Proposal for a Software-Based Learning Objective Verification Technique for Didactic Units

Keywords: Curricular proposal, Distance education, Didactic unit, Learning objectives

Abstract

Objective. The study aims to propose a revision technique for verifying learning objectives in didactic units (UD), in contrast to the subject’s curricular proposal at the Distance State University of Costa Rica (UNED). Method. Based on a mixed approach, two main tools were used: a systematization of experiences and an expert focus group (11 women and 4 men) that was conducted to analyze the reliability and the proposed design. Analysis of results. The main finding was the validation of a revision technique that supports the didactic unit production process. This revision technique is a six-step process that involves, among others, an evaluation rubric and indicators that deliver the final result as a percentage of the verification of the course’s development of its learning objectives within a didactic unit. Conclusion. Implementing the Microsoft® Office Excel software helps transform what is usually a manual process into a semi-automated form. This provides a partial or total verification of the learning objectives developed in the UD and contributes to the standardization of the current processes. 

Author Biographies

Sarita Poltronieri-Méndez, Universidad Estatal a Distancia

Bachiller en Biología con Énfasis en Biología Tropical y Licenciada en Biología con Énfasis en Manejo de Recursos Naturales de la Universidad Nacional (UNA). Profesora en la Escuela de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), además, editora académica e investigadora en el Programa de Producción de Material Didáctico Escrito (Promade) de la UNED.

Gabriela Garita-González, Universidad Estatal a Distancia

Ingeniera en Sistemas de Información de la Universidad Nacional (UNA) y Posgrado de Maestría en Administración de Empresas con Énfasis en Gestión de Proyectos, de la Universidad Estatal a Distancia (UNED). Profesora en la Escuela de Informática de la UNA, además, editora académica e investigadora en el Programa de Producción de Material Didáctico Escrito (Promade) de la UNED.

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Published
2021-04-10
How to Cite
Poltronieri-Méndez, S., & Garita-González, G. (2021). Proposal for a Software-Based Learning Objective Verification Technique for Didactic Units. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.19
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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