Proposal for Labor Market Integration of Teachers in Contexts of High Social Vulnerability

  • Magally Gutiérrez Gutiérrez Universidad de Costa Rica
  • Montserrat Vindas Cordero Universidad Nacional
Keywords: Social vulnerability, labor market integration, institutional permanence

Abstract

The purpose of this paper is to share a proposal for teacher’s labor market integration in contexts of high social5 vulnerability. This paper is the result of a research conducted in a priority attention primary school6 of the central canton of Heredia7. It explored the labor market integration process of teachers, considering the community, family and student reality of a population social risk. The research that supports this proposal is based on a qualitative approach, since the diagnosis process is not intended to provide answers that could be commonly applied to other education centers in similar contexts, but to make an exploratory approach of teachers’ reality and their integration process into education institutions of high social vulnerability. Therefore, although this paper intends to share this experience, it does not aim to unify integration practices, but to be an input in carrying out similar processes.

 

(5) The concept of high social vulnerability is understood based on Sojo’s approach (2003), which defines it as marginal urban communities in areas considered by the Costa Rican government as priority areas with the greatest social, economic backwardness in the country, and high rates of violence, leisure, unemployment and drug addiction.

(6) Translator’s note: The Costa Rican education system is composed of primary education (1st-6th grade) and secondary education (7th-11th grade).

(7)A public primary school in the circuit 02 of the Province of Heredia.

Author Biographies

Magally Gutiérrez Gutiérrez, Universidad de Costa Rica

Licenciada en Educación Preescolar y académica de la Universidad de Costa Rica. Magíster en Formación Formadores de Docentes de Educación Primaria.

Montserrat Vindas Cordero, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Preescolar y académica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Magíster en Formación de Formadores de Docentes de Educación Primaria.

References

Antúnez, S. y Carnicero, P. [Coords.). (2009). Modelo regional de gestión escolar en Centroamérica

y República Dominicana: Análisis de la situación y propuestas para la convergencia regional.

Universidad de Barcelona: Colección IDER.

Arce, A. I., Gamboa, G., Glock, D., Paitel, P. y Sánchez, M. (2001). Propuesta: Proyecto de creación

de centros educativos bilingües francés-español en la enseñanza pública costarricense: etapa

experimental. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública, Asesoría de Francés.

Recuperado de http://www.mep.go.cr/CentroDeInformacion/DOC/12%20%20Proyecto%20

de%20creación%20de%20centros%20educativos%20bilingües%20fra-303200985030.pdf

Barrantes, R. (2001). Investigación: un camino al conocimiento un enfoque cualitativo y

cuantitativo. San José, Costa Rica: EUNED.

Consejo Superior de Educación. (1995). Política Educativa hacia el Siglo XXI. San José, Costa

Rica: Ministerio de Educación Pública.

González, A., Araneda, N., Hernández, J. y Lorca, J. (2005). Inducción profesional docente. Estudios

pedagógicos, 31(1), 51-62. doi: 10.4067/S0718-07052005000100003

González, A. (2005) Promecum: Educación contra la pobreza en Costa Rica. En C. Ornelas (Coord.),

Buenas prácticas de educación básica en América Latina (Tomo I), (288-300). México,

ILCE. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/4875276238/38/Promecum-Educacion-contrala-pobreza-en-Costa-Rica

Kinnear, T. y Taylor, J. (2001). Investigación de mercados: un enfoque aplicado (4a

ed.). México.

Editorial McGraw-Hill.

Peralta, V. (2007). Una pedagogía de las oportunidades: Nuevas ventanas para los párvulos latinoamericanos

del siglo XXI. Santiago de Chile: Andrés Bello.

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2008). Estado de la Educación

(2). San José, Costa Rica: CONARE.

Sojo, A. (2003, agosto). Vulnerabilidad social, aseguramiento y diversificación de riesgos en

América Latina y el Caribe. Revista de la CEPAL 80, 121-140. Recuperado de http://www.

eclac.cl/publicaciones/xml/7/19367/lcg2204e-Sojo.pdf

Vonk, J. H. C. (1996). A Knowledge Base for Mentors of Beginning Teachers: Results of a Dutch

Experience. En R. McBridge (Ed.). Teacher Education Policy. Some Issues Arising from

Research and Practice (pp. 113-134). London: Falmer Press.

Published
2011-10-10
How to Cite
Gutiérrez Gutiérrez, M., & Vindas Cordero, M. (2011). Proposal for Labor Market Integration of Teachers in Contexts of High Social Vulnerability. Revista Electrónica Educare, 15, 55-67. https://doi.org/10.15359/ree.15-Ext.4
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)