Educational Management for Inclusion: Personal and Professional Profiles of Costa Rican Elementary School Principals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17435

Keywords:

School management, inclusive education, school principal, professional profile, qualitative analysis

Abstract

Introduction. Inclusive education is a collective responsibility for all stakeholders in the educational process, with particular emphasis on the role of principals. Principals, through their management practices, bear the responsibility of fostering educational centers that uphold the principles of justice, equality, and equity from a holistic perspective. Aim. This study aims to analyze the personal and professional profiles characterizing school principals in Costa Rican public elementary schools. Method. The research, qualitative in nature, employed a multiple case study approach involving six school principals. Data were collected through in-depth, semi-structured interviews, and processed using Atlas.ti v.8 software. Mixed coding was employed for each analysis. Results. The findings reveal that the profile of school principals comprises two key areas. The first pertains to training factors, professional development, and job stability. The second corresponds to intrinsic individual factors such as vocation, values, mentors, and experience. Discussion. The results show minimal or no professional development attributed to limitations within the educational system in terms of updating processes on inclusive education. Conversely, the outcomes in the second area of the profile are associated with values and experiences that strengthen inclusive practices in the educational management of the center. The results are useful because they enable decision-making at the school level to strengthen actions that promote inclusive education through a “school for all” approach within the educational management.

Author Biographies

Evelyn Chen-Quesada, Universidad Nacional

Master en Administración Educativa (Universidad de New México, Estados Unidos). Ejerce como docente e investigadora de la carrera de Licenciatura en Administración Educativa y coordinadora del posgrado en Gestión Educativa con énfasis en Liderazgo de la División de Educación para el Trabajo (CIDE-UNA). Sus líneas de investigación versan sobre gestión educativa, modelos de gestión, liderazgo pedagógico, educación, educación inclusiva, educación ambiental, política educativa y competencias de profesionalización.

José Antonio García-Martínez, Universidad Nacional

Doctor en Equidad e Innovación en Educación (Universidad A Coruña). Máster en Educación y Tecnologías con énfasis en Investigación por la Universidad Oberta de Catalunya. Ejerce como docente e investigador en la División de Educación para el trabajo (CIDE-UNA). Sus líneas de investigación versan sobre tecnología educativa, gestión educativa, liderazgo pedagógico y inclusión educativa.

Warner Ruiz-Chaves, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Tecnología e Informática Educativa y magíster en Administración Educativa, académico del Centro de Investigaciones en Educación, UNED, y de la División de Educación para el Trabajo del CIDE-UNA. Se dedica a la docencia en investigación educativa y sus áreas de investigación versan sobre mediación pedagógica, liderazgo educativo y tecnología aplicada a procesos pedagógicos.

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Published

2023-12-16

How to Cite

Educational Management for Inclusion: Personal and Professional Profiles of Costa Rican Elementary School Principals (E. Chen-Quesada, J. A. García-Martínez, & W. Ruiz-Chaves , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17435

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Educational Management for Inclusion: Personal and Professional Profiles of Costa Rican Elementary School Principals (E. Chen-Quesada, J. A. García-Martínez, & W. Ruiz-Chaves , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-3.17435

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