Written tests as a learning assessment strategy in the Optometry career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.13-2.2

Keywords:

Written tests, learning assessment, learning levels

Abstract

The objective of this study is to analyze the use of written tests as a learning evaluation strategy in students of the Medical Optometry career. The methodological approach is mixed, for which were designed quantitative and qualitative instruments such as surveys, interviews and documentary review. The following analytical categories were identified: Types of reactive or items present in the written tests, level of learning achieved, planning process for the preparation of the written tests and student perception. Most of the teachers use multiple-choice reagents in the written tests. In the process of preparing the written tests, the teachers carry out a bibliographic search, review of the lesson plans and the subject program; however, they do not create a table of specifications or distribution of reagents, nor do they establish evaluation criteria or achievement indicators. The conceptual, procedural and attitudinal contents evaluated in the tests written by the teachers of the different subjects agree with those declared in the subject syllabi. The students state that the content of the exams is related to the topic developed in class.

References

Cárdenas,J., Blanco,L., Cáceres. (2016). La evaluación de las matemáticas: Análisis de las pruebas escritas que se realizan en la secundaria. Revista iberoamericana de educación matemática. Núm. 48 Pág. 59-78. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5845047

Del Águila, R. (2020). Guía del docente para elaborar pruebas escritas. Materiales de apoyo a la docencia. (1), 3 -34. Recuperado de: https://www.administracion.usmp.edu.pe/wpcontent/uploads/2020/06/Gu%C3%ADa-del-docente-para-elaborar-pruebas-escritas-1.6.20.pdf

Foronda Torrico, J. M., & Foronda Zubieta, C. L. (2007). La evaluación en el proceso de aprendizaje. Perspectivas, (19), 15-30.

Heinsen, M. y Maratos, S. (2019). Guía de planificación y evaluación docente. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), Instituto Nacional de Formación y Capacitación del Magister (INAFOCAM), Estrategia de Formación Continua Centrada en la Escuela (EFCCE).

Hernández, E., Fernández, Collado y P. Baptista,L. (2006). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. México. 4ª Edición. ISBN: 970-10-5753-8.

Kumul, M., Jarero, Landa, E., & Moguel, L. (2013). Pruebas escritas como estrategia de evaluación de aprendizajes matemáticos. un estudio de caso a nivel superior. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa.16(2), 213-243. https://doi.org/10.12802/relime.13.162

Panchano,V. (2013). Técnicas e instrumentos de evaluación que utilizan los profesores de lengua y literatura en el octavo, noveno y décimo año de educación básica del colegio Fiscomisional Nuevo Ecuador para evaluar los aprendizajes durante el año 2011- 2012. (Tesis de grado). Pontificia Universidad católica del Ecuador sede Esmeraldas.

Pimienta, J. (2008). Evaluación de los aprendizajes: Un enfoque basado en competencias (primera). Pearson Educación de México, SA de CV.

Ruiz, B. (2019). La planeación didáctica y evaluación de los aprendizajes bajo el enfoque de competencias en el III nivel de Educación inicial del Centro Escolar Público Japón del distrito V de Managua, durante el segundo semestre del año 2017. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua.

Villarroel, V., Bruna, D., Bustos, C., Bruna, C., & Márquez, C. (2018). Análisis de pruebas escritas bajo los principios de la evaluación auténtica. Estudio comparativo entre carreras de la salud y otras carreras de dos universidades de la Región del Biobío. Revista médica de Chile, 146(1), 46-52. https://doi.org/10.4067/s0034-98872018000100046

Published

2023-07-01

How to Cite

Written tests as a learning assessment strategy in the Optometry career. (2023). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 13(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/udre.13-2.2

How to Cite

Written tests as a learning assessment strategy in the Optometry career. (2023). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 13(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/udre.13-2.2

Comentarios (ver términos de uso)