Creencias y prácticas de autoevaluación del aprendizaje vigentes en los procesos de formación profesional desarrollados en el CIDE durante el 2007
Abstract
This article identifies beliefs and practices of self-learning existing processes developed in the CIDE during 2007. It is based on a research project with two groups of informants both academics from CIDE, that during the decade of the 90 participated in the experience of self-learning, some of themas teachers and other as students.
Current practices being carried out by academics in the field of self-reporting of apprenticeships in the CIDE, show that they attach great importance to this process in the lesson and agree on the necessity to implement this process in concrete terms, that because, experiences become isolated initiatives that do not fall within any policy, guideline or orientation openly raised by the community CIDE.
The beliefs of the participants with regard to the possibility of implementing self-evaluation processes of learning in the training that develops the CIDE, highlight the need for scholars to train group of academics and students in this field and also create more spaces for student involvement. Moreover, scholars believe that the self-assessment of learning is a strategy for developing metacognitive processes and reflective, which is considered a core importance in the training provided by the Centre.
References
Brown, S. y Glasner, A. (2007). Evaluar en la Universidad Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea,
S. A. de Ediciones.
Chajet, A. (2000). Creencias, esos anteojos tan particulares. En línea: www.teletel.com.ar/nplbaires/arties/
creen.htm.
Ruiz, S. (2006). Creencias que subyacen en la práctica docente de una maestra costarricense que atiende
el ciclo de transición, en relación con el desarrollo integral de una niña y dos niños inmigrantes
nicaragüenses que asisten al jardín infantil público Luces, ubicado en una zona de atención prioritaria
de la provincia de Heredia: un estudio de casos. San José, Costa Rica. Tesis doctoral no
publicada.
Salas, F. (s.f.). Los significados de la autoevaluación y la coevaluación en la formación de maestros, para
un grupo de estudiantes y docentes de la División de Educación Rural en la Universidad Nacional.
Universidad de Costa Rica, Sistema de Estudios de Posgrado, Facultad de Educación. Maestría en
Evaluación Educativa.
Trillo, F. (2008). La evaluación del Aprendizaje de los Estudiantes en la Universidad. Antología del curso
impartido del 27 de enero al 3 de febrero.w
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- José Solano Alpízar, Sandra Ovares Barquero, Yadira Cerdas Rivera, Pobreza y educación , Revista Electrónica Educare: No 3 (2002): Revista Electrónica Educare
- Gilberto Garro Garita, Irma Zúñiga León, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: No 4 (2003): Revista Electrónica Educare
- Carlos Rubio Torres, Irma Zúñiga León, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: No 5 (2004): Revista Electrónica Educare
- Carlos Alberto Rubio Torres, Irma Zúñiga León, Marisol Vidal Castillo, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Paulette Barberousse, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Estéban Jiménez Corrales, Irma Zúñiga León, De la conceptualización pedagógica a la construcción de una pedagogía crítica para la atención a la diversidad , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Sandra Bejarano Gutiérrez, María de los Ángeles Castro Villalobos, Ana María Hernández Segura, Ana Herrera Castro, Gabriela Oviedo Madrigal, Susana Ruiz Guevara, Rosario Vargas León, Reflexiones en torno a la didáctica: implicaciones en la formación docente , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Ligia Angulo Hernández, Yadira Cerdas Rivera, Sandra Ovares Barquero, El aula rural: un espacio para aprender juntos , Revista Electrónica Educare: No 7 (2004): Revista Electrónica Educare
- Nuria I. Méndez Garita, Irma Zúñiga León, Marisol Vidal Castillo, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Nuria I. Méndez Garita, Irma Zúñiga León, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 10 No 1 (2006): Revista Electrónica Educare
- Nuria I Méndez Garita, Irma Zúñiga León, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare