Best Practices in High-Enrollment Courses in the Context of the Pandemic at the State Distance Learning University of Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15893

Keywords:

Distance education, e-learning, management science, finance

Abstract

Goals. 1. To evaluate the relevance of creating unique virtual environments in the academic and administrative management models for high-enrollment courses offered in the Finance Program at the State Distance Learning University of Costa Rica (UNED). 2. To provide an example of best practices for managing high-enrollment courses that promote academic and administrative management. Methodology. This qualitative study utilized data collected through an online survey with an incidental sample of 23 teachers from the Department of Finance. The survey assessed the proposed improvement experience of using virtual environments for high-enrollment courses through a research method oriented under phenomenology. Results. The research provided valuable inputs regarding the configuration of the virtual classroom with unique environments and subgroups for high-enrollment courses. This modality provided substantial time savings in administrative aspects related to the monitoring of teaching tasks, as well as promoting accompaniment spaces for consultations and attention to appeal processes for learning evaluations. Additionally, the use of didactic resources, such as video, was also valued for providing flexible options under a distance model mediated by virtuality.

Author Biographies

Francisco Mora-Vicarioli, Universidad Estatal a Distancia

Académico de la UNED, con más de 15 años de experiencia, 13 de ellos en educación a distancia y en línea. Autor con más de 40 publicaciones científicas e indexadas, entre las que figuran: ponencias, artículos, capítulos de libros. Cuenta con dos maestrías en el ámbito de la tecnología y actualmente cursa el Doctorado en Educación de la UNED de Costa Rica.

Jorge Luis Arce-Solano, Universidad Estatal a Distancia

Académico en la UNED, con más de 25 años de experiencia laboral y cerca de 6 años de experiencia universitaria, Licenciado en Administración de Empresas con Énfasis en Finanzas, Magister en Gestión y Finanzas públicas, Técnico en riesgos y especialista en finanzas, y actualmente cursa el doctorado en Desarrollo Regional y Crecimiento Económico de la Universidad de Santiago de Compostela, España.

Susana Fernández-Alfaro, Universidad Estatal a Distancia

Académica de la UNED, con más de 14 años en la Escuela de Ciencias de la Administración, coordinadora y docente de la Cátedra de Finanzas. Licenciada de Banca y Finanzas y posgrado en la Universidad de Santiago de Compostela de España, con  especialidad en Gestión y Dirección Comercial de Cooperativas y Pymes, una maestría en Banca y Finanzas y un doctorado en Economía Financiera y Contabilidad. 

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Published

2023-04-26

How to Cite

Best Practices in High-Enrollment Courses in the Context of the Pandemic at the State Distance Learning University of Costa Rica (F. Mora-Vicarioli, J. L. Arce-Solano, & S. Fernández-Alfaro , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15893

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Best Practices in High-Enrollment Courses in the Context of the Pandemic at the State Distance Learning University of Costa Rica (F. Mora-Vicarioli, J. L. Arce-Solano, & S. Fernández-Alfaro , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15893

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