Diversidad y educación especial

  • Maritza Marín Cabrera Universidad Nacional
Keywords: Diversity, special education, equal opportunities, inclusive education, Down Syndrome, human rights

Abstract

This article discusses diversity and special education, emphasizing the relevance of respect for equal opportunities as well as for values and attitudes within the school context. In spite of the fact that schools have improved in these aspects throughout the years, there is still lot of work to do in order to transform our schools in inclusive institutions.

Special attention is given to people with Down Syndrome who are integrated to the Regular System; students with dreams and illusions who participate in different integrated programs providing an example of tenacity. Furthermore, several pre-school integration centers were visited and a lot of necessities of attention to the general population were detected. This article presents different methodological strategies designed to produce meaningful and functional learning processes, respecting student’s diversity. Accordingly, this is a useful article to educators, especially those who work with pre-schooled children.

Author Biography

Maritza Marín Cabrera, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Especial con énfasis en Integración y máster en Pedagogía con énfasis en Diversidad en los Procesos Educativos, Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Labora como profesora en la Escuela de Educación Especial Fernando Centeno Güell, Costa Rica. Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica, desde el año 2005.

References

Aguilar, L. (2000) De la integración a la inclusividad. Buenos Aires, Argentina.

Editorial Espacio.

Agüero, R. y otros. (2003) Integración del Niño con Síndrome de Down en el Sistema

Educativo Regular: La experiencia de un grupo de Padres de Familia del Centro Nacional de Educación Especial Fernando Centeno Güell. Universidad

Nacional. Heredia. Costa Rica.

Asamblea Legislativa (1996). Ley 7600. Igualdad de Oportunidades para las personas con discapacidad en Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial Imprenta

Nacional.

López, N. y Lou, M. (1998) Bases Psicopedagógicas de la Educación Espeáal. Madrid, España: Editorial Pirámide.

Meléndez, L. (2002) La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual. Bogotá, Colombia: Editorial GLARP.

Ministerio de Educación Pública. (2000) Programa de estudio del Ciclo Materno Infantil. San José, Costa Rica: Editorial Ministerio.

Stainback, S. y Stainback, W. (1999) Aulas Inclusivas. Madrid, España: Editorial Narcea.

UNESCO. (1991) La integración de niños discapacitados a la educación común. Santiago, Chile.

UNESCO. (1994) Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales, Acceso y Calidad. Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades

Educativas Especiales. Salamanca, España: Ministerio de Educación

y Ciencia.

UNESCO. (2000) Marco de Acción de Dakar. Educación para Todos. Dakar, África.

Vegá, A. (2001) La educación de los niños con Síndrome de Down. Principios y prácticas. Salamanca, España: Editorial Amarú.

Published
2007-07-01
How to Cite
Marín Cabrera, M. (2007). Diversidad y educación especial. Revista Electrónica Educare, 1, 91-102. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.5
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)