Contributions to Depatriarchalize Education: Feminist Training Experiences in Pandemics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.12-2.7

Keywords:

education, feminisms, feminist pedagogies, intersectionality, decolonization

Abstract

This work derived from the course “Feminist Knowledge and Practices in experiences of curricular integration” taught by two work teams located in Argentina: GAGES, belonging to the National University of San Juan (UNSJ), and El Telar, from the National University of Cordoba (UNC). This course was taught online through the Moodle platform via the Distance Education System (SIED) of the UNSJ, during May 2021, and was aimed at teachers and researchers of both institutions, with synchronous and asynchronous meetings distributed in five modules.
The study started considering the university and its territory as a space for disputes, practices, and meanings. This article seeks to recognize, from teaching, extension, and research practices, the commitment to feminism as a way to decolonize higher education institutions.
The questions guiding the paper are: Is it possible to depatriarchalize and decolonize universities? What role do university teachers and researchers play in the spaces we inhabit/transit? How do we contribute to stopping reproducing violence/inequality?
The answers to these questions supposed to address the reflections collected in the course-workshop by the 51 people who attended the meeting. Then, students’ comments and proposals were analyzed.

References

Bartra, E. (2019). El feminismo en las universidades. Momento - Diálogos Em Educação, 27(3), 337–349. https://doi.org/10.14295/momento.v27i3.8539

Cerva, D. (2017). Desafíos para la institucionalización de la perspectiva de género en instituciones de educación superior en México. Una mirada a los contextos organizacionales. Revista Punto Género, 8, 20-38. https://doi.org/10.5354/0719-0417.2017.48399

Ciriza, A. (2017). Militancia y academia: una genealogía fronteriza. Estudios feministas, de género y mujeres en Mendoza. Descentrada, 1(1), e004. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7717/pr.7717.pdf

Crabtree, R., Sapp, D. y Licona, A. (Eds.). (2009). Feminist pedagogy: Looking back to move forward. Baltimore y Maryland: Johns Hopkins University Press.

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 140, 139-167. https://doi.org/10.4324/9780429500480-5

Cumes, A. (2012). Mujeres indígenas, patriarcado y colonialismo: un desafío a la segregación comprensiva de las formas de dominio. Anuario Hojas de Warmi, 17, 1-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6249307

Enrico, J. (2018). Lenguas de fuego: los feminismos del sur y la enunciación teórico-política-corporal-sexual contra las violencias euronorte-falogocéntricas. Revista Fermentario, 12(1), 186-205. https://doi.org/10.47965/fermen.12.1.15

Flores, V. (2016). “Una puede leer sobre género y poscolonialidad, pero es fundamental intervenir en la práctica”. Entrevista de Estefanía Verónica Santoro y Andrea Beltramo. Wordpress Derrocando a Roca. Que el periodismo lo callen otros. https://derrocandoaroca.wordpress.com/2016/05/03/valeria-flores-una-puede-leer-cuestiones-de-genero-poscolonialidad-pero-es-fundamental-intervenir-en-la-practica/

Gago, V. (2015). Contra el colonialismo interno. Entrevista a Silvia Rivera Cusicanqui. Anfibia. http://revistaanfibia.com/ensayo/contra-el-colonialismo-interno/

Harding, S. (1987) ¿Existe un método feminista? En Bartra, E. (Comp.), Debates en torno a una metodología feminista. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. México, D. F.

Hooks, B. (2017). El feminismo es para todo el mundo. Madrid: Traficantes de Sueños.

Maffía, D. (2007). Epistemología feminista: la subversión semiótica de las mujeres en la ciencia. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 12(28), 63-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4136262

Manicom, A. (1992). Feminist pedagogy: Transformations, standpoints, and politics. Canadian Journal of Education, 17(3), 365-389. https://doi.org/10.2307/1495301

Ríos, N., Mandiola, M. y Varas, A. (2017). Haciendo género, haciendo academia: un análisis feminista de la organización del trabajo académico en Chile. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 16(2), 114-124. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue2-fulltext-1041

Rovetto, F. y Figueroa, N. (2017). Que la Universidad se pinte de feminismos. Descentrada, 1(2), e026.

Troncoso, L., Follegati, L. y Stutzin, V. (2019). Más allá de una educación no sexista: aportes de pedagogías feministas interseccionales. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 56(1), 1-15. https://cutt.ly/fn5Q9L1

Tronto, J. (2013). Caring democracy. Markets, equality and justice. Nueva York y Londres: New York University Press.

Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Published

2022-08-26

How to Cite

Contributions to Depatriarchalize Education: Feminist Training Experiences in Pandemics. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 153-171. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.7

How to Cite

Contributions to Depatriarchalize Education: Feminist Training Experiences in Pandemics. (2022). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 12(2), 153-171. https://doi.org/10.15359/udre.12-2.7

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>