Teachers’ Experience in Times of Pandemic with Students with Educational Challenges: Challenges in Returning to Face-To-Face Education with an Inclusive Approach in Medellín, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15856

Keywords:

Adaptation teacher, learning, remote education, students with educational challenges, inclusive education

Abstract

Objective. This article aims to analyze how 63 primary education teachers who have worked on the inclusion process with students presenting educational challenges in the visual (image processing), cognitive (concrete action processing), and communicative (viso-gestural processing for Colombian Sign Language-LSC users) fields in Medellín, assumed home education during the 2020-2021 pandemic. Method. This qualitative research work with an interpretive approach utilized the focus group technique, organizing the teachers into three groups based on the students’ educational challenges: visual, cognitive, and communicative. The analysis focused on the teachers’ approach to home education, the strategies they used, and their decision-making processes in terms of orienting learning, considering the challenges that this group of students faces in their learning styles. Data were analyzed using selective open coding and axial coding. Results. The results were grouped into six moments of home education through which the teachers passed, which were disorientation, forced landing, adaptation, cooperation, expansion, and return. Each moment had its characteristics, successes, and failures during the experience. Conclusions. The teachers’ experience during the pandemic was closest to remote education rather than home education, characterized by mistakes influenced by low knowledge in cognitive accessibility and the use of ICT platforms, orientation to families lacking or with low accessibility in connectivity, and successes in collaborative networking among teachers and the academic community to discuss teaching and evaluation practices in inclusive education. The findings in each moment experienced by the teachers during the pandemic were used to project the challenges in education with the students that focus on challenges at the socioemotional level, in learning, teaching, family support, and teacher training in the return to face-to-face education.

Author Biographies

Jorge Iván Correa-Alzate, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

Doctor en Humanidades y Artes, Mención en Ciencias de la Educación. Docente – investigador. Profesor de Maestría y Doctorado, director del grupo de investigación Senderos e investigador de la línea pluralidades del Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, integrante de redes en educación inclusiva y discapacidad. Consultor y par académico nacional e internacional. Publicaciones en discapacidad y educación inclusiva.

Juan Pablo Suárez-Vallejo, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

Magister en Educación y Licenciado en geografía e historia, Candidato a Doctor en educación. Docente de pregrado y maestría, investigador en la línea pluralidades, integrante de redes en educación inclusiva y formación de maestros. Participante en la construcción en políticas públicas en discapacidad. Publicaciones en discapacidad, vulnerabilidad y educación inclusiva.

Nataly Restrepo-Restrepo, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

Doctora en Ciencias de la Educación. Docente de pregrado, maestría y doctorado, investigadora en la línea infancias y pluralidades, integrante de redes en educación infantil, inclusión y género. Consultora nacional en temas de infancia y participante en la construcción en políticas públicas en infancia. Publicaciones en educación infantil, discapacidad y educación inclusiva. 

References

Avalos-Obregón, M. L., Ávalos-Obregón, M. D., & Cazar del Pozo, F. (2018). Homeschooling una alternativa en educación. Polo del Conocimiento, 3(10), 205-222. https://doi.org/10.23857/pc.v3i10.743

Blume, F., Schmidt, A., Kramer, A. C., Schmiedek, F., & Neubauer, A. B. (2021). Homeschooling during the SARS-CoV-2 pandemic: the role of students’ trait self-regulation and task attributes of daily learning tasks for students’ daily self-regulation. Z Erziehungswiss, 24(2), 367-391. https://doi.org/10.1007/s11618-021-01011-w

Cahapay, M. B. (2022). How Filipino parents home educate their children with autism during COVID-19 period. International Journal of Developmental Disabilities, 68(3), 395-398. https://doi.org/10.1080/20473869.2020.1780554

Connell, R. (2006). Escuela y justicia social. Morata.

Correa-Alzate, J. I., Restrepo Restrepo, N., & Suárez Vallejo, J. P. (2021). La educación en casa para retos visuales, cognitivos y comunicativos en tiempos de pandemia. En C. Correa-Arias (Coord), Responsabilidad social, ética e inclusión en los procesos de formación (pp 61-83). Octaedro.

