Bullying: Detection Through the Sociometric Test and Prevention Through the Experiences Based on the Socioaffective Method
Abstract
Nowadays, bullying is one of the most common forms of violence at school. This article includes an experience in which sociometry is used as a methodology implemented to know the current relationships between students in the class (through a sociometric test and a sociometric matrix), along with qualitative research tools (field diary and observation guide), in order to develop a mixed methodology (a quantitative and qualitative research design). The results obtained outline the importance of implementing, in class, dynamics that work on empathy and social abilities and the resulting positive impact on the class.
References
Albertín, P. (2007). La formación reflexiva como competencia profesional. Condiciones psicosociales para una práctica reflexiva. El diario de campo como herramienta. Revista de Enseñanza Universitaria, 30, 7-18. Recuperado de: http://institucional.us.es/revistas/universitaria/30/Albertin.pdf
Aguilera, B., Gómez, J., Morollón, M., y de Vicente, J. (2009). Educación Intercultural. Análisis y resolución de conflictos (7º ed.). Madrid: Catarata.
Aranda, A. F. (2010). La autoevaluación: una estrategia docente para el cambio de valores educativos en el aula. Ser corporal, (3), 6-18. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/34120140/Revista-Ser-Corporal-N%C2%BA3
Asociación Española para la Prevención del Acoso Escolar. (2015). AEPAE. Recuperado de: https://aepae.es/
Avilés, J. M. (2006). Bullying: el maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela. Salamanca: Amarú.
Cerezo, F. (1997). Conductas agresivas en la edad escolar. Aproximación teórica y metodológica. Propuesta de intervención. Madrid: Pirámide.
Cerezo, F. (2006). Violencia y victimización entre escolares. El bullying: estrategias de identificación y elementos para la intervención a través del Test Bull-S. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(2), 333-352. Recuperado de: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/9/espannol/Art_9_115.pdf
CIDE (Centro de Investigación y Documentación Educativa) (2008). Por preguntar que no quede. Madrid : Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Área de Educación.
Echeverri, A., Gutiérrez, R. A., Sánchez, C. M., y Morales, S. A., (2014). Hacia una construcción del concepto violencias escolares. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 5(1), 122-138. Recuperado de: http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/971
Eslea, E. y Rees, J. (2001). At what age are children most likely to be bullied at school? Aggressive Behavior, 27, 419–429. Recuperado de: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ab.1027/pdf
Farrington, D. (1993). Understanding and preventing bullying. In M. Tonry (Ed.), Crime and justice:a review of research, 17, 381-458. Chicago: University of Chicago Press.
Garaigordobil, M. (2010). Efectos del programa “Dando pasos hacia la paz” sobre factores cognitivos y conductuales de la violencia juvenil. Behavioral Psychology, 18(2), 277-295. Recuperado de: http://www.sc.ehu.es/ptwgalam/art_completo/2010/10%20CEP-A%20BP%20PC.pdf
Gimeno, J. (1976). Autoconcepto, Sociabilidad y rendimiento escolar. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Gómez Nashiki, A. (2013). Bullying: El poder de la violencia. Una perspectiva cualitativa sobre acosadores y víctimas en escuelas primarias de Colima. Revista mexicana de investigación educativa, 18(58), 839-870. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662013000300008&lng=es&tlng=es
Hamodi, C. (2014). ¿Transmiten los libros de texto el valor de la igualdad desde la perspectiva de género? Estudio del lenguaje icónico de dos editoriales. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(1), 30-55.
Recuperado de: http://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2014.7.1713/12684
Jares, X. (1995). Los sustratos teóricos de la educación para la paz. Cuadernos Bakeaz, 8, 1-12. Recuperado de: http://www.aebarbiana.org/wp-content/uploads/2010/03/Los-sustratos-te%C3%B3ricos-de-la-Educaci%C3%B3n-para-la-Paz.pdf
Jares, X. (2004). Educar para la paz en tiempos difíciles. Bilbao: Bakeaz.
Kuz, A. y Falco, M. (s.f.). Herramientas sociométricas aplicadas al ambiente áulico. LINSI, Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional: La Plata.
Monjas, M. I. (2000). La timidez en la infancia y en la adolescencia. Madrid: Pirámide.
Montañés, M., Bartolomé, R., Parra, M. y Montañés, J. (2010). El problema del maltrato y el acoso entre iguales en las aulas. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24. Consulta en: http://www.uclm.es/ab/educacion/ensayos
Morales-Ramírez, M. E., y Villalobos-Cordero, M. (2017). El impacto del bullying en el desarrollo integral y aprendizaje desde la perspectiva de los niños y niñas en edad preescolar y escolar. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 21(3), 1-20. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.2
Olweus, D. (1994). Bullying at school: Basic Facts and Effects of a School Based Intervention Program. Child Psychology and Psychiatry, 35(7), pp. 1171-1190. doi:0021-9630(94)E0039-I
Ortega, R. (2010). Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar. Madrid: Alianza Editorial.
Palomero, E. y Fernández, R. (2001). La violencia escolar un punto de vista global. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 41, 19-38. Recuperado de: http://w.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1247352775.pdf
Rigby, K. y Smith, P. K. (2011). Is school bullying really on the rise? Social Psychology of Education, 14, 441–455. Recuperado de:
Rodríguez Pérez, A. (2001). El sociograma, una técnica útil para representar las relaciones informales. En Rodríguez Pérez, A. y Morera Bello, D. (Ed.), El sociograma. Estudio de las relaciones informales en las organizaciones, pp. 43-51. Madrid: Ediciones
Pirámide.Smith, P. K. (2016). Bullying: Definition, Types, Causes, Consequences and Intervention. Social and Personality Psychology Compass, 10(9), pp. 519-532. DOI: 10.1111/spc3.12266
UNESCO. (1983). La educación para la cooperación internacional y la paz en la escuela primaria. París: UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0006/000633/063388so.pdf
Vidal, C. y Caireta, M. (s.f). Metodología socioafectiva y aprendizaje cooperativo en la educación universitaria. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Velasco, H y Díaz de Rada, A. (1997): La lógica de la investigación etnográfica. Madrid: Trotta.
Williford, A., Boulton, A., Noland, B., Little, T., Kärnä, A. y Salmivalli, C. (2012). Effects of the KiVa Anti-bullying Program on Adolescents’ Depression, Anxiety, and Perception of Peers. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 289-300. DOI:10.1007 / s10802-011-9551-1
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: