The Attitude of Math Teachers toward Cooperative Learning and Institutional Elements that May Help or Hinder its Use as a Teaching Methodology

  • Luis Gerardo Meza-Cascante Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Zuleyka Suárez Valdés-Ayala Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Sandra Schmidt-Quesada Instituto Tecnológico de Costa Rica
Keywords: Learning, teachers, teaching, educational innovation, mathematics, methodology, cooperative work.

Abstract

This paper presents the results of research conducted in high schools in the central region of the Cartago province, Costa Rica. The goal of the research was to determine the attitude of high school math teachers toward cooperative learning in math and identify factors in secondary education institutions that can help or hinder the implementation of cooperative learning as a strategy for teaching mathematics. The research was conducted with 39 secondary education math teachers, who participated in a workshop on cooperative learning in mathematics. The attitude toward this methodology was measured by using semantic differential. This information was triangulated with data obtained from non-participant observation. A combination of in-depth interviews and non-participant observation was used to access data that identifies institutional factors helping or hindering the implementation of math cooperative learning. Findings suggest a positive attitude from teachers toward integrating cooperative work as a teaching strategy to promote math learning and toward the role played by school principals in the adoption of educational innovations. It also reveals that high schools have adequate material conditions to implement the methodology, although the need for training is considered. This finding should be taken into account by the proponents of this methodological option.

Author Biographies

Luis Gerardo Meza-Cascante, Instituto Tecnológico de Costa Rica
Doctor en Educación de la Universidad Estatal a Distancia. Master en Administración de Empresas del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Licenciado en la Enseñanza de la Matemática de la Universidad Nacional. Profesor Catedrático de la Escuela de Matemática del Instituto Tecnológico de Costa Rica (I.T.C.R.). Docente e investigador en la Escuela de Matemática del ITCR y actual director de esta Unidad Académica. Ha ocupado los cargos de Vicerrector de Docencia, Vicerrector de Administración, Director de la Oficina de Planificación y miembro del Consejo Institucional en el ITCR. Miembro titular del Consejo de Investigación y Extensión del ITCR. Director de la Revista Digital “Matemática, Educación e INTERNET”.
Zuleyka Suárez Valdés-Ayala, Instituto Tecnológico de Costa Rica
Doctora en Educación de la Universidad Estatal a Distancia. Master en Educación de la Universidad Nacional. Licenciada en Enseñanza de la Matemática de la Universidad Nacional. Profesora intermedio asociada de la Escuela de Matemática del ITCR. Docente e investigadora en la Escuela de Matemática del ITCR. Se ha desempeñado como docente en la carrera Enseñanza de la Matemática Asistida por Computadora.
Sandra Schmidt-Quesada, Instituto Tecnológico de Costa Rica
Máster en Tecnología Educativa de la Universidad Estatal a Distancia. Licenciada en Enseñanza de la Matemática de la Universidad de Costa Rica y Bachiller en Enseñanza de la Matemática de la Universidad de Costa Rica. Profesora asociada de la Escuela de Matemática del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Ha laborado como profesora universitaria en la carrera de Enseñanza de la Matemática Asistida por Computadora, así como profesora de matemática en la formación de estudiantes del área de ingeniería en el I.T.C.R. Coordinadora de la publicación del Calendario Infantil de Matemática, el cual es editado anualmente. Experiencia como investigadora en el área de la enseñanza y aprendizaje de la matemática.

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Published
2015-01-01
How to Cite
Meza-Cascante, L., Suárez Valdés-Ayala, Z., & Schmidt-Quesada, S. (2015). The Attitude of Math Teachers toward Cooperative Learning and Institutional Elements that May Help or Hinder its Use as a Teaching Methodology. Revista Electrónica Educare, 19(1), 3-24. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.1
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Articles (Peer Reviewed Section)