Perception of Pedagogy Students About the Usefulness of Blogs in Education

Keywords: Blog, education, students of pedagogy, content analysis, scale

Abstract

The use of blogs, given their ease of creation and functionality, can be an opportunity for teachers in training to use ICT in education. In this research we ask what perception the teaching staff in training have of the use of blogs in an academic context of higher education and what experience of use and interaction with blogs they had at school level. For this reason, in order to obtain information at university level, we used the scale of assessment of the usefulness of blogs in higher education. A semi-structured interview was applied to learn about the experience of using and interacting with blogs at school level and how it projects the use of blogs as future teachers. The sample was 100 first-year students of pedagogy, enrolled in pedagogy careers of a faculty of education of a university in the south of Chile. The results indicate that, at the school level, most students did not use or interact with blogs, and that, at the higher education level, the least favored dimension is implementing curriculum by using blogs.

Author Biographies

Carolina Zambrano-Matamala, Universidad de Concepción
Becaria del programa de Doctorado en Educación de la Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Y Colaborador docente en área Metodología de Investigación e Informática Educativa del Departamento de Metodología de Investigación e Informática Educativa, Universidad de Concepción. Las áreas de Investigación son Informática Educativa y Autorregulación del aprendizaje.  
Darío Rojas-Díaz, Universidad de Concepción
Becario del programa de Doctorado en Educación de la Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Y Colaborador docente en área Metodología de Investigación e Informática Educativa del Departamento de Metodología de Investigación e Informática Educativa, Universidad de Concepción. Las áreas de Investigación son: Inteligencia Artificial en Educación e Informática Educativa
Pedro Salcedo-Lagos, Universidad de Concepción
Profesor titular de la Universidad de Concepción. Es Doctor en Ingeniería Informática (Inteligencia Artificial) de la Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. Pertenece al Departamento de Metodología de Investigación e Informática Educativa, Universidad de Concepción. Las áreas de Investigación son: Inteligencia Artificial en Educación e Informática Educativa.
Ociel López-Jara, Universidad de Concepción
Candidato a magister en Didáctica de la Matemática de la Facultad de Educación, Universidad de Concepción. Y Colaborador docente en área Metodología de Investigación e Informática Educativa del Departamento de Metodología de Investigación e Informática Educativa, Universidad de Concepción. Las áreas de Investigación son: Didáctica de la Matemática y TICs en Educación.

References

Andréu, Jaime (2001). Las técnicas de análisis de contenido: Una revisión actualizada. Documento de trabajo, S2001/03, Centro de estudios andaluces, http://public.centrodeestudiosandaluces.es/pdfs/S200103.pdf [Fecha de acceso: 02 de mayo de 2017].

Aventosa, P. M., Valcárcel, J. V., & Valencia-Peris, A. (2015). Los blogs como entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje en Educación Superior. Revista complutense de educación, 26, 15-31.

Akçay, A., & Arslan, A. (2010). Theusing of blogs in Turkisheducation. Procedia Social and BehavioralSciences, 2, 1195-1199.

Chong, E. K. M. (2010). Using blogging to enhance the initiation of students into academic research. Computers & Education, 55, 798-807.

Deng, L., & Yuen, A. H. K. (2012). Understanding student perceptions and motivation towards academic blogs: An exploratory study. Australasian Journal of Educational Technology, 28(1), 48-66.

Díaz, C., Solar, M. I., Hernández, V. S., Solar, M. C., & Morales, J. V. (2015). Temas clave en la formación de profesores en Chile desde la perspectiva de docentes y directivos. Revista Complutense de Educación, 26(3), 543-569.

Fernández, L.N., Bonatto, L., y Garrido, C. (2013). Capoeira e temas transversais: avaluaçao de un blog didáctico para las aulas de educaçao fisica. ETD, 15(1), 87-106

Goktas, Y., & Demirel, T. (2012). Blog-enhanced ICT courses: examining their effects on prospective teachers’ ICT competencies and perceptions. Computers & Education, 58, 908-917.

Hall, H., & Davison, B. (2007). Social software as support in hybrid learning environments: the value of the blog as a tool for reflective learning and peer support. Library and Information Science Research, 25(2), 163-187.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.

Lai, H.-M., y Chen, C.P. (2011). Factors influencing secondary school’s teachers’ adoption of teaching blogs. Computers & Education, 56, 948-960

Mansor, A. Z. (2011). The use of blog in decision making skills course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 18, 491-500.

Mansor, A. Z. (2012). Top five creative ideas using web 2.0. Procedia Social and Behavioral Sciences, 59, 429-437.

Marín, V. (2013). Innovando en las aulas universitarias a través de los blogs desde una perspectiva inclusiva. Revista Interacções, 9(23), 88-101.

Marín, V., Muñoz, J. M., y Sampedro, B. E. (2014). Los blogs educativos como herramienta para trabajar la inclusión desde la educación superior. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete,29(2), 115-127

Marín, V., y Gómez, Mª E. (2015). Edublogs in the development of the European higher education area: an initiative in the Primary Education Degree course at the University of Córdoba (Spain). Procedia Social and Behavioral Sciences, 197, 2251-2256.

Marín-Díaz, V., Sampedro-Requena, B. E., & Vega-Gea, E. (2016). Construcción de una escala para determinar la utilidad de los Blogs en la educación superior. Revista Psychology, Society & Education, 8(3), 217-228.

Mayring, P (2000) Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung I Forum (On.line Journal) 1 (2). http://qualitative-research.net/fqs/

Osman, G., y Koh, J. H. L. (2013). Understanding management students’ reflective practice through blogging. The Internet and Higher Education, 16, 23-31.

Sánchez, G. M., & Vargas, C. J. (2016). Uso del blog para el desarrollo de la capacidad de comunicación matemática en la Educación Secundaria. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1327-1350.

Quintanal, F. (2011). Utilización de herramientas Web 2.0 en la Física y Química de Bachillerato. Arbor, 187(3), 153-158

Unesco. (2016). Tecnologías digitales al servicio de la calidad educativa. Una propuesta de cambio centrada en el aprendizaje para todos. Santiago. Recuperado de http:// unesdoc.unesco.org/images/0024/002451/245115S.pdf

Zeng, X., y Harris, S. T. (2005). Blogging in an online heath information technology class. Perspective in Heath Information Management, 2(6).

Published
2018-11-02
How to Cite
Zambrano-Matamala, C., Rojas-Díaz, D., Salcedo-Lagos, P., & López-Jara, O. (2018). Perception of Pedagogy Students About the Usefulness of Blogs in Education. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.19
Section
Articles (Peer Reviewed Section)