Correa Alzate, J. I., Restrepo Restrepo, N., Suárez Vallejo, J. P., Urrea Betancur, D., Echavarría Luján, D. M., Mosquera Valoyes, K. S., Aristizábal Restrepo, E., & Ochoa Ocampo, M. P. (2020). Narrativas en discapacidad. Escuchando voces en la trayectoria educativa. 120 f. Sello Editorial T Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria. https://www.researchgate.net/publication/347468335_Narrativas_En_Discapacidad_Escuchando_voces_en_la_trayectoria_educativa

Kohan, W. O. (2020) ¿Es posible hacer escuela de forma remota? Afectos y pensamientos de un coloquio internacional remoto en Río de Janeiro. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia II. Experiencias y problemáticas en Iberoamérica (pp. 225-239). Editorial Universitaria; CLACSO. https://www.academia.edu/44737038/Pensar_la_educaci%C3%B3n_en_tiempos_de_pandemia_II_Experiencias_y_problem%C3%A1ticas_en_Iberoam%C3%A9rica

Kreussler, C., Scannone, R., Pereira, M. A., Duryea, S., & Álvarez Marinelli, H. (Redactores). (2020). ¿Cómo garantizar la educación inclusiva en emergencia para estudiantes con discapacidad? BID. https://doi.org/10.18235/0002886

López Bedoya, M. C. & Yotagrí Moreno, N. M. (2019). Las TIC como mediadoras del aprendizaje en niños y niñas con necesidades educativas especiales en los grados de transición y primero. Revista Senderos Pedagógicos, 10(10), 121-143. https://doi.org/10.53995/21458243.948

López Cassà, È. & Pérez Escoda, N. (2020). La influencia de las emociones en la educación ante la COVID-19: El caso de España desde la percepción del profesorado. Universitat de Barcelona. GROP. http://hdl.handle.net/2445/173449

Martinenco, R. M., Martín, R. B., & García Romano, L. (2021). Ecologías de aprendizaje en educación secundaria: TIC y aprendizaje informal. Tecnología, Ciencia y Educación, (18), 77-97. https://doi.org/10.51302/tce.2021.571

Pachay-López, M. J. & Rodríguez-Gámez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del conocimiento, 6(1), 130-155. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2129/4239

Plena Inclusión. (2020). El derecho a la educación durante el COVID19. Análisis, propuestas y retos para la educación del alumnado con discapacidad intelectual o del desarrollo durante el confinamiento. https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/el_derecho_a_la_educacion_durante_el_covid19.pdf

Restrepo Restrepo, N., Henao García, N. M., , Zapata Ospina, B. E., y Suárez Urrego, R. A. (2020). Trayectorias en la construcción del conocimiento referente a las infancias y a la educación infantil. Sello Editorial T Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria

Skliar, C. (2020). Sobre la incertidumbre educativa. Continuidades, discontinuidades, interrupciones y vacíos En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia II. Experiencias y problemáticas en Iberoamérica (pp. 31-44). Editorial Universitaria; CLACSO. https://www.academia.edu/44737038/Pensar_la_educaci%C3%B3n_en_tiempos_de_pandemia_II_Experiencias_y_problem%C3%A1ticas_en_Iberoam%C3%A9rica

Soberantes Díez, J. M. & Trejo Osorno, L. A. (2011). Educación escolarizada vs. educación en casa. Reflexiones sobre la sentencia Homeschooling del tribunal constitucional español. Cuestiones Constitucionales. Revista Mexicana de Derecho Constitucional, (25), 353-365. https://doi.org/10.22201/iij.24484881e.2011.25.5977

Thorell, L. B., Skoglund, C., Giménez de la Peña, A., Baeyens, D., Fuermaier, A. B. M., Groom, M. J., Mammarella, I. C., van der Oord, S., van den Hoofdakker, B. J., Luman, M., Marques de Miranda, D., Siu, A. F. Y., Seinmayr, R., Idrees, I., Soares, L. S., Sörlin, M., Luque, J. L., Moscardino, U. M., Roch, M., Crisci, G., & Christiansen, H. (2022). Parental experiences of homeschooling during the COVID 19 pandemic: differences between seven European countries and between children with and without mental health conditions. European Child & Adolescent Psychiatry, 31(4), 649-661. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01706-1

Williams, K. M. & Corwith, A. (2021). Beyond Bricks and mortar: The efficacy of online learning and community-building at College Park Academy during the COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 26(5), 5055-5076. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10516-0

Yadarola, M. E., Valdez, R., Sesto, C., Molina, J. L., Medina, K., Lambertucci, V., González, F., & Erramouspe, C. (2021). Apoyos para la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual en tiempos de COVID-19, en la voz de las familias. Anuario Digital de Investigación Educativa, (4), 60-69. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/4943/3262

Published

2023-04-26

How to Cite

Teachers’ Experience in Times of Pandemic with Students with Educational Challenges: Challenges in Returning to Face-To-Face Education with an Inclusive Approach in Medellín, Colombia (J. I. Correa-Alzate, J. P. Suárez-Vallejo, & N. Restrepo-Restrepo , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15856

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teachers’ Experience in Times of Pandemic with Students with Educational Challenges: Challenges in Returning to Face-To-Face Education with an Inclusive Approach in Medellín, Colombia (J. I. Correa-Alzate, J. P. Suárez-Vallejo, & N. Restrepo-Restrepo , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15856

Comentarios (ver términos de uso)