of pedagogic intervention spaces by means of innovative and individually adapted strategies. This will allow significant learning and integral development.
References
Alcudia, R. Marisa; C., Gavilán, P., Sacristán, G., Giné, N., López, F., Montón, M. J., Onrubia, J., P érez, C., Santamartí, N., Sentís, F., Tirado, V. y Viera, A. (2000) Atención a la diversidad. España: Graó.
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, l. y Zabala, A. (1994) El constructivismo en el aula. España: Graó.
Gutiérrez, F. (1991) La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. San José: RNTC.
Jiménez, R. (2000) Análisis Crítico del Currículo. Seminario Internacional. Educación para la Paz en el contexto rural. Heredia: Universidad Nacional.
Meléndez, L. (2002) La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual. Bogotá: Creamos alternativas GLARP-IIPP.
Sánchez, M., Flores, L. y Céspedes, R. (2001) Comunicación y lengua escrita: transitando entre el contexto social el texto escrito. San José: Ministerio de Educación Pública OIM USAID Universidad Nacional.
Tébar, B. (2003) El perfil de profesor mediador. Madrid: Aula XXI.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Angélica Fontana Hernández, Attention to Diversity: the Experience of UNA Quality Education Project, from the National University of Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Zulay Pereira Pérez, Angélica Fontana Hernández, Dinia Rojas Rodríguez, El concepto de esquema corporal en niñas y niños con y sin necesidades educativas especiales, de preescolar, segundo y cuarto grado , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Dinia Rojas Rodríguez, Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Representaciones gráficas de niños y niñas de preescolar, segundo y cuarto grado, con y sin necesidades educativas especiales , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Dinia Rojas Rodríguez, SUPLEMENTO: Guía Metodológica para docentes: Actividades para fortalecer el concepto de cuerpo, esquema corporal e imagen corporal, en niñas y niños preescolares y escolares , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, SUPLEMENTO: Guía Metodológica de lectura y escritura. Material de apoyo para quinto y sexto grados , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Talleres para docentes: actividades para la atención de la diversidad escolar , Revista Electrónica Educare: Vol 1 (2007): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Angélica Fontana Hernández, Ana Laura Alvarado Valverde, Mauren Angulo Ramírez, Elizabeth Marín Valverde, Dania Melissa Quirós Salas, El apoyo familiar en el proceso de integración educativa de estudiantes con necesidades educativas en condición de discapacidad , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 2 (2009): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Angélica Fontana Hernández, Marcela Sánchez León, Student Assistance in Addressing Educational Needs: A Strategy of Quality Education Project of Universidad Nacional, Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 2 (2013): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)