Ethical Perspective of Biopedagogical Mediation
Abstract
This essay addresses the ethical perspective of biopedagogical mediation considering the importance of placing education in an alternative paradigm where both pedagogy and life complement each other to attend the freeing process of education. The main goal is to contribute to the meditation and action towards pedagogical mediation and its inherent bond to ethics. The article is based on the premise that there is a need to nourish principles and values that exalt life´s multidimesionality and complexity. Education, as a political proyect, has the challenge to prepare a planetary citizenship; a shared effort that brings every human being to work for a real mindful and social transformation in order to reach higher states of personal and social wellness. It is required to direct both energy and wisdom to visualize the, so demanded by the planet, human tranformation.
References
Alvarado, E. (2007). Educación, ecología y economía: Pasos hacia otra epistemología. Costa Rica:
Alma Mater.
Assman, H. (2002). Placer y ternura en educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea.
Bateson, G. (1993). Espíritu y naturaleza. Buenos Aires: Amorrurto
Boff, L. (1996). Ecología: Grito de la tierra, grito de los pobres. Madrid: Trota.
Boff, L. (2004). Ética planetaria desde el Gran Sur. México: Dabar.
Bohn, D. (1997). Sobre el diálogo (2ª ed., Trad. D. González y F. Mora). Barcelona: Kairós.
Castillo, I. y Marín, C. (junio, 2009). Hacia una visión holística de la educación universitaria: El
amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 13(1),
-143. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/
view/1481
De Souza, B. (2009). Una epistemología del sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación
social. México: Siglo XXI.
Fradera, M. y Guardans, T. (2008). La séptima dirección. El cultivo de la interioridad. Barcelona:
(CETR)
Freire, P. (2011). La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
Fried, R. (2001). La pasión de aprender. Santiago: Cuatro vientos.
Gutiérrez, F. (2004). Pedagogía del aprendizaje. Guatemala: USAC.
Hernández, S. M. (2010). Educación y ética. Sociológica, 25(72), 215-227. Recuperado de http://
scielo.unam.mx/pdf/soc/v25n72/v25n72a10.pdf
Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia. Santiago: Dolmen.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO.
Osorio, J. y Weinstein, L. (1995) El corazón del arco iris: Lecturas sobre nuevos paradigmas en
educación y desarrollo. Santiago: CEAAL
Pasillas, M. A. (2005). Violencia, ética y pedagogía. Revista Mexicana de investigación educativa.
(27), 1149-1164. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002711
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marco Vargas Montero, Ileana Vargas Jiménez, Ileana Castillo Cedeño, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Conciliación entre el Universo, el ser humano y la educación universitaria , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Claudia Marín Gutiérrez, Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Pedagogía, diversidad y lenguaje: develando los colores en miradas aprendientes , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 1 (2010): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Oscar Castro Vargas, Ileana Castillo Cedeño, Raising Awareness on Teacher Training Changes: Perspectives and Challenges , Revista Electrónica Educare: Vol 16 (2012): Num. Especial (2012): Revista Electrónica Educare (noviembre)
- Maureen Camacho Oviedo, Rocío Castillo Cedeño, Heidy León Arce, Alfredo Miranda Calderón, Zulay Pereira Pérez, Erika Vásquez Salazar, Students’ Identities and Pedagogical Challenges , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 1 (2013): Revista Electrónica Educare (enero-abril)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Jorge León Sánchez, An Analysis of Learning Evaluation in the Basic Education Division of the Center for Research and Teaching in Education based on the Pedagogic Model of the Universidad Nacional, Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 3 (2013): Revista Electrónica Educare (setiembre-diciembre)
- Rocío Castillo Cedeño, Hacia una nueva espiritualidad desde la pedagogía holística , : Vol 6 No 2 (2011): Julio-diciembre
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Giselle Miranda Cervantes, Healthy Pedagogy: Awakening of a New Node , Revista Electrónica Educare: Vol 18, No 2 (2014): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)