Aptitudinal and Vocational Perspective of Secondary School Graduate Students in Venezuela’s Capital Region: National Experimental University of the Armed Forces’s Aptitudinal-Vocational Diagnostic Test (Case Study)

Keywords: Aptitude, moral character, study program, vocational maturity

Abstract

This paper presents the findings of a comparative study which contrasts the assessment of aptitudinal and vocational profiles of secondary school graduate students with national average results; the selected students were taking the induction course at the National Experimental University of the Armed Forces (UNEFA), given in Eastern Miranda (Guarenas-Guatire), Western Miranda (Ocumare del Tuy, Los Teques, and Santa Teresa del Tuy), and Vargas State. For each location, those results are hierarchically presented in the following way: Verbal ability, numeric ability and logic-abstract knowledge. The vocational level, on the other hand, was measured with a psychometric test related to six dimensions or strengths: knowledge, courage, value, humanity, justice, temperance and level-headedness of character of the subjects in study. Thus, once the aptitudinal and vocational profiles assessment of the population, that took the diagnostic test, was consolidated, results were automatically compared with the profile criteria of the careers offered by UNEFA. By means of the percentage variance formula, it was found that the secondary school graduates of Caracas and Vargas showed an aptitudinal-vocational maturity significantly higher than those in Miranda regions and the national average results. This differed from the results obtained by the secondary school graduate students of Miranda regions whose results were lower than in relation to the national average.

Author Biographies

Antonio José Boada, Universidad Simón Bolívar

Magister en Finanzas (IESA), Especialista en Estadística Computacional (USB), Licenciado en Educación mención Física y Matemáticas (UCAB). Profesor ordinario, con la categoría de asociado en la Universidad Simón Bolívar, Sede Litoral, Departamento Formación General y Ciencias Básicas. 

Ivelis Montilla, Universidad Simón Bolívar

Magister en Ligüística Aplicada (USB), Licenciada en Educación Mención Idioma Inglés (Universidad Simón Rodríguez). Profesora contratada, con la categoría de asistente en la Universidad Simón Bolívar, Sede Litoral, Departamento Formación General y Ciencias Básicas.

Maristella Colliva, Universidad de Carabobo

Doctorado en Patología Existencial de la Universidad Autónoma de Madrid, Especialista en Tecnología de la Computación en Educación (UC), Especialización en Cirugía General (IVSS), Médico Cirujano (UC). Profesor ordinario, con la categoría de titular en la Universidad de Carabobo.

References

Arnau, J. (1979). Psicología experimental: Un enfoque metodológico. México: Trillas.

Asamblea Nacional Constituyente. (30 de diciembre, 1999). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial Extraordinaria N.° 36.860. Recuperado de http://www.oas.org/dil/esp/Constitucion_Venezuela.pdf

Boada, A. J. (2015). Procedimiento automatizado de orientación masiva aptitudinal-vocacional para bachilleres. Opción, 31 (N.º especial 3, 205-234. Recuperado de http://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20483/20394

Boada, A. J. y De Vasconcelos, D. (2013). Procedimiento automatizado de orientación masiva aptitudinal-vocacional para aspirantes al ingresar en universidades oficiales venezolanas. Un caso de estudio. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/282293748

Boada, A. J. y Di Alessio, M. A. (2011). Sistema diagnóstico aptitudinal - vocacional de orientación automatizada para aspirantes a ingresar a nivel superior. Experiencia UNEFA. Revista Investigacion Operacional, 32(3), 290-302. Recuperado de https://rev-inv-ope.univ-paris1.fr/files/32311/32311-09.pdf

Boada, A. J., Di Alessio, M. A. y Millán, A. (2010). Conceptualización y operacionalización de variables vocacionales para el desarrollo de un sistema informatizado de asesoramiento para el ingreso en la educación superior. En II Congreso Internacional de Calidad e Innovación en la Educación Superior. VIII Reunión Nacional de Currículo (pp. 1-24). Caracas. Recuperado de http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/vrac/documentos/Curricular_Documentos/Evento/Ponencias_1/boada_antonio_y_otros.pdf

