New Approach to reduce High School Dropout Rates

  • Mauricio Cristhian Portillo-Torres Ministerio de Educación Pública
Keywords: Dropping out, dropouts, student engagement

Abstract

From 2006 to 2014, the Ministry of Public Education of Costa Rica implemented four strategic actions to reduce high school dropout rates. The main purpose of these actions was to promote student participation and student identification with their school. Studies prepared by the Ministry of Education and the Comptroller of the Republic were revised to assess the impact of these actions. The result of these actions does not show an actual decrease in the number of students who leave high school. Therefore, a more holistic view is necessary to ensure the students’ stay. This review suggests using use the concept of student engagement and applying a three tier system-wide dropout preventive actions: universal, targeted and intensive.

Author Biography

Mauricio Cristhian Portillo-Torres, Ministerio de Educación Pública
Licenciado en Docencia de la Teología (UNED) y Master en Educación por el Instituto Tecnológico de Monterrey. Actualmente trabaja como asesor en la Dirección de Desarrollo Curricular del Ministerio de Educación Pública. Anteriormente ejerció como docente en diferentes colegios privados. Ha escrito y dado conferencias sobre diversos temas educativos, especialmente sobre el tema del abandono escolar. En el 2013 ganó el IV Concurso sobre deserción escolar del BID (Graduate XXI).

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Published
2015-04-27
How to Cite
Portillo-Torres, M. C. (2015). New Approach to reduce High School Dropout Rates. Revista Electrónica Educare, 19(2), 303-316. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.17
Section
Articles (Peer Reviewed Section)