Distance Basic Education in COVID-19 Time from the Analysis of the “Aprende en Casa” Strategy in Tlaxcala, México

Keywords: Basic education, distance education, COVID-19, ICT, emergency remote teaching

Abstract

Aim. This article aims to analyze the Aprende en casa [Learning from home] strategy designed by the Mexican Department of Education implemented in the State of Tlaxcala, México. Method. For this purpose, the study employed an exploratory, qualitative research design based upon the decoding of information, the identification of analysis categories, and the creation of factual and analytic matrixes. This study involved interviews with 28 sector heads and 210 supervisors held during the coordination of virtual meetings. Results. The main findings showed that most students participated in the Aprende en casa strategy. They also revealed that the students have poor use of information and communications technologies for learning; teachers and principals are in the same situation. This helped reach operative goals but not the substantive ones at the end of the 2019-2020 school year. WhatsApp was the most used tool to communicate the activities, thanks to the support of parents. Conclusions. The use of technology was not enough to bring learning to students. We have to transition from emergency remote teaching to more inclusive distance education. 

Author Biographies

Adriana Carro-Olvera, Universidad Autónoma de Tlaxcala

Maestra en Administración Educativa por la Universidad Autónoma de Tlaxcala (UATx) y Doctora en Desarrollo Regional por el Colegio de Tlaxcala A. C. Profesora-Investigadora de Tiempo Completo en la Facultad de Ciencias de la Educación de la UATx y Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I del CONACYT. Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales.

César Sánchez-Olavarría, Universidad Autónoma de Tlaxcala

Maestro y doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Tlaxcala. Sus líneas de investigación son: formación y evaluación de la educación, estudios de trayectorias y egresados, competencias digitales en educación. Ha publicado en diversas revistas nacionales e internacionales. Es investigador en el Posgrado en Educación y forma parte del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) en el nivel I.

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Published
2022-08-22
How to Cite
Carro-Olvera, A., & Sánchez-Olavarría, C. (2022). Distance Basic Education in COVID-19 Time from the Analysis of the “Aprende en Casa” Strategy in Tlaxcala, México. Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.27

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