The Public University in Postandemia: New Wine in Old Wineskin?

Authors

  • Miguel Baraona Cockerell Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica
  • Juan Diego Gómez Navarro Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica
  • Helen Marenco Rojas Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica
  • Jaime Mora Arias Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rnh.11-2.4

Keywords:

Centro de Estudios Generales, humanism, interdisciplinary, pandemic, pedagogics, public university.

Abstract

What impact in the medium and long term will the Pandemic have over our contemporary Society?¿and how will public universities face the current and future challenges? The answers to these two questions imply, in our perspective, a process of pedagogical innovation and in the areas of research and academic production according to the specific mission of those university systems that do not function for profit but for the wellbeing of Society and for the benefit of national and regional Latin American interest. The Centro de Estudios Generales of the Universidad Nacional of Costa Rica for many years has been pursuing a line work in education, research, outreach, and academic production guided by the principles and purposes derived from humanist though and action in our times, and the development of interdisciplinary study of complex and hypercomplex systems following some of the epistemological notions proposed by Rolando García and Jean Piaget (1982, 2000, 2006) in series of seminal works. This brief essay will cover three main sections: 1. A basic diagnosis of the global pre and post pandemic; 2. The importance of both general situations (nonetheless, emphasizing the new phenomena of the post pandemic phase) for present work in all academic areas of public universities; 3. A sketch of new humanist and interdisciplinary guidelines to contribute to our academic activity in these turbulent times.

References

Altbach, P. G. (2017). Anarquía y prácticas fraudulentas en la difusión de la producción académica. Nexos (junio). https://educacion.nexos.com.mx/anarquia-y-practicas-fraudulentas-en-la-difusion-de-la-produccion-academica/

Bannister, G., Harald, F., Yosuke, K., Siddharth, K. y Loukoianova, E. (2020). Addressing the Pandemic´s Medium-Term Fallout in Australia and New Zealand. IMF Working Paper WP/20/272. https://www.academia.edu/77574608/Addressing_the_Pandemics_Medium_Term_Fallout_in_Australia_and_New_Zealand?email_work_card=view-paper

Baraona, M. (2005). Puntos de fuga. El fin de una historia y la transición a la hipermodernidad. LOM.

Baraona, M. (2016). La trama y los hilos. Modernización capitalista y las cuatro

Baraona, M. y Mora, J. (2017). Hacia una epistemología del Nuevo Humanismo.

EUNED.

Baraona, M. y Herra, E. (2017). Danzando en la bruma junto al abismo. Las cuatro crisis y el futuro de la humanidad. Editorial Arlekin.

Baraona, M., Castro, W. y Muñoz, D. (2020). Catorce principios pedagógicos que dimanan del Paradigma Tri Dimensional (PTD) del Nuevo Humanismo. Revista Nuevo Humanismo, 8(1), 35-69. https://doi.org/10.15359/rnh.8-1.2

Baraona, M. (2022). El capitalismo y su limitante endógena: acumulación, ganancia y crisis. EUNA.

Barráez Herrera, D. (2022). Metaversos en el Contexto de la Educación Virtual. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0. 13(1), 11–19. https://doi.org/10.37843/rted.v13i1.300

BBC News Mundo. (2023). ¿Cómo les fue a los países de América Latina en la prueba PISA? https://www.bbc.com/mundo/

noticias/2013/12/131203_pisa_resultados_am+

Calderón-Delgado, E. I. y Velásques-Albarracín, V. P. (2022). Retos del docente en la educación postpandemia. Cienciamatria. Vol.8 Núm. 2 (8): Edición Especial 2.

Córdoba, M. E. y Baraona, M. (2021). Nuevo Humanismo, Estudios Generales y Pedagogía de la Resistencia. Revista Nuevo Humanismo, 9(1), 35-63. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/nuevohumanismo/article/view/15434

García, R. (2000). El conocimiento en construcción: De las formulaciones de Jean Piaget a la teoría de sistemas complejos. Gedisa.

