The Absence and Discrimination of Women in the Education of History and Social Sciences Teachers

Keywords: sexual discrimination, teacher education, social inequality, teaching, discrimination, gender, Santiago of Chile

Abstract

The problem of violence and discrimination based on gender is an aspect we must take in charge as a society. In this line, the objectives of this research have been framed in the reflection on problems and obstacles that arise in teacher training, as well as on possibilities and advantages of including and working with women and their history. The research is a case study that had five participants. The participants were teachers of social science teaching who work in different establishments in Santiago, Chile. The instruments to collect information consisted of semi structured interviews, and the techniques to analyze it took into account the critical theory, poststructuralism, gender theories, and queer theory. Regarding the main findings, it is possible to point out that, for the teaching staff of didactics, there are multiple possibilities to include women and their history in teacher training, as well as in teaching practices. However, for this, spaces that favor the inclusion of women’s problems should be promoted. The participating teachers recommended, as conclusions, that women and other groups that have been invisibilized, marginalized, and have suffered violence in different contexts should reflect on their own pedagogical practices to generate spaces and transformations in face of inequalities, prejudices, stereotypes, and the oppressive roles that women have been given for reasons of gender.

Author Biography

Jesús Marolla-Gajardo, Universidad de Antofagasta
Académico de la Universidad de Antofagasta, Chile (UA). Doctor en Educación en didáctica de las Ciencias Sociales y Máster en Investigación en Educación en Didáctica de las Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Licenciado en Educación con mención en Historia y Profesor de Historia, Geografía y Educación Cívica por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE). Se ha desempeñado como profesor en distintas escuelas de Santiago de Chile, así como ha impartido clases en Universidades. Ha sido parte de los equipos de trabajo del área de mejoramiento de la calidad de la educación superior (MECESUP) del Ministerio de Educación chileno y ha formado parte de proyectos de evaluación de los doctorados nacionales en dicho país. Posee distintas publicaciones en revistas internacionales, donde ha destacado su interés por las temáticas de género y didáctica de las ciencias sociales miradas desde las prácticas y las concepciones que manifiestan los y las actrices de los procesos educativos. Actualmente es parte del equipo de la Universidad Autónoma de Barcelona y es miembro editor de la Revista de Educación y Tecnología de la UMCE.

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Published
2019-01-01
How to Cite
Marolla-Gajardo, J. (2019). The Absence and Discrimination of Women in the Education of History and Social Sciences Teachers. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.8
Section
Articles (Peer Reviewed Section)