Creencias y prácticas de autoevaluación del aprendizaje vigentes en los procesos de formación profesional desarrollados en el CIDE durante el 2007

  • Sandra Ovares Barquero Universidad Nacional
  • Susana Ruiz Guevara Universidad Nacional
  • Irma Zúñiga León Universidad Nacional
Keywords: education, experience of self-learning

Abstract

This article identifies beliefs and practices of self-learning existing processes developed in the CIDE during 2007. It is based on a research project with two groups of informants both academics from CIDE, that during the decade of the 90 participated in the experience of self-learning, some of themas teachers and other as students. Current practices being carried out by academics in the field of self-reporting of apprenticeships in the CIDE, show that they attach great importance to this process in the lesson and agree on the necessity to implement this process in concrete terms, that because, experiences become isolated initiatives that do not fall within any policy, guideline or orientation openly raised by the community CIDE. The beliefs of the participants with regard to the possibility of implementing self-evaluation processes of learning in the training that develops the CIDE, highlight the need for scholars to train group of academics and students in this field and also create more spaces for student involvement. Moreover, scholars believe that the self-assessment of learning is a strategy for developing metacognitive processes and reflective, which is considered a core importance in the training provided by the Centre.

Author Biographies

Sandra Ovares Barquero, Universidad Nacional
Académica de la División de Educación Rural del CIDE, de la Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Actualmente es la subdirectora de esta Unidad académica.
Susana Ruiz Guevara, Universidad Nacional
Académica de la División de Educación Básica del CIDE, de la Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Doctora en Educación.
Irma Zúñiga León, Universidad Nacional
Decana del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), de la Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Catedrática de la Universidad Nacional. Máster en Desarrollo del Niño y Relaciones Familiares.

References

Brown, S. y Glasner, A. (2007). Evaluar en la Universidad Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea,

S. A. de Ediciones.

Chajet, A. (2000). Creencias, esos anteojos tan particulares. En línea: www.teletel.com.ar/nplbaires/arties/

creen.htm.

Ruiz, S. (2006). Creencias que subyacen en la práctica docente de una maestra costarricense que atiende

el ciclo de transición, en relación con el desarrollo integral de una niña y dos niños inmigrantes

nicaragüenses que asisten al jardín infantil público Luces, ubicado en una zona de atención prioritaria

de la provincia de Heredia: un estudio de casos. San José, Costa Rica. Tesis doctoral no

publicada.

Salas, F. (s.f.). Los significados de la autoevaluación y la coevaluación en la formación de maestros, para

un grupo de estudiantes y docentes de la División de Educación Rural en la Universidad Nacional.

Universidad de Costa Rica, Sistema de Estudios de Posgrado, Facultad de Educación. Maestría en

Evaluación Educativa.

Trillo, F. (2008). La evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes en la Universidad. Antología del curso

impartido del 27 de enero al 3 de febrero.w

Published
2008-04-30
How to Cite
Ovares Barquero, S., Ruiz Guevara, S., & Zúñiga León, I. (2008). Creencias y prácticas de autoevaluación del aprendizaje vigentes en los procesos de formación profesional desarrollados en el CIDE durante el 2007. Revista Electrónica Educare, 12(1), 23-35. https://doi.org/10.15359/ree.12-1.1
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>