Evaluation Conducted With University Teachers on the General Physics Courses Taught at the National University of Costa Rica During 2014 and 2019

Keywords: University teaching, lecturing, information and communication technologies, teaching physics, physics didactics

Abstract

Objective. Evaluate the General Physics courses (theory and laboratory) of the Science Teaching career with the university teaching staff, in the period from 2014 to 2019, to identify the strengths and weaknesses in the methodology and propose new educational strategies. Method. The research was conducted through a virtual survey with the LimeSurvey software to the teachers who have taught Physics courses for the Science Teaching career in the last five years; the survey was applied to the total population of 20 teachers, but only 12 of them answered it. The instrument was designed by the teaching staff working on the project to improve the laboratory manuals. The instrument analysis was carried out with the help of an Excel spreadsheet provided by the LimeSurvey software. The instrument was validated by IDESPO staff of the National University regarding the relevance of the content of the statements, the clarity of the questions, and the coherence with the objective of this study. Results. The structure and organization of the General Physics courses have a positive assessment by the teachers, who also showed a preference for the traditional lecturing; but even so, they are willing to train and learn new teaching strategies. Conclusions. The results of this investigation show that teachers are open to technological change and to working on the challenges that government policies have proposed.

Author Biographies

Xiomara Márquez-Artavia, Universidad Nacional
   
Luis Delgado-Orozco, Universidad Nacional

Egresado de carrera de Física de la Universidad de Costa Rica, es profesor de la del Departamento de Física de la Universidad Nacional, Costa Rica, donde también participa activamente en la investigación educativa y en actividades en el ámbito académico. Actualmente se encuentra finalizando la maestría en Física Médica  de la Universidad Nacional.

José Saavedra-Arias, Universidad Nacional

Labora en la Universidad Nacional, Costa Rica, en el Departamento de Física impartiendo cursos de Física, participando en actividades de docencia y proyectos de investigación en Ciencia de Materiales. José Javier tiene un doctorado en Física Química de la Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras.

References

Arnal, J., del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa: Fundamentos y metodología. Labor.

Campanario, J. M. (2003). Contra algunas concepciones y prejuicios comunes de los profesores universitarios de ciencias sobre la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las ciencias, 21(2), 319-328. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21939/21773

Chacón-Ortiz, M., Camacho-Gutiérrez, D. y Heredia-Escorza, Y. (2017). Conocimientos sobre aprendizaje móvil e integración de dispositivos móviles en docentes de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 149-165. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.507

Ferreyra, A. y González, E. M. (2000). Reflexiones sobre la enseñanza de la física universitaria. Enseñanza de las Ciencias, 18(2), 189-199. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21655/21490

Flores Flores, J. F., Ávila ávila, J., Rojas Jara, C., Sáez González, F., Acosta Trujillo, R. y Díaz Larenas, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Universidad de Concepción, UnIDD. http://docencia.udec.cl/unidd/images/stories/contenido/material_apoyo/ESTRATEGIAS%20DIDACTICAS.pdf

Gil, S. (2015). Experimentos de Física usando las TIC y elementos de bajo costo. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 231-232. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i1.18

Goldberg, F. y Bendall, S. (1995). Making the invisible visible: A teaching/learning environment that builds on a new view of the physics learner. American Journal of Physics, 63(11), 978-991. https://doi.org/10.1119/1.18085

Hestenes, D., Wells, M. y Swackhamer, G. (1992). Force concept inventory. The Physics Teacher, 30(3), 141-158. https://doi.org/10.1119/1.2343497

Loor Alcívar, B. J., Chiquito Tumbaco, S. L. C. y Rodríguez Merchán, S. M. (2017). Las TICs en el aprendizaje de la física. Revista Publicando, 4(10.1), 429-438. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/446

López, S., Veit, E. A. y Solano Araujo, I. (2014). La formulación de preguntas en el aula de clase: Una evidencia de aprendizaje significativo crítico. Ciência & Educação (Bauru), 20(1), 117-132. https://doi.org/10.1590/1516-731320140010007

McDermott, L. C., Rosenquist, M. L. y van Zee, E. H. (1987). Student difficulties in connecting graphs and physics: Examples from kinematics. American Journal of Physics, 55(6), 503-513. https://doi.org/10.1119/1.15104

Ministerio de Educación Pública. (2018). Programa de Estudio de Física. Educación diversificada. https://www.mep.go.cr/programa-estudio/fisica.

Monereo, C. (1997). La construcción del conocimiento estratégico en el aula. En M. L. Pérez Cabaní (Coord.), La enseñanza y el aprendizaje de estrategias desde el currículum (pp. 21-34). Horsori Editorial.

Monguillot Hernando, M., Guitert Catasús, M. y González Arévalo, C. (2013). El trabajo colaborativo virtual: Herramienta de formación del profesorado de educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 24-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4473542

Programa Estado de la Nación. (2019). Sétimo Informe Estado de la Educación (7.a ed.). Autor. http://hdl.handle.net/20.500.12337/7773

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.ª ed.).

Sears, F. W. , Zemansky, M. W. Young, H. D. y Freedman, R. A. (2013). Física universitaria (Vol. 2, 11.º ed.). Pearson. Valverde, G. y Näslund-Hadley, E. (2010). La condición de la educación en matemáticas y ciencias naturales en América Latina y el Caribe. BID. https://publications.iadb.org/es/publicacion/14587/la-condicion-de-la-educacion-en-matematicas-y-ciencias-naturales-en-america

Vidal Ledo, M. V., Michelena, N. R., Nolla Cao, N., Morales Suárez, I. del R. y Vialart Vidal, M. N. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Educación Médica Superior, 30(3), 678-688. https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2016/cem163t.pdf

Published
2022-01-01
How to Cite
Márquez-Artavia, X., Delgado-Orozco, L., & Saavedra-Arias, J. (2022). Evaluation Conducted With University Teachers on the General Physics Courses Taught at the National University of Costa Rica During 2014 and 2019. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.5
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)