The Absence and Discrimination of Women in the Education of History and Social Sciences Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-1.8

Keywords:

sexual discrimination, teacher education, social inequality, teaching, discrimination, gender, Santiago of Chile

Abstract

The problem of violence and discrimination based on gender is an aspect we must take in charge as a society. In this line, the objectives of this research have been framed in the reflection on problems and obstacles that arise in teacher training, as well as on possibilities and advantages of including and working with women and their history. The research is a case study that had five participants. The participants were teachers of social science teaching who work in different establishments in Santiago, Chile. The instruments to collect information consisted of semi structured interviews, and the techniques to analyze it took into account the critical theory, poststructuralism, gender theories, and queer theory. Regarding the main findings, it is possible to point out that, for the teaching staff of didactics, there are multiple possibilities to include women and their history in teacher training, as well as in teaching practices. However, for this, spaces that favor the inclusion of women’s problems should be promoted. The participating teachers recommended, as conclusions, that women and other groups that have been invisibilized, marginalized, and have suffered violence in different contexts should reflect on their own pedagogical practices to generate spaces and transformations in face of inequalities, prejudices, stereotypes, and the oppressive roles that women have been given for reasons of gender.

Author Biography

Jesús Marolla-Gajardo, Universidad de Antofagasta

Académico de la Universidad de Antofagasta, Chile (UA). Doctor en Educación en didáctica de las Ciencias Sociales y Máster en Investigación en Educación en Didáctica de las Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Licenciado en Educación con mención en Historia y Profesor de Historia, Geografía y Educación Cívica por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE). Se ha desempeñado como profesor en distintas escuelas de Santiago de Chile, así como ha impartido clases en Universidades. Ha sido parte de los equipos de trabajo del área de mejoramiento de la calidad de la educación superior (MECESUP) del Ministerio de Educación chileno y ha formado parte de proyectos de evaluación de los doctorados nacionales en dicho país. Posee distintas publicaciones en revistas internacionales, donde ha destacado su interés por las temáticas de género y didáctica de las ciencias sociales miradas desde las prácticas y las concepciones que manifiestan los y las actrices de los procesos educativos. Actualmente es parte del equipo de la Universidad Autónoma de Barcelona y es miembro editor de la Revista de Educación y Tecnología de la UMCE.

References

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.

Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid: Ediciones AKAL.

Barton, K. C. (2002). Masculinity and schooling. Theory and Research in Social Education, 30(2), 306-312. doi: https://doi.org/10.1080/00933104.2002.10473198

Benavente, J. M., y Núñez, A. (1992). El androcentrismo en la enseñanza de la historia y la geografía. En Montserrat Moreno (Ed.), Del silencio a la palabra. Coeducación y reforma educativa (pp. 153-176). Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales, Instituto de la Mujer.

Butler, J. (1999). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós Ibérica.

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2007). Research methods in education (6a ed.). London: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203029053

Creswell, J. W. (2014). Research design. Qualitative, quantitative and Mixed Methods Approaches. California: Sage.

Fernández, A. (2006). La construcción de la identidad desde la perspectiva de género. Íber, 47, 33-43.

Finlay, L. (2002). Negotiating the swamp: The opportunity and challenge of reflexivity in research practice. Qualitative Research, 2(2), 209-230. doi: https://doi.org/10.1177/146879410200200205

Foucault, M. (2008). Historia de la sexualidad 1. La voluntad del saber. Buenos Aires: Siglo XXI.

Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Una antología crítica. Madrid: Amorrortu.

Heimberg, C. (2005). L’alterite et le multiculturalisme au coeur de l’histoire enseignee. En C. García Ruiz, E. Gómez

Rodríguez, M. D. Jiménez Martínez, J. M. López Andrés, J. M. Martínez López y C. Moreno Baró (Eds.), Enseñar ciencias sociales en una sociedad multicultural. Una mirada desde el Mediterráneo (pp. 17-32). Almería: Universidad de Almería.

Lather, P. (1992). Post-critical pedagogies: A feminist reading. En C. Luke y J. Gore (Eds.), Feminisms and critical pedagogy (pp. 120-137). New York: Routledge.

Levstik, L. S. y Barton, K. C. (1997). Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Marolla, J. y Pagès, J. (2015). Ellas sí tienen historia. Las representaciones del profesorado chileno de secundaria sobre la enseñanza de la historia de las mujeres. Clío & Asociados, La historia enseñada, 21, 223-236. doi: https://doi.org/10.14409/cya.v0i20/21

Miles M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

Mouffe, C. (1993). Feminismo, ciudadanía y política democrática radical. Debate feminista, 7, 3-22. Recuperado de http://mujeresdelsur.org/sitio/images/descargas/chantal_mouffe%5B1%5D.pdf%20ciudadania%20y%20feminismo.pdf

Pagès, J. y Sant, E. (2012). Las mujeres en la enseñanza de la historia: ¿Hasta cuándo serán invisibles? Cadernos de Pesquisa do Cdhis, 25(1), 91-117. doi: http://dx.doi.org/10.14393/cdhis.v25i1.20957

Scott, J. W. (2008). Género e historia. México: FCE.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. doi: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Morata.

Smith, M. (2008). Gender and sexuality in social studies. En L. S. Levstik y C. A. Tyson (Eds.), Handbook of Research in Social Studies Education (pp. 172-196). New York: Routledge.

Smyth, J. (1989). Developing and sustaining critical reflection in teacher education. Journal of Teacher Education, 40(2), 2-9. doi: https://doi.org/10.1177/002248718904000202

Spivak, G. C. (1992). Acting bits/identity talk. Critical Inquiry, 18(4), 770-803. doi: https://doi.org/10.7916/D89W0DB7

Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Talburt, S. y Steinberg, S. R. (Eds). (2005). Pensando queer. Sexualidad, cultura y educación. Barcelona: Graó.

Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona: Egales.

Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis and interpretation. London: Sage.

Woyshner, C. (2002). Political history as women’s history: Toward a more inclusive curriculum. Theory & Research in Social Education, 30(3), 354-380. doi: https://doi.org/10.1080/00933104.2002.10473201

Published

2019-01-01

How to Cite

The Absence and Discrimination of Women in the Education of History and Social Sciences Teachers (J. Marolla-Gajardo , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Absence and Discrimination of Women in the Education of History and Social Sciences Teachers (J. Marolla-Gajardo , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.8

Comentarios (ver términos de uso)