Change of Paradigm: From Social Sciences to Research on Art

Authors

  • Norah Barranco Martos Universidad de Jaén, Spain

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.7-1.2

Keywords:

paradigm shift, from science to art, artistic research, subjectivity, art-healing, kabbalah, empowerment, healing creativity, social transformation, versatile epistemological model.

Abstract

The autor points at the importance of comprising the subjective and creative abilities of human beings in the approach to social reality. Using her own experience as a sociologist, she embraces us to become aware of the limitations that scientific method imposes, which can be surpassed through an artistic investigation as a modular epistemological model that offers the possibility of combining investigation, methodology, creativity, objectivity, subjectivity, knowledge and intervention in a sole sequence, much more similar to human being´s way of feeling and being.

References

Barranco Martos, N. (2016). De la rebeldía frente al sistema a través de la creación y autogestión: manifestaciones contemporáneas en la búsqueda personal. Tercio Creciente, 10, 1-5.

Borgdorff, H. (2012). The Conflict of de Faculties. On theory. Perspectives on artistic research and Academia. Leiden: Leiden University Press

Clifford, J. (2001). Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva postmoderna. Barcelona. Gedisa.

Hernández Ramírez, G. (2016). Desterritorialización: de la academia a la cocina, si de investigación se trata. En M. I. Moreno Montoro, M. P. Lopez-Pelaez Casellas (Eds.), Reflexiones sobre Investigación artística e investigación educativa basada en las artes. Madrid. Editorial Síntesis.

Irwin, R (2004). A7r/tography. A metonymic metissage.En R. K. Irwin y A. de Cosson (Eds.), A/r/tography: Rendering self through arts Based living inquiry. Vancouver: Pacific Educational Press.

Martínez Morales, M. (2013). Retales. Tesina de Master (inédita). Universidad de Jaén

Moreno Montoro, M. I. et al. (2014). Estrategias de supervivencia para la investigación artística en contextos incómodos. En R. Marín Viadel, J. Roldán y X. Molinet Medina (Eds.), Fundamentos, criterios y contextos en investigación basada en artes y en investigación artística. Granada. Editorial Universidad de Granada.

Moreno Montoro, M. I. (2015). Investigar, crear, imaginar, decir, en definitiva cambiar. En B. Mazuecos Sánchez et al. FACBA ’15. Granada: Universidad de Granada.

Silva Pereira, Marcia. (2012). Somos como somos. Heredia, Costa Rica.

Valladares González, M. G. (2012). La investigación en el proceso de la creación artística: una aproximación desde la Danza. Tercio Creciente, 2 ,7-12. Recuperado de http://www.terciocreciente.com/web/ojs/index.php/TC/article/view/15/14

Published

2017-06-30

How to Cite

Change of Paradigm: From Social Sciences to Research on Art. (2017). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 7(1), 35-50. https://doi.org/10.15359/udre.7-1.2

How to Cite

Change of Paradigm: From Social Sciences to Research on Art. (2017). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 7(1), 35-50. https://doi.org/10.15359/udre.7-1.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>