Definition of Procedural Aspects and Good Practices for the Advisory Service of the Online Learning Program at the Distance State University of Costa Rica

Francisco Mora-Vicarioli, Carlene Hooper-Simpson, Yeudrin Durán-Gutiérrez

Abstract


This article shows the results of a research study whose main objective was to evaluate the contributions of the consulting process facilitated by the Online Learning Program (PAL). This consulting process is offered to tutors, coordinators and chair managers or program coordinators in the virtualization processes of their subjects or online courses at the State Distance University (UNED) of Costa Rica, to get an organization and appropriate mediation of virtual learning environments accordingly. The above with the purpose of generating an approach to procedural aspects and good practices that are carried out from the counseling process. An online instrument was applied to a population of counseling users. From the analysis performed on the instrument, a series of findings was obtained in terms of perceived benefits, relevance of the design, and organization that favors counseling for the improvement of online courses, their organization design, mediation, as well as the value of the manuals provided by the PAL to perform configuration processes on the platforms, among other aspects.

Keywords


online learning platforms, distance education, distance learning, distance university.

References


Area, M. y Adell, J. (2009). E-Learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. De Pablos (Coord.), Tecnología educativa. La formación del profesorado en la era de internet (pp. 391-424). Málaga: Aljibe.

Calvo, X. y Salas, N. (2013). Necesidad de unificar criterios de calidad para la mediación pedagógica de cursos en línea de la Universidad Estatal a Distancia. Revista Posgrado y Sociedad, 13(1), 27-44. doi: https://doi.org/10.22458/rpys.v13i1.384

Castro, A. y Valerio, C. (2013). Importancia de utilizar el diseño gráfico en los cursos con componente virtual de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. En Memoria del XVI Congreso Edutec (1-13). San José, Costa Rica: EDUTEC. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/edutec/memoria/ponencias/cintya_alejandra_131.pdf

Delauro, M. (2011). La tutoría en ambientes virtuales de aprendizaje. Unidad 1-a. Nuevos escenarios, nuevos roles docentes, nuevas competencias. Virtual Educa. Recuperado de https://issuu.com/maritzane/docs/02-ifd_tutoria-unidad_1-a

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). México: McGraw-Hill.

Meza, J. (2012). Modelo pedagógico para proyectos de formación virtual. Bonn: Giz. Recuperado de https://gc21.giz.de/ibt/var/app/wp342P/1522/wp-content/uploads/2013/02/Ebook-final.pdf

Miklos, T. (2012). Prospectiva de la educación virtual; el caso de América Latina. En M. Morocho y C. Rama (Eds.), Las nuevas froneras de la educación a distancia (pp. 115-135). Ecuador: Virtual Educa. Recuperado de http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/oevalc_2012_%28fronteras%29.pdf

Olea, E. y Pérez, P. (2010). Relevancia del tutor en los programas a distancia. Apertura, 5(2), 6-19. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura4/article/download/48/49

Programa de Aprendizaje en Línea (PAL). (2015). Análisis comparativo del incremento de la oferta en línea durante los años 2011- 2015. Dirección de Materiales Didácticos de la UNED de Costa Rica. Manuscrito inédito.

Programa de Aprendizaje en Línea (PAL). (s. f.). ¿Quiénes somos? Recuperado de http://www.uned.ac.cr/dpmd/pal/quienes-somos/qs

Salas, I. (s. f.). Procesos de virtualización en la UNED de Costa Rica. Recuperado de http://recursos.portaleducoas.org/sites/default/files/10991.pdf

Universidad Estatal a Distancia. (9 de julio de 2004). Modelo pedagógico. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/images/igesca/materiales/24.pdf

Universidad Estatal a Distancia. (UNED). (15 de didiembre de 2005). Resolución N.o 629-205. Consejo de Rectoría. San José, Costa Rica: UNED.

Universidad Estatal a Distancia. (UNED). (2013). Plan de desarrollo académico, UNED 2012-2017. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/plan_academico/insumos/PlanDesAcad_UNED_final.pdf

Universidad Estatal a Distancia (s. f.). Informe de labores. Cobertura y equidad. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/transparencia/informe-de-labores-2013/cobertura-y-equidad

Universidad Estatal a Distancia, Vicerrectoría Académica. (2010). Cómo diseñar y ofertar cursos en línea: Consideraciones generales. San José, Costa Rica: PAL-PACE-UNED. Recuperado de http://www.uned.ac.cr/academica/images/PACE/recursos/CursosenLineaversionweb.pdf

Valverde, J. (2009). La tecnología en el proceso educativo de un posgrado del área educativa de la UNED, en el contexto del modelo pedagógico institucional (Tesis doctoral). Universidad Estatado a Distancia, San José, Costa Rica. Recuperado de http://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/120809/988/1/La%20tecnologia%20en%20el%20proceso%20educativo%20.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.11



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System