Talleres para docentes: actividades para la atención de la diversidad escolar
Abstract
The attention of all students represents a big challenge for the Costa Rican educational system and all significant required transformations are pushed since its foundations
The school, understood as a social institution, space in which diversity is approached and also responsible for the instruction of future generations, is facing the difficult task of providing appropriate answer to the diverse needs of the student population.
From this perspective, a proposal is designed in order that allows teachers from General Basic Education (pree-school, I and II cycles, special and foreign language classes) to develop skills in the implementation of pedagogic strategies for the attention of classroom diversity.
The proposal includes ten workshops that follow a reflection-participation-construction and exchange process. Participants will be able to express their ideas, interests and emotions concerning the topics discussed. They will also develop concepts, materials and didactic strategies for the attention of their students.
References
Aguilar, L. (2000). De la integración a la inlusividad. La atención a la diversidad
pilar básico en la escuela del siglo XXI. Buenos Aires: Espacio Editorial.
Belmonte, M. (1998) Atención a la diversidad I Diseño de estrategias y evaluación
formativa basada en el análisis de tareas. Bilbao: Ediciones Mensajero
Fernández, M. (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Ediciones Morata.
Giroux, H. (1990) Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica
del aprendizaje. Buenos Aires: Ediciones Paidós.
López, M. (2002) Ideología, diversidad y cultura: Una nueva escuela para una nueva
civilización. En: Equidad y calidad para atender a la diversidad. Brasil:
Editorial Aique
Meléndez, L. (2002) La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual
Bogotá: Creamos alternativas GLARP-IIPP
Pérez, R. (1994). El currículo y sus componentes. Barcelona: OIKOS-TAU.
Sánchez, M., Flores, L. y Céspedes, R. (2001) Comunicación y lengua escrita: transitando
entre el contexto social el texto escrito. San José: Ministerio de Educación
Pública, OIM USAID, Universidad Nacional
Zúñiga, E. (2002) Las adecuaciones curriculares en la universidad: un derecho y
una responsabilidad impostergables. En: Las personas con discapacidad en
la educación superior. San José: Fundación Justicia y Género.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Angélica Fontana Hernández, Attention to Diversity: the Experience of UNA Quality Education Project, from the National University of Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Zulay Pereira Pérez, Angélica Fontana Hernández, Dinia Rojas Rodríguez, El concepto de esquema corporal en niñas y niños con y sin necesidades educativas especiales, de preescolar, segundo y cuarto grado , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Dinia Rojas Rodríguez, Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Representaciones gráficas de niños y niñas de preescolar, segundo y cuarto grado, con y sin necesidades educativas especiales , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Dinia Rojas Rodríguez, SUPLEMENTO: Guía Metodológica para docentes: Actividades para fortalecer el concepto de cuerpo, esquema corporal e imagen corporal, en niñas y niños preescolares y escolares , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Didáctica y vivencias del servicio de apoyo de la Escuela José Ramón Hernández , Revista Electrónica Educare: Vol 10 No 1 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, SUPLEMENTO: Guía Metodológica de lectura y escritura. Material de apoyo para quinto y sexto grados , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Ana Laura Alvarado Valverde, Mauren Angulo Ramírez, Elizabeth Marín Valverde, Dania Melissa Quirós Salas, El apoyo familiar en el proceso de integración educativa de estudiantes con necesidades educativas en condición de discapacidad , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 2 (2009): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Angélica Fontana Hernández, Marcela Sánchez León, Student Assistance in Addressing Educational Needs: A Strategy of Quality Education Project of Universidad Nacional, Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 2 (2013): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)