Prevalence of Burnout Syndrome in Principals of Public Educational Institutions in Barrios Altos, Lima, Perú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.28

Keywords:

Burnout syndrome, emotional exhaustion, personal fulfillment, depersonalization, stress, school management

Abstract

Objective. This research aims to determine the prevalence of burnout syndrome in principals of regular basic education institutions in Barrios Altos, Lima. Method. A non-experimental research design was used, with a descriptive orientation of the study event, for which the Maslach Burnout Inventory was applied to 22 principals from a management team of public educational institutions, which constitute 100% of the study population. Results. A medium level of emotional exhaustion, a low level of depersonalization, and highly personal accomplishment have been found. Conclusions. The prevalence of burnout syndrome in the group of principals is low, but moderate levels of exhaustion are found emotional, which are a feature that, if maintained over time, could lead to burnout. This work constitutes a preliminary research contribution, leaving the way for future studies related to school management and burnout syndrome.

Author Biographies

Juan Pablo De la Guerra-De Urioste, Universidad San Ignacio de Loyola

Licenciado en Ciencias Empresariales, Master en Liderazgo Internacional en la Escuela de Alta Dirección y Administración (EADA Business School) en Barcelona, España. MBA en la Pontificia Universidad Católica del Perú y candidato a Doctor en Humanidades por la Universidad de Piura, Perú. Miembro del Consejo Consultivo de la Universidad Autónoma del Perú. Fue Gerente de Educación y Deportes de la Municipalidad Metropolitana de Lima. Actualmente es Profesor a Tiempo Parcial de la Escuela de Postgrado de la Universidad San Ignacio de Loyola, preside el Fondo Metropolitano de Inversiones y es asesor de la Gerencia de Educación y Deportes de la Municipalidad Metropolitana de Lima, Perú.

Deyanira Annel Goicochea-Rojas, Municipalidad Metropolitana de Lima

Licenciada en Administración de Empresas. Se ha desempeñado como Asistente de Marketing del Vicerrectorado Académico de la Universidad Autónoma. Fue Promotora Educativa en Le Cordon Bleu Perú, Asistente Administrativa en Team Academy Perú y Jefa de Área de Articulaciones de la Gerencia de Educación y Deportes. Actualmente es Coordinadora General de la Gerencia de Educación y Deportes de la Municipalidad Metropolitana de Lima.

Pablo César Torres-Cañizalez, Universidad César Vallejo

Licenciado en Educación (ULA) y Magister Scientiae en Desarrollo Regional. Fue miembro ordinario del personal docente y de investigación de la Universidad de Los Andes (Venezuela), en la categoría de Agregado, durante doce años. Conferencista en eventos académicos, asesor y jurado de tesis. Autor de artículos científicos en revistas científicas arbitradas e indizadas. Par evaluador en revistas internacionales. Actualmente es Profesor de la Escuela de Postgrado de la Universidad César Vallejo y presta servicios de investigación educativa para la Gerencia de Educación y Deportes de la Municipalidad Metropolitana de Lima, Perú.

John Kendry Cobo-Beltrán, Universidad César Vallejo

Licenciado en Educación (LUZ), Magister Scientiarum en Tecnología Educativa. Fue profesor ordinario del Ministerio de Educación de Venezuela, y posteriormente asciende a Coordinador Docente. Conferencista en eventos académicos y asesor de tesis. Autor de artículos científicos en revistas científicas arbitradas e indizadas. En la actualidad es Profesor a Tiempo Parcial del Programa de Investigación Formativa de la Universidad César Vallejo y presta servicios de investigación educativa para la Gerencia de Educación y Deportes de la Municipalidad Metropolitana de Lima, Perú.

References

Alsalamah, A., y Callinan, C. (2021). Adaptation of kirkpatrick’s four-level model of training criteria to evaluate training programmes for head teachers. Education Sciences, 11(3), 1-25. http://dx.doi.org/10.3390/educsci11030116

Barroso, J. (2005). Liderazgo y autonomía de los centros educativos. Revista Española de Pedagogía, 63(232), 423-442. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2007/06/232-07.pdf

Bolívar, A. (2015). Evaluar el liderazgo pedagógico de la dirección escolar. Revisión de enfoques e instrumentos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(2), 15-39. https://revistas.uam.es/riee/article/view/2740/2927

Chaplain, R. P. (2001). Stress and job satisfaction among primary headteachers. A question of balance. Educational Management Administration & Leadership, 29(2), 197-215. https://doi.org/10.1177/0263211X010292005

Cooper, C. L. y Kelly, M. (1993). Occupational stress in headteachers: A national UK study. British Journal of Educational Psychology, 63(1), 130-143. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1993.tb01046.x

Freudenberger, H. J. (1974). Staff burn-out. Journal of Social Isssues, 30(1), 159-165. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x

Friedman, I. A. (1995). School principal burnout. The concept and its components. Journal of Occupational Behaviour, 16(2), 191-198. https://doi.org/10.1002/job.4030160209

Fullan, M. (2014). The principal: Three keys to maximizing impact. Jossey-Bass.

Gil-Monte, P. R. (2002). Validez factorial de la adaptación al español del Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS) en una muestra de policías municipales. Salud Pública de México, 44(1), 33-40. https://doi.org/10.1590/S0036-36342002000100005

Gil-Monte, P. R. (2003). Burnout syndrome: ¿Síndrome de quemarse por el trabajo, desgaste profesional, estrés laboral o enfermedad de Tomás? Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19(2), 181-197. https://www.redalyc.org/pdf/2313/231318052004.pdf

Gil-Monte, P. R. (2006). El síndrome de quemarse por el trabajo (Burnout): Una enfermedad laboral en la sociedad del bienestar. Ediciones Pirámide.

Gil-Monte, P. R. y Peiró, J. M. (1997). Desgaste psíquico en el trabajo: El síndrome de quemarse. Síntesis.

Golembiewski, R. T., Scherb, K. y Boudreau, R. A. (1993). Burnout in cross-national settings: Generic and model-specific perspectives [Burnout en entornos transnacionales: Perspectivas genéricas y específicas del modelo] En W. B. Schaufeli, C. Maslach, y T. Marek (Eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and research (pp. 217-236). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781315227979-17

Hakan, S. (2004) An analysis of burnout and job satisfaction among Turkish special school headteachers and teachers, and the factors effecting their burnout and job satisfaction. Educational Studies, 30(3), 291-306. https://doi.org/10.1080/0305569042000224233

Hederich-Martínez, C. y Caballero-Domínguez, C. C. (2016). Validación del cuestionario Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS) en contexto académico colombiano. Revista CES Psicología, 9(1), 1-15. http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v9n1/v9n1a02.pdf

Hughes, M. (1987). Leadership in professionally staffed organizations. En M. Hughes, P. Ribbins y H. Thomas (Eds.), Managing education: The system and the institution. (pp. 3-43). Cassell.

Kulakova, O., Moreno Jiménez, B., Garrosa, E., Sánchez Hernández, M. O. y Aragón, A. (2017). Universalidad del constructo del Maslach Burnout Inventory en un contexto latinoamericano. Acta de Investigación Psicológica, 7(2), 2679-2690. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.05.001

Lainas, A. (2010). Local directors of school education in Greece: Their role in main sources of job stress. Educational Management Administration & Leadership, 38(4), 454-471. https://doi.org/10.1177/1741143210368145

Lee, R. T. y Ashforth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout]. Journal of Applied Psychology, 81(2), 123-133. https://doi.org/10.1037/0021-9010.81.2.123

Louis, K. S. y Miles, M. B. (1991). Improving the urban high school: What works and why. NASSP Bulletin, 75(534), 117-119. https://doi.org/10.1177/019263659107553420

Martínez-Garrido, C. (2017). La incidencia del liderazgo y el clima escolar en la satisfacción laboral de los docentes en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(80), 1-22. https://doi.org/10.14507/epaa25.2851

Maslach, C. (1976). Burned-out. Human Behavior, 9(5), 16-22. https://www.researchgate.net/publication/263847499_Burned-Out

Maslach, C. (2017). Finding solutions to the problem of burnout. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 69(2), 143-152. https://doi.org/10.1037/cpb0000090

Maslach, C., Schaufeli, W. B. y Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology; 52, 397- 422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397

Maslach, C. y Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205

Maslach, C. y Jackson, S. E. (1986). Maslach Burnout Inventory: Manual (2.a ed.). Consulting Psychologists Press.

Olayiwola, S. (2008). Dimensions of job stress among public secondary school principals in Oyo state, Nigeria. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED503654.pdf

Ramery-Gelpi, E. y Pérez Navío, E. (2016). Comparación de la satisfacción laboral del director escolar y los docentes. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 15, 85-100. https://doi.org/10.17561/reid.v0i15.2797

Sáenz Barrio, Ó. y Debón Lamarque, S. (1995). Teorías sobre el deterioro de la dirección escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24, 193-206. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=117888

Tahira, B. y Afshan, H. (2019). The antecedents of burnout in heads of secondary schools of Khyber Pakhtunkhwa: A study of relationships among burnout, organizational commitment and emotional intelligence. Global Regional Review, 4(4), 168-177. https://doi.org/10.31703/grr.2019(IV-IV).19

Tejero González, C. M., Fernández Díaz, M. J. y Carballo Santaolalla, R. (2010). Medición y prevalencia del síndrome de quemarse por el trabajo (burnout) en la dirección escolar. Revista de Educación, 351, 361-383. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2010/re351/re351-15.html

Veenman, S. (1997). El director de centros docentes como formador. En Villa, A. (Coord.). Dirección participativa y evaluación de centros (pp. 557-578). Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Xu, Z., y Yang, F. (2021). The impact of perceived organizational support on the relationship between job stress and burnout: A mediating or moderating role. Current Psychology, 40(1), 402-413. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9941-4

Yusof, A. (2012). Going to bed with your work: Head teachers’ burnout and sleep quality. International Journal of Economics Business and Management Studies, 1(1), 1-8. https://ssrn.com/abstract=2150971

Published

2021-08-31

How to Cite

Prevalence of Burnout Syndrome in Principals of Public Educational Institutions in Barrios Altos, Lima, Perú (J. P. De la Guerra-De Urioste, D. A. Goicochea-Rojas, P. C. Torres-Cañizalez, & J. K. Cobo-Beltrán , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.28

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Prevalence of Burnout Syndrome in Principals of Public Educational Institutions in Barrios Altos, Lima, Perú (J. P. De la Guerra-De Urioste, D. A. Goicochea-Rojas, P. C. Torres-Cañizalez, & J. K. Cobo-Beltrán , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.28

Comentarios (ver términos de uso)