The Electronic Portfolio: a Methodological Option

Authors

  • José Francisco Zuñiga Benavides

Keywords:

Electronic Portfolio, Strategy, Curriculum, Methodology, Evaluation, Learning

Abstract

The orientation of the academic work must be the integration of new methodology as strategy of the learning process, particularly when using the Electronic Portfolio. The schools which took parts in this implementation (as a trial) were the Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (Library Science School) and the Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje (Literature and Language Science School) both of them from the Universidad Nacional de Costa Rica (National University of Costa Rica). Portfolio's main objective is to collect evidences from the student in which they demonstrates their own learning process and the professor’s role is analysis and evaluates the student’s progress.

Author Biography

José Francisco Zuñiga Benavides

Educación

2007 Maestría en Pedagogía con Énfasis en los Procesos Educativos

2003 Maestría en Comunicación y Tecnologías Educativas

2000 Bachiller en Inglés

 

Experiencia Profesional

1994 Productor Asesor

2000 Producir vídeo didáctico para el desarrollo de la academia. Asesor del cuerpo docente en la producción de

material didáctico. Universidad Nacional Heredia Costa Rica

2001 Profesor

Uso y Aplicación de las Nuevas Tecnologías de la Información yComunicación en la Preparación de Recursos a nivel de la Didáctica Universitaria. CIDE

2005 Profesor Multimedios MATIE

Profesor Multimedia para la enseñanza de Lenguas Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje

Asesor Virtual Programa Maestría en Desarrollo Rural.

Maestría Desarrollo Comunitario Sustentable

2007 Investigador Programa UNAVIRTUAL

Profesor Diseño de Interfases Gráficas Escuela Bibliotecología

Premios recibidos 1996 Silver Prize Sony Video Contest Japan

1998 ICD Prize Sony Video Contest Japan

 

References

Ausubel, D. 1983. Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo, ed. Trillas: México.

Castells, M. 1997. La Sociedad Red (The Rise of Network Society), La Era de la Información. Alianza. España.

Collins, B. 1996 The Internet as an instructional innovation: Lessons fromexperience withcomputer implementation. USA.

Conferencia Mundial sobre Educación Superior (Octubre 1998). Declaración mundial sobre Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y acción. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación Superior. París: UNESCO.

Escudero, J. M. (1995). La integración de las NNTT en el curriculum y en el sistema escolar. España. Editorial Veras.

Madrigal, A. 1993. Una opción de evaluación en educación superior. Heredia: UNA.

Modelo Pedagógico de la Universidad Nacional. Recuperado de www.una.ac.cr/

Tobin, B. 1994 Literacy portfolios: reflecting on life's journey or learning: explorations and personal interpretations. EEUU.

Downloads

Published

2007-07-01

How to Cite

How to Cite

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>