Text Linguistics in Research Papers Prepared by University Students: Teaching through Lesson Plans and Textbooks

Authors

  • Manuel Albarrán-Santiago Universidad de los Andes, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.21

Keywords:

Text linguistics, research papers, university students, lesson plans, textbooks.

Abstract

This research project revolves around the properties of text linguistics under a qualitative approach.  The author analyzed drafts of a research paper by two university students as well as lesson plans and textbooks of high school Spanish Language and Literature courses and lesson plans of courses from the Licentiate degree in Education.  According to the information from the drafts, students struggle with coherence and cohesion in writing; however, they succeed in choosing the correct language for the type of writing.  Difficulties are most likely due to fact that this topic is not included in secondary education plans and is not commonly addressed in textbooks or university classes.  In conclusion, teachers should include the properties of text linguistics in their lesson plans in order to help students overcome these difficulties.

Author Biography

Manuel Albarrán-Santiago, Universidad de los Andes

niversidad de los Andes, Especialista Universitario en Diseño de Proyectos Pedagógicos Participativos para Adolescentes y Jóvenes en la Universidad Complutense de Madrid (España), Magíster en Orientación Educativa en la Universidad de Alcalá de Henares (España) y Doctor en Educación en la Universidad Complutense de Madrid (España). Actualmente profesor de las asignaturas evaluación del aprendizaje de lenguas modernas y de ciencias-físico naturales en la Facultad de Humanidades y Educación de la Universidad de los Andes. Becario de la Agencia Española de Cooperación Iberoamericana (AECI), reconocimiento de los Programa de Estímulo a la Innovación e Investigación (PEII) del Ministerio de Poder Popular para Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias y El Observatorio Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación (ONCTI) y del Programa de Estímulo al Investigador de la Universidad de Los Andes (PEI-ULA). Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales, últimas publicaciones La calidad de la prosa escrita producida por el alumnado de bachillerato. Evaluación e innovación (2011). Enfoques de evaluación de la composición escrita producida por adolescentes y jóvenes. Fermentum (2013).

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Published

2015-01-01

How to Cite

Text Linguistics in Research Papers Prepared by University Students: Teaching through Lesson Plans and Textbooks (M. Albarrán-Santiago , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 389-406. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.21

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Text Linguistics in Research Papers Prepared by University Students: Teaching through Lesson Plans and Textbooks (M. Albarrán-Santiago , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 389-406. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.21

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