A Study of the Perception of the Institutional Factors That Influence the Academic Performance of Students of the Distance State University of Costa Rica

Keywords: Academic performance, University students, institutional factors, long distance education, student perception

Abstract

Objective. To know the student perception about the influence of various institutional factors on academic performance, in a sample of students from the Distance State University  of Costa Rica (UNED), in order to contribute with a scientific analysis in the distance education training processes. Methodology. The study was conducted from a predominantly quantitative research approach. The student sample was made up of 418 UNED students from these geographical regions: Chorotega, Huertar Norte, Atlántica, Central, Brunca, and Central Pacific, where the university has regional campuses. Analysis of results. The data collection was carried out through a structured survey with a Likert scale format with the following five levels of selection: it affects me much; it affects me little; it does not affect me or benefit me; it benefits me little: and it benefits me much. For the statistical analysis, the SPSS program was used. This article presents the results concerning the student’s perception of the influence of institutional factors on academic performance. Conclusions. According to the student body’s perception, institutional factors, such as the type of enrollment system (web-enrollment), the platform used as a student environment, and distance study system, do not influence or affect academic performance at UNED. The institutional factor of availability of open courses per semester negatively influences the academic performance of UNED students.

Author Biographies

José Alejandro Echeverría-Ramírez, Universidad Estatal a Distancia

Estudiante Doctorado en Educación en la Universidad Iberoamericana, Maestría en Administración Educativa de la Universidad Estatal a Distancia, Licenciatura en Docencia con énfasis en la enseñanza de la Educación Física, Universidad Estatal a Distancia,  Bachillerato en la Enseñanza de la Educación Física y Deportes. Jefe Oficina de Promoción Estudiantil Universidad Estatal a Distancia UNED

Claudia Mazzitelli, Universidad Nacional de San Juan

Profesora de enseñanza media y superior en Física (Universidad Nacional San Juan) y Doctora en Educación (Universidad Nacional de Cuyo). Docente del Departamento de Física y de Química, FFHA-UNSJ). Miembro de la Carrera del Investigador de Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Investigador Independiente). Directora del Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales (FFHA-UNSJ). Directora de proyectos de investigación y tesis de posgrado. Autora de libros, capítulos de libro, artículos en revistas nacionales e internacionales y ponencias presentadas en congresos de la especialidad. Evaluadora de tesis de posgrado, proyectos de investigación y artículos para revistas científicas del área. Integrante del Banco de Expertos del SINAES.

References

Aguila Cabrera, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: Clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 36(12), 1-7. https://rieoei.org/RIE/article/view/2886

Carpio Malavasi, L. G. y Parreaguirre Camacho, J. C. (2017). Universidad Estatal a Distancia. Informe de labores 2017. EUNED. https://www.uned.ac.cr/viplan/images/cppi/Informe_Labores_UNED_2017.pdf

Chilca Alva, M. L. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones 5(1), 71-127. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145

de la Cruz, A. (2009). Graduados universitarios lasallistas y calidad educativa. Revista de la Universidad de La Salle, 48, 268-278. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1184&context=ruls

Espinoza, E. (2006). Impacto del maltrato en el rendimiento académico. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(9), 221-238. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/638/Art_9_64.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Figueroa Retana, L. F. y Gatgens Gutiérrez, D. (2018). Anuario estadístico 2017. UNED. https://www.uned.ac.cr/viplan/images/ciei/ANUARIO_2017/Anuario_2017_versi%C3%B3n_final_19-05-18.pdf

Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252

Marchesi, A. (2000). Un sistema de indicadores de desigualdad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 23, 135-163. https://doi.org/10.35362/rie2301009

Orozco Guzmán, J. C. (2016). Hacia una nueva significación del discurso sobre acreditación y calidad de la educación en los colegios públicos de Bogotá. Revista de la Universidad de La Salle, 69, 13-47. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1471&context=ruls

Pineda Ledezma, O. B. y Alcántara Galdámez, N. J. (2017). Hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Innovare: Revista de Ciencia y Tecnología, 6(2)19-34. https://doi.org/10.5377/innovare.v6i2.5569

Pozón López, J. R. (2014). Los estudiantes universitarios ante las actividades extracurriculares. Anduli, 13, 137-150. https://idus.us.es/handle/11441/34934

Rojas, M. (2009). El abandono de los estudios: Deserción y decepción de la juventud. Hologramática, 4(10), 75-94. http://cienciared.com.ar/ra/usr/3/467/hologramatica_n10_vol4pp75_94.pdf

Sánchez Herencia, D. (2017). Factores personales que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes de la carrera profesional de medicina veterinaria de la Universidad Nacional de San Antonio Abad de Cusco [Tesis de especialización]. Universidad Nacional del Altiplazno, Puno, Perú. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/8240

Vázquez, C. M., Cavallo, M. A., Aparicio, S. N., Muñoz, B. L., Robson, C. M., Ruiz, L. I., Secreto, M. F., Sepliarsky, P. A. y Escobar, M. E. (2012). Factores de impacto en el rendimiento académico universitario. Un estudio a partir de las percepciones de los estudiantes. Decimoséptimas Jornadas “Investigaciones en la facultad” de Ciencias

Económicas y Estadística. Universidad Nacional de Rosario, Santa Fe, Argentina. http://www.fcecon.unr.edu.ar/web-nueva/sites/default/files/u16/Decimocuartas/vazquez_c_factores_de_impacto_en_el_rendimiento_academico.pdf

Published
2021-04-10
How to Cite
Echeverría-Ramírez, J., & Mazzitelli, C. (2021). A Study of the Perception of the Institutional Factors That Influence the Academic Performance of Students of the Distance State University of Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.18
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)