Standardized Learning Assessment in Languages Core Curricula: A Study at the Autonomous University of Baja California, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17218

Keywords:

Second language, standardization, evaluation, test, morphology, psychometry

Abstract

Objective. The study presents the structure and components of a standardized departmental test applied to one of the subjects of outmost curricular relevance for the core curricula of the Faculty of Languages (FL). It also presents psychometric evaluation results of the evaluation performed on the test. Method. To conduct this standardized test, the study used the methodology developed by the Educational Research & Development Institute (Contreras Niño, 2000; Contreras Niño & Backhoff Escudero, 2004). The test is based on the proposed psychometric model by Nitko (1994), designed to construct large-scale criterion-referenced tests. The study sample consisted of 260 first-semester students from FL in the state. The psychometric analysis followed the Item Response Theory to measure features such as the discrimination index, discrimination coefficient, and difficulty index. Results. Average values obtained from the psychometric analysis of the test exceeded discrimination index and coefficient standards (.32), especially those obtained in the thematic unit of greatest curricular relevance for the studied subject. Also, a general average difficulty and an acceptable distribution of said difficulty in the items were observed. Conclusions. The obtained values for the reliability and validity features evidenced the instrument´s quality. This directly contributes to the certainty of the level of mastery that the students show in relation to the knowledge universe represented in the test; this situation has a high impact because of the relevance of this subject.

Author Biographies

Jorge Gustavo Gutiérrez-Benítez, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Innovación en Tecnología Educativa. Actualmente se desempeña como Sub Director de la Facultad de Idiomas en la Universidad Autónoma de Baja California, institución en la que tiene 12 años laborando, desarrollando la actividad docente como Técnico Académico de Tiempo Completo. Miembro del comité colegiado de evaluación estandarizada del aprendizaje.

Luis Alan Acuña-Gamboa, Universidad Autónoma de Chiapas

Doctor en Estudios Regionales. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores desde el 2018. Director Adjunto de la Revista Electrónica Sinergias Educativas; Miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE) A.C.; así como del Grupo de Trabajo del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO) Docente de Tiempo Completo en la Universidad Autónoma de Chiapas.

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Published

2023-11-22

How to Cite

Standardized Learning Assessment in Languages Core Curricula: A Study at the Autonomous University of Baja California, México (J. G. Gutiérrez-Benítez & L. A. Acuña-Gamboa , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17218

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Standardized Learning Assessment in Languages Core Curricula: A Study at the Autonomous University of Baja California, México (J. G. Gutiérrez-Benítez & L. A. Acuña-Gamboa , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17218

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