THE TRIPOD OF STAGNATION IN SOCIAL SCIENCES: INADEQUATE TEACHING METHODOLOGY, POOR DEVELOPMENT OF RESEARCH COMPETENCE AND ALL BUT DISSERTATION SYNDROME

  • Willy Soto Acosta Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica
Keywords: Social research culture, Thesis/Dissertation, University teaching

Abstract

Three closely interrelated elements in the Social Studies teaching and learning process are addressed in this paper: inadequate teaching strategies in methodology courses; poorly developed research skills in students, and the growing “All But Dissertation” (ABD) syndrome. As a final result, universities are preparing professionals who do not know how research. The above results from the objectification of the design methodology and the bureaucratic concept of research. The solution lies in having a research culture pervade the university curricula and in rethinking the teaching methodology.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Willy Soto Acosta, Universidad Nacional de Costa Rica
Escuela de Relaciones Internacionales y Doctorado en Ciencias Sociales, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

References

Ander‐Egg, E. (1983). Técnicas de investigación social. Argentina: Humanitas.

Berger, P. (1976). Introducción a la sociología. México: LIMUSA.

HComisión de Alto Nivel del Proyecto RLA/96/001. (1999). Los retos educativos del futuro. Estado de la educación en América Latina y el Caribe. Costa Rica: PNUD.

Ferrer, Y. y Malaver, M. (2000). Factores que inciden en el síndrome todo menos tesis (TMT) en las maestrías de la Universidad del Zulia. Opción, (16)31, 112‐119. Recuperado de dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2474955.pdf

García‐Márquez, G. (1996). Noticia de un secuestro. Argentina: Editorial Sudamericana.

Gascón, Y. (2008). El síndrome de todo menos tesis TMT como factor influyente en la labor investigativa. Revista COPÉRNICO, (5)9, 46‐57. Recuperado de http://copernico.uneg.edu.ve/numeros/c09/c09_art05.pdf
Lévy‐Leboyer, C. (1997). Gestión de competencias. España: Gestión 2000.

Ontoria, A. (1997). Mapas conceptuales. Una técnica para aprender. España: Narcea.
Ir a este libro
Soto‐Acosta, W. (2004). Globalización y universidad: Los estudios humanísticos. Revista Comunicación, 13(2), 73‐77. Recuperado de http://www.tec‐digital.itcr.ac.cr/servicios/ojs/index.php/comunicacion/article/view/1135/1047

Soto‐Acosta, W. (2007). Globalización y formación de profesionales: Capital humano y competencias laborales. Revista Rhombus, (3)8. Recuperado de:
(http://www.ulacit.ac.cr/revista/rhombus12/AI.pdf).

Valarino, E., Yáber, G. y Cemborain, S. (2011). Diseño curricular por competencias, postgrado y TMT (todo menos tesis). Recuperado de http://apps.ucab.edu.ve/nap/recursos/Ponencia‐Nucleo‐Autoridades‐PG.pdf

Wright‐Mills, C. (1971). La imaginación sociológica. México: Fondo de Cultura Económica.
How to Cite
Soto Acosta, W. (1). THE TRIPOD OF STAGNATION IN SOCIAL SCIENCES: INADEQUATE TEACHING METHODOLOGY, POOR DEVELOPMENT OF RESEARCH COMPETENCE AND ALL BUT DISSERTATION SYNDROME. Economía Y Sociedad, 18(43), 1-17. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/5114
Section
Articles (Arbitrated section)

Comentarios (ver términos de uso)