Teaching Education and Socio-educational Action: Developing an Implementation Proposal of the Program Community Teachers (PCT)
Abstract
From a critical and transformative approach, this essay presents inputs and relevant conclusions obtained during the first stage of the project Construyendo una propuesta de implementación del Programa Maestros Comunitarios (PMC), Code number 0166-15 DEB-UNA (UNA, DEB, s. f.), conducted in 2016. Considering our perspective as researchers and professors at División de Educación Básica, the paper addresses a current topic within the socio-educative field to face challenges of contemporary educational models in formal and non-formal areas of elementary education in the Costa Rican context. Our purpose is that students and teachers of the career program Pedagogía con énfasis en I y II ciclos de la Educación General Básica have an overview of the national, social, and educational reality in an attempt to involve them in applying pedagogical actions towards finding a solution to school dropouts at Escuela Finca Guararí, Heredia, Costa Rica. The essay describes the experience of teaching education students and their socio-educational action with the focus on the systematization of the experience in the initial stage of the project. Furthermore, the paper connects with emerging strategic knowledge areas at División de Educación Básica (DEB), such as social and community pedagogy in the context of the National University (UNA) of Costa Rica. It takes over a route already traced at DEB, which proposes more flexible and alternative pedagogic formats to promote educational equity and diversity issues. The paper describes the project background and a theoretical framework, as well as aspects that have been shared by the protagonist actors along the process: students-teachers, host teachers, supervisor professors, school children, and their parents at Escuela Finca Guararí. Conclusions address main results and facts during 2016 in order to show the viability of the project, which is conducted from a public university. Finally, the article also includes an overview of the project’s future in terms of its implementation in the Costa Rican context.References
Briozzo, A. y Rodríguez, D. (2002). En las fronteras de la escuela. La alfabetización a cielo abierto. El trabajo de la maestra comunitaria en contextos de pobreza urbana. Montevideo: Frontera Editorial. Recuperado de http://www.elabrojo.org.uy/wp-content/uploads/2017/06/Briozzo-A.-Rodr%C3%ADguez-D.-En-las-fronteras-de-la-Escuela.pdf
Berrutti, L. (2013). La dimensión pedagógica de los procesos de formación. Una mirada hacia las propuestas desarrolladas desde la extensión universitaria en el medio rural. Las experiencias del centro de formación popular Bella Unión y la Unidad de Extensión de Cerro Largo (Tesis de licenciatura). Universidad de la República, Montevideo, Uruguay. Recuperado de https://www.colibri.udelar.edu.uy/bitstream/123456789/7188/1/TTS_BerruttiLeticia.pdf
Bordoli, E. y Romano, A. (2009). Introducción. En A. Romano y E. Bordoli (Comps.), Pensar en la escuela como proyecto [político] pedagógico. Montevideo: Editorial PSICOLIBROS. Recuperado de https://www.academia.edu/1418431/Pensar_la_escuela_como_proyecto_pol%C3%ADtico_pedag%C3%B3gico
Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto informe estado de la educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/informe-iv-estado-educacion
Dabezies, L. (2013). Aportes para pensar lo comunitario en el programa maestros comunitarios (CEIP, Mides). Ponencia presentada en las V Jornadas de investigación y IV jornadas de extensión. III encuentro de egresados y maestrandos. Universidad de la República de Uruguay Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
Ferrada, D. (s. f.). Escuelas comunitarias, una propuesta para superar las desigualdades educativas [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://www.ucsc.cl/blogs-academicos/escuelas-comunitarias-una-propuesta-para-superar-las-desigualdades-educativas/
Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo XXI.
Freire, P. (2010). El grito manso. México: Siglo XXI.
Grippo, L., Scavino, C. y Arrúe, C. (2011). Aprendizaje y participación desde la perspectiva contextualista. En M. Ubal, X. Varón y P. Martinis (Comps.), Hacia una educación sin apellidos. Aportes al campo de la educación no formal (pp. 131-143). Montevideo: Psicolibros Waslala.
Ross, A. (29 de septiembre, 2013). Costa Rica prepara 10.000 docentes al año, pero ignora la calidad de su formación. La Nación, Sección El País, pp. 4A, 6A.
Márquez, M. y Ribeiro, M. (2008). Narrativas. Montevideo, Uruguay: CIEP-ANEP. Recuperado de http://www.ceip.edu.uy/documentos/2013/ProgramaMaestrosComunitarios/encastres/narrativas_imprenta3.pdf
Medel, E. (2008). Experiencias: El sujeto de la educación: Condiciones previas. En T. Hebe (Coord.), Reinventar el vínculo educativo: Aportaciones de la pedagogía social y del psicoanális (pp. 49-55). Barcelona: Gedisa Editorial.
Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. Ponencia presentada en el III Foro Latinoamericano de Educción “Jóvenes y Docentes. La escuela secundara en el mundo de hoy”. Buenos Aires: Fundación Santillana. Recuperado de http://www.bibliopsi.org/docs/carreras/obligatorias/CFP/educacional/erausquin/Unidad%204/Educacional%20Erausquin%20-%20%20Terigi%20-%20Los%20desafios%20que%20plantean%20las%20trayectorias%20escolares.pdf
UNESCO. (2005). Guideliness for inclusión: Ensuring access to education for All. París: Autor. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED496105.pdf
Universidad Nacional, División de Educación Básica. (s. f.). Construyendo una propuesta de implementación del programa maestros comunitarios (Código 0166-15 DEB-UNA). Heredia, Costa Rica: Autor.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Cecilia Dobles-Trejos, Rafael Esteban Jiménez-Corrales, Lillian Susana Ruiz-Guevara, Marie Claire Vargas-Dengo, Tracking Research Practices within the Elementary Education Division (DEB) at Universidad Nacional: Rupture, Innovation, and Change of Paradigms , Revista Electrónica Educare: Vol 19 No 2 (2015): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)
- Angélica Fontana-Hernández, Marie Claire Vargas-Dengo, Perceptions of Disability: Implications for Educational Attention of Students of the National University of Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 22 No 3 (2018): Revista Electrónica Educare (September-December)
- Paulette Barberousse-Alfonso, Marie- Claire Vargas-Dengo, Encouragement to Reading and Writing at Finca Guararí School: A Ludic and Creative Experience Within the Project “Setting up an Implementation Proposal of the Community Teachers Program” , Revista Electrónica Educare: Vol 23 No 2 (2019): Revista Electrónica Educare (May-August)
- Paulette Barberousse-Alfonso, Marie-Claire Vargas-Dengo, Silvia Ulate-Carballo, Viviana Rodríguez-Córdoba, Teaching Practices in Classrooms, Teacher Voices, and Educational Policies: The Case of the Spanish Language Program for Primary Education in Costa Rica , Universidad en Diálogo: Revista de Extensión: Vol 11 No 1 (2021): Universidad en Diálogo Revista de Extensión (enero-junio)
- Paulette Barberousse-Alfonso, Marie-Claire Vargas-Dengo, Jorge Quesada-Lacayo, Educational Policy through the Costa Rican Elementary Teachers’ Voice: Academic Collaboration Between the Costa Rican Teachers Association and the Division of Basic Education at the National University of Costa Rica , Universidad en Diálogo: Revista de Extensión: Vol 12 No 1 (2022): Universidad en Diálogo Revista de Extensión (enero-junio)