Teachers of Language and Culture: A Thoughtful Look and Review of the Costa Rican Indigenous Education

  • Federico Guevara-Víquez Universidad Nacional
  • Ignolio Nercis-Sánchez Profesional Independiente
  • Sandra Ovares-Barquero Universidad Nacional
Keywords: Intercultural Bilingual Education, Indigenous teachers, indigenous education

Abstract

This essay is part of the products from the Reconstruction of Knowledge project –attached to the Division of Rural Education of the National University of Costa Rica. This work seeks to create a thoughtful look regarding the existing indigenous education model in Costa Rica in general– and particularly in Talamanca. A methodology based on collaborative action research with indigenous teachers in the region of Talamanca Bribri and Talamanca Cabécar was used as a starting point. This methodology combined focus group discussions and individual interviews with a qualitative approach that allowed generating a series of critical impressions about the education system where they work. All this will lead to a summary of insights and specific recommendations that would strengthen the educational system for the indigenous population of Talamanca and would allow moving towards a true model of Intercultural Bilingual Education.

Author Biographies

Federico Guevara-Víquez, Universidad Nacional
Máster en Antropología Social de la Universidad de Costa Rica. Actualmente trabaja como académico de la División de Educación Rural de la Universidad Nacional. Ha trabajado como profesor en la Escuela de Antropología de la Universidad de Costa Rica, y como investigador en la Vicerrectoría de Acción Social de la Universidad de Costa Rica. Tiene experiencia en consultorías en diversos temas relacionadas con poblaciones indígenas de Costa Rica. Posee varias publicaciones en revistas científicas nacionales
Ignolio Nercis-Sánchez, Profesional Independiente
Licenciado en I y II Ciclo y Máster en Administración Educativa. Indígena de la etnia bribri. Actualmente director de la Escuela Bernardo Drug Ingermann de Talamanca y profesor en la Universidad Nacional en donde imparte lecciones de la lengua autóctona bribri. Ha sido miembro del Comité Asesor Técnico Local de Educación Indígena (CATLEI). Y laboró como parte del Equipo Pedagógico de la Dirección Regional de Educación Sula.
Sandra Ovares-Barquero, Universidad Nacional
Máster en Administración Educativa. Ha desarrollado experiencia en currículo, biología y administración educativa. Académica de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación, Universidad Nacional, Costa Rica. Fue subdirectora de esta Unidad Académica. Magíster en la Maestría de Formación de Formadores de Docentes de Educación Primaria. Actualmente es la Vicedecana del Centro de Investigación y Docencia en Educación. Tiene publicaciones en el campo de la educación indígena.

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Published
2015-05-01
How to Cite
Guevara-Víquez, F., Nercis-Sánchez, I., & Ovares-Barquero, S. (2015). Teachers of Language and Culture: A Thoughtful Look and Review of the Costa Rican Indigenous Education. Revista Electrónica Educare, 19(2), 317-332. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.18
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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