García, R. (2006). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Gedisa.

Gaxiola, J. (2020). 7 cambios en la educación post pandemia. Medium. https://jesusgaxiola.medium.com/7-cambios-en-la-educaci%C3%B3n-post-pandemia-12696f036153

Giannini, S., Jenkins, R. y Saavedra, J. (2022). De la recuperación del aprendizaje a la transformación de la educación. ¿Cómo podemos recuperar el aprendizaje perdido después de la pandemia de Covid-19? https://www.unicef.org/es/blog/de-recuperacion-aprendizaje-a-transformacion-educacion

Giroux, H. (2013). Una pedagogía de la resistencia en la edad del capitalismo de casino. Con-Ciencia Social. N.°17 pp. 55-71.

González-Vázquez, O. (2015). “Globalización, neoliberalismo, reformas educativas y creatividad. RA XIMHAI ISSN. 11(4), 413-4123.

Harvey, D. (2007). Breve historia del neoliberalismo. Ediciones Akal.

Keynes, J. (1936). The General Theory of Employment, Interest and Money. Harcourt, Brace and Company.

Fundación Profuturo y OEA. (2020). La reconstrucción educativa pospandemia y el uso de las tecnologías en el retorno progresivo a la presencialidad escolar. OEA. https://portal.educoas.org/sites/default/files/nw/docs/Estudio%20reconstruccion%20educativa%20postpandemia%20y%20el%20

uso%20de%20las%20tecnologias%20en%20el%20retorno%20progresivo%20a%20la%20presencialidad%20escolar.pdf

Paéz, S. M. (2021). Brasil: la pandemia como proyecto y no como crisis. https://www.celag.org/brasil-la-pandemia-como-proyecto-y-no-como-crisis/#sdendnote8sym

Palella Stracuzzi, S. y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. Venezuela.

Piaget, J. y García, R. (1982). Psicogénesis e historia de la ciencia. Siglo XXI.

Portal BA. (2021). Los 5 desafíos de la educación pospandemia. http://www.portalba.com.ar/noticia_7_35748_los-5-desafos-de-la-educacin-post-pandemia

Programa Internacional de Evaluación de los Alumnos (PISA): Latinoamérica (2018). Evaluación de Estudiantes de 15 años en América Latina. OCDE.

Schapira, D. (2022). Luces y sombras en la educación post pandemia Covid-19. El Cronista. https://www.cronista.com/columnistas/

luces-y-sombras-en-la-educacion-post-pandemia-covid-19/Silvera, L. (2023). Perspectiva de la educación superior en post-pandemia:adaptación, innovación y transformación. Educación Digital. https://www.lynnsilvera.com/2023/01/aun-nos-encontramos-inmersos-enla.html

Sobre Tiza. (2021). Cinco desafíos de la educación post pandemia. https://www.sobretiza.com.ar/2021/09/11/cinco-desafios-de-la-educacion-post-pandemia/

Vaquero, J. (2023). El narco es el quinto empleador de México. El País. https://elpais.com/mexico/2023-09-22/el-narco-es-el-quinto-empleador-de-mexico.html

Published

2023-12-08

How to Cite

Baraona Cockerell, M., Gómez Navarro, J. D., Marenco Rojas, H., & Mora Arias, J. (2023). The Public University in Postandemia: New Wine in Old Wineskin?. New Humanism Journal, 11(2), 93-127. https://doi.org/10.15359/rnh.11-2.4

Issue

Section

Humanismo y Universidad (sección arbitrada)

How to Cite

Baraona Cockerell, M., Gómez Navarro, J. D., Marenco Rojas, H., & Mora Arias, J. (2023). The Public University in Postandemia: New Wine in Old Wineskin?. New Humanism Journal, 11(2), 93-127. https://doi.org/10.15359/rnh.11-2.4