Impact of Consumerism in the Project of Life: An Analysis Based on Civic Education

  • Jose Laurian Ramírez-Díaz Universidad Católica de Costa Rica

Abstract

Nowadays, work is being considered a social fact through which people satisfy different types of needs. However, some lines of thought proposed consumption as sole mediator to achieve happiness, which promotes poor scenarios where some people jeopardize their health and integrity with excessive practices such as consumerism, causing effects of different nature such as environmental damage and alienation of the project of life. Civic education is facing major challenges regarding the inclusion of critical thinking in advertising messages, effective decision making, environmental conservation and protection, imitation of social models in a conscious way and appropriate stewardship.  This essay aims to treat these lines based on different theoretical edges concerning the human being concept and development; so they constitute training process criteria for analysis in different contexts, especially educational, whereas one of the Ministry of Public Education action policies is, precisely, civic training.

Author Biography

Jose Laurian Ramírez-Díaz, Universidad Católica de Costa Rica
osta Rica; Bachiller en Ciencias de la Educación con Énfasis en Orientación por la Universidad de Costa Rica; Diplomado en Especialización en TIC y Educación con énfasis en Educación Ciudadana por la Organización de Estados Iberoamericanos (España); actualmente cursa el Bachillerato en Sicología en la Universidad Católica de Costa Rica. Ejerce como docente del programa de licenciatura en Orientación en la Universidad Católica de Costa Rica, supervisor de Práctica Profesional del programa de Bachillerato en Ciencias de la Educación con Énfasis en Orientación en la Universidad de Costa Rica y coordina el Departamento de Orientación de la Sección Técnico Nocturna del C.T.P. Ing. Mario Quirós Sasso.

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Published
2016-04-12
How to Cite
Ramírez-Díaz, J. (2016). Impact of Consumerism in the Project of Life: An Analysis Based on Civic Education. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.2
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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