Talleres para docentes: actividades para la atención de la diversidad escolar

  • Angélica Fontana Hernández Universidad Nacional
Keywords: diversity attention, methodological proposal, teachers

Abstract

The attention of all students represents a big challenge for the Costa Rican educational system and all significant required transformations are pushed since its foundations

The school, understood as a social institution, space in which diversity is approached and also responsible for the instruction of future generations, is facing the difficult task of providing appropriate answer to the diverse needs of the student population.

From this perspective, a proposal is designed in order that allows teachers from General Basic Education (pree-school, I and II cycles, special and foreign language classes) to develop skills in the implementation of pedagogic strategies for the attention of classroom diversity.

The proposal includes ten workshops that follow a reflection-participation-construction and exchange process. Participants will be able to express their ideas, interests and emotions concerning the topics discussed. They will also develop concepts, materials and didactic strategies for the attention of their students.

Author Biography

Angélica Fontana Hernández, Universidad Nacional

Bachiller en Problemas de Aprendizaje, Licenciada en Educación Especial con énfasis en Retardo Mental y Máster en Pedagogía con énfasis en la Diversidad de Procesos Educativos de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica, y responsable del Proyecto UNA Educación de Calidad, que atiende estudiantes con necesidades educativas en su formación profesional. Tiene experiencia en educación primaria y en los servicios de Educación Especial. Tiene publicaciones en el campo de la pedagogía.

References

Aguilar, L. (2000). De la integración a la inlusividad. La atención a la diversidad

pilar básico en la escuela del siglo XXI. Buenos Aires: Espacio Editorial.

Belmonte, M. (1998) Atención a la diversidad I Diseño de estrategias y evaluación

formativa basada en el análisis de tareas. Bilbao: Ediciones Mensajero

Fernández, M. (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Ediciones Morata.

Giroux, H. (1990) Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica

del aprendizaje. Buenos Aires: Ediciones Paidós.

López, M. (2002) Ideología, diversidad y cultura: Una nueva escuela para una nueva

civilización. En: Equidad y calidad para atender a la diversidad. Brasil:

Editorial Aique

Meléndez, L. (2002) La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual

Bogotá: Creamos alternativas GLARP-IIPP

Pérez, R. (1994). El currículo y sus componentes. Barcelona: OIKOS-TAU.

Sánchez, M., Flores, L. y Céspedes, R. (2001) Comunicación y lengua escrita: transitando

entre el contexto social el texto escrito. San José: Ministerio de Educación

Pública, OIM USAID, Universidad Nacional

Zúñiga, E. (2002) Las adecuaciones curriculares en la universidad: un derecho y

una responsabilidad impostergables. En: Las personas con discapacidad en

la educación superior. San José: Fundación Justicia y Género.

Published
2007-07-01
How to Cite
Fontana Hernández, A. (2007). Talleres para docentes: actividades para la atención de la diversidad escolar. Revista Electrónica Educare, 1, 105-116. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.6
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)