Boada, A. J., Pérez, B. y Millán A. (2012). Procedimiento aptitudinal - vocacional de orientación para estudiantes a ingresar a las universidades oficiales. Caso UNEFA 2009. En H. Cairo, A. Cabezas, T. Mallo, E. Del Campo y J. Carpio (Eds.), XV encuentro de latinoamericanistas españoles. Congreso Internacional “América Latina: La autonomía de una región” (pp. 435-449). Madrid: CEEIB. Recuperado de https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00874487/document

Cosentino, A. C. (2010). Evaluación de las virtudes y fortalezas humanas en población de habla hispana. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 10, 53-71. Recuperado de http://www.palermo.edu/cienciassociales/publicaciones/pdf/psico10/10Psico_03.pdf

Di Doménico, C. y Vilanova, A. (2000). Orientación vocacional: Origen, evolución y estado actual. Orientación y Sociedad, 2, 47-58. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-88932000000100003&lng=pt&nrm=iso

Fuenmayor, L. (Enero-abril, 2003). Excelencia académica y equidad en el sector superior educativo. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 9(1), 229-232. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/177/17709112.pdf

Fuenmayor, L, Balleza, V. y Magallanes, R. (2001). Proyecto “Alma Mater” para el mejoramiento de la calidad y la equidad de la educación universitaria en Venezuela. Caracas: Cuadernos OPSU.

Kerlinger, F. y Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales (4a ed.). México: McGraw-Hill.

Lemke, D. A. (1983). La orientación educacional y vocacional en la encrucijada. Oficina regional de educación para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Unesco. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0005/000583/058394SB.pdf

Loreto N., Boada, A. J., Di Alessio, M. A. y Millán, A. (2010). Una opción de valoración estudiantil sin exclusión. Prueba diagnóstica vocacional – aptitudinal de pregrado en la UNEFA. En XII Jornadas de Investigación Educativa y III Congreso Internacional: La educación, desafíos y alternativas (pp. 112-123). Caracas: Universidad Central de Venezuela y Centro de Investigaciones Educativas.

Murillo, H. (2014). Currículum, planes y programas de estudio. Recuperado de https://web.oas.org/childhood/ES/Lists/Recursos%20%20Estudios%20e%20Investigaciones/Attachments/34/27.%20Curri,%20plan.pdf

Oficina de Planificación del Sector Universitario (OPSU). (1999). Política gubernamental para una mejor educación superior. Opciones, 1(1), 3.

Oliveros, O. y González, J. R. (Diciembre, 2012). Hacia un nuevo paradigma en orientación vocacional. Paradigma, 33(2), 127-141- Recuperado de http://www.scielo.org.ve/pdf/pdg/v33n2/art07.pdf

Peterson, C. y Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues. A handbook and classification [Carácter, fortalezas y virtudes. Una guía y clasificación]. Oxford: Oxford University Press.

Prieto L. B. (2009). De una educación de castas a una educación de masas. Caacas: Fondo Editorial IPASME.

Rísquez, F. (2005). Conceptos de psicodinamia. Caracas: Monte Ávila.

Seligman, M. (2003). La Auténtica Felicidad. Barcelona, España: Vergara.

Watts, A. G. (1999). Orientación vocacional: Una perspectiva internacional. Orientación y sociedad, 1, 197-216. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2958/pr.2958.pdf

Published
2016-09-01
How to Cite
Boada, A., Montilla, I., & Colliva, M. (2016). Aptitudinal and Vocational Perspective of Secondary School Graduate Students in Venezuela’s Capital Region: National Experimental University of the Armed Forces’s Aptitudinal-Vocational Diagnostic Test (Case Study). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-33. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.19
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)