Innovation in the University Classroom Through Augmented Reality. Analysis From the Perspective of the Spanish and Latin American Students

Keywords: Technological education, augmented reality, educational apps, university innovation

Abstract

Objective. This article analyzes the experiences of university innovation with immersive technologies (Augmented Reality, RA) of various degree programs at the Pablo de Olavide University of Seville (Spain) and the Catholic University of Santiago de Guayaquil (Ecuador) corresponding to the academic year 2018-2019. Method. Through a mixed methodology of data analysis (quantitative and qualitative) and the design of an ad hoc questionnaire of own elaboration, the perceptions of 202 students were analyzed in relation to the advantages and disadvantages of the RA and the Augmented Reality apps used in the Emerging Technologies seminars in educational contexts, taught in both universities. Results. The results show that the most valued mobile applications were QuiverVisión and HP Reveal because of their interactivity, wearable environment, and educational projection in formative contexts, especially at early ages. Conclusions. Students perceive the development of cognitive skills and the development of competencies as the main advantages of RA. Likewise, as main disadvantages, the need for university teacher training for classroom implementation and the possible adverse effects of the digital divide.

Author Biographies

Julio Cabero-Almenara, Universidad de Sevilla

Catedrático de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Sevilla. Director del Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla. Miembro fundador y vicepresidente de Edutec. Ha publicado en diferentes editoriales (Síntesis, Paidós, McGraw-Hill, Aljibe, MAD, Síntesis, Aljibe, Alianza, Oikos-Tau, Eduforma,…) más de 70 libros sobre la Tecnología Educativa y Nuevas Tecnologías Director del “Grupo de Investigación Didáctica”. Director de la Revista: “Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación.

Esteban Vázquez-Cano, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Profesor Titular de la Facultad de Educación en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales (UNED, España). Doctor en Ciencias de la Educación con Premio Extraordinario. Ha sido Vicedecano de Estudiantes, Internacionalización y Educación Social de la Facultad de Educación (2017-2020). En la actualidad dirige el Máster de Inspección y Supervisión Educativa en la UNED y sus líneas de investigación prioritarias son la Organización y Supervisión escolar, el Aprendizaje móvil-ubicuo, el Lenguaje Digital y los Cursos Online Masivos en Abierto (MOOC), temáticas sobre las que ha publicado más de 200 contribuciones científicas (Google ScholarScopus).

Wellington Remigio Villota-Oyarvide, Universidad Católica Santiago de Guayaquil

Doctor por la Universidad de la Habana Cuba y Licenciado en Sistemas de Información por la Universidad Escuela Superior Politécnica del Litoral –ESPOL en Guayaquil Ecuador. Obtuvo el título de Máster en Diseño y Evaluación de Modelos Educativos por la Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil. Sus líneas de investigación se centran en el estudio de los nuevos formatos periodísticos en el escenario impreso y digital, tecnologías emergentes interactivas, el ciberperiodismo, el periodismo inmersivo y las narrativas transmedia.

Eloy López-Meneses, Universidad Pablo de Olavide

Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Educación y Psicología Social de la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla, España). Doctor en Ciencias de la Educación en el 2008 en la Universidad de Sevilla y Premio extraordinario de tesis doctoral por la Universidad de Sevilla. Director del Grupo de Investigación EduInnovagogía (HUM-971).

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Published
2021-06-02
How to Cite
Cabero-Almenara, J., Vázquez-Cano, E., Villota-Oyarvide, W., & López-Meneses, E. (2021). Innovation in the University Classroom Through Augmented Reality. Analysis From the Perspective of the Spanish and Latin American Students. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.1

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