Ethical Responsibility of Teachers and Students from a Humanistic Perspective

  • Luis Guillermo Barrantes Montero Universidad Nacional
Keywords: Worldview, higher education, humanism, ethical responsibility, values, Educare Electronic Journal, Costa Rica.

Abstract

This paper provides some considerations on the importance of ethical responsibility in higher education institutions for both teachers and students. Its purpose is to identify the causes of corrupt behavior in some university graduates once they become part of the labor force or public service. It also points out some ways through which an ethical worldview can be formed and promoted in society. It is concluded that education, seen as a privilege and as a commitment, leads to the virtue of gratitude and, consequently, to a humanistic ethical behavior.

Author Biography

Luis Guillermo Barrantes Montero, Universidad Nacional

Posee una maestría Profesional en la Enseñanza del Inglés por la Universidad de Costa Rica (2006). Cuenta además con una licenciatura en Traducción Inglés-Español por la Universidad Nacional, Costa Rica (1996), una licenciatura en Teología por la Universidad Francisco Marroquín, Guatemala (1992) y un bachillerato en Filosofía por la Universidad Francisco Marroquín, Guatemala (1989). Durante diecinueve años se ha desempeñado como docente de inglés y de español como segunda lengua y actualmente coordina el Departamento de Cursos de Servicio en la Universidad Nacional, Costa Rica. Ha realizado ponencias en congresos internacionales y varios de sus artículos y ponencias han sido publicados en revistas como EDUCARE y LETRAS, ambas de la Universidad Nacional.

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Published
2013-03-15
How to Cite
Barrantes Montero, L. (2013). Ethical Responsibility of Teachers and Students from a Humanistic Perspective. Revista Electrónica Educare, 17(1), 29-45. https://doi.org/10.15359/ree.17-1.2
Section
Articles (Peer Reviewed Section)