Mathematical Modeling in the Training Process of Secondary Mathematics Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17503

Keywords:

Students, mathematics, modeling, SDG4 training teachers, teachers, tasks

Abstract

Introduction. This article discusses aspects related to mathematical modeling and mathematical modeling as activities that should be included in teacher training processes. The purpose is to cultivate skills in future teachers to integrate mathematical modeling and modeling in the teaching and learning process. Purpose. This paper aims to provide arguments supporting the need for institutions in charge of teacher training to incorporate these processes into their curricular structures. It also aims to furnish ideas about some types of activities that the teacher can implement in class. Discussion. The ideas developed here have been built from a literature review related to the subject, as well as from a research process by the authors in 2021. The latter entailed extracting evidence from the proposal to incorporate mathematical modeling into the study curricula of public universities in Costa Rica. This analysis aimed to ascertain whether each course in the description, objectives, contents, and specific indications, among others, made reference to mathematical modeling and if methodological recommendations were provided for its implementation. It is clear that mathematical modeling, as a didactic strategy, holds significant importance in teaching the discipline. Incorporating mathematical modeling processes in the professional training of teachers and academic training of students is relevant for developing specific skills. Conclusions. There is a need to execute actions aimed at teacher training to implement this type of task. The objective is that students recognize the applicability of the subject and that the knowledge of it enables them to understand its context.

Author Biographies

Jesennia Chavarría-Vásquez, Universidad Nacional

Máster en Ciencias y Tecnología, Università degli Studi di Pavia, Italia. Máster en Matemática, énfasis Matemática Educativa, Universidad de Costa Rica (UCR). Egresada de la licenciatura en la Enseñanza de la Matemática por la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Se ha desempeñado como directora, investigadora y académica de la Escuela de Matemática de la Universidad Nacional de Costa Rica. Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales. 

Ronny Gamboa-Araya, Universidad Nacional

Doctor en Educación, Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. Máster en Matemática Educativa, Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (CINVESTAV), México. Licenciado en la Enseñanza de la Matemática, Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Se ha desempeñado como director, investigador y académico de la Escuela de Matemática de la Universidad Nacional de Costa Rica. Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales. 

References

Acebo-Gutiérrez, C. J. & Rodríguez-Gallegos, R. (2021). Diseño y validación de rúbrica para la evaluación de modelación matemática en alumnos de secundaria. Revista Científica, 40(1), 13-29. https://doi.org/10.14483/23448350.16068

Barbosa, J. C. (2004). Modelagem matemática: O que é? Por que? Como? Veritati, (4), 73-80. http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Matematica/artigo_veritati_jonei.pdf

Barquero Ocampo, A. M. & Chaves Montero, D. E. (2023). Fortalecimiento y desarrollo de competencias y conocimientos sobre modelización matemática en profesores en formación, en su cuarto año de la carrera BLEM-2017 de la Escuela de Matemática de la Universidad Nacional, como producto de la implementación de un módulo de formación complementaria, en el año 2022 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional]. https://agd.una.ac.cr/share/s/q9KIKRGaQ8KHJJvk_wn5FA

Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do? En S. J. Cho (Ed.), The proceedings of the 12th International congress on mathematical education: Intellectual and attitudinal challenges (pp. 73-96). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-12688-3_9

Borromeo Ferri, R., Mena Lorca, J., & Mena Lorca, A. (Editores). (2021). Fomento de la Educación STEM y la modelización matemática para profesores. Fundamentos, ejemplos y experiencias. Kassel University Press.

Cuenca, M., Palauro, L., Astiz, M., & Vivera, C. (2019). La modelización matemática. Análisis de entrevistas a docentes y su material de clase. Revista de Educación, (16), 161-172. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/3024

Forero Poveda, A. (2020). Procesos de modelación matemática en formación de profesores de matemáticas. Revista de la Facultad de Ciencias Universidad Nacional de Colombia, 9(2), 66-79. https://doi.org/10.15446/rev.fac.cienc.v9n2.86884

González Rojas, D. Y. (2021). La modelación, un recurso pedagógico para el pensamiento numérico y el aprendizaje significativo. Revista Scientific, 6(19), 102-121. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.19.5.102-121

Guerrero, F. (2016). Errores matemáticos en la resolución de problemas de modelización matemática. Caso: Estudiantes del primer año de educación media. Revista Ciencias de la Educación, 26(47), 93-113. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/47/art06.pdf

Hein, N. & Salett Biembengut, M. (2006). Modelaje matemático como método de investigación en clases de matemáticas. En M. Murillo & E. de Faria (Coords)., Memorias del V Festival Internacional de Matemática (pp. 1-25). http://www.cientec.or.cr/archivo/matematica/pdf/P-2-Hein.pdf

Henning, H. & Keune, M. (2007). Levels of modelling competencies. En W. Blum, P. L. Galbraithm, H.-W. Henn, & M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education (Vol. 10, pp. 225-232). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_23

Ledezma, C., Morales-Maure, L., & Font, V. (2024). Experiencia educativa en modelización para docentes de matemática en Panamá. Alteridad Revista de Edducación, 19(1), 58-70. https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/7831

Malaspina Jurado, U. (2012). Enseñanza de las matemáticas: Retos en un contexto global y aportes en una retrospectiva histórica. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 8(32), 9-27. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/818

Méndez Reina, M., Céspedes Guevara, N. Y., & Flórez Rojano, I. D. (2020). Caracterización de ambientes y tareas de modelación matemática en la formación de docentes de matemáticas. Repositorio institucional Universidad de Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2020.00786

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2012). Reforma curricular en ética, estética y ciudadanía. Programas de estudio Matemáticas. I y II ciclo de Educación General Básica y Educación diversificada. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/matematica.pdf

Molina-Mora, J. A. (2017). Experiencia de modelación matemática como estrategia didáctica para la enseñanza de tópicos de cálculo. Uniciencia, 31(2), 19-36. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/uniciencia/article/view/9619

Moreno Verdejo, A., Martín Arenas. M., & Ramírez Uclés, R. (2021). Errores de profesores de matemáticas en formación inicial al resolver una tarea de modelización. PNA, 15(2), 109-136. https://doi.org/10.30827/pna.v15i2.20746

Passarella, S. (2021). Mathematics teachers’ inclusion of modelling and problem posing in their mathematics lessons: An exploratory questionnaire. European Journal of Science and Mathematics Education, 9(2), 43-56. https://doi.org/10.30935/scimath/10773

Pochulu, M. D. (Coordinador.). (2018). La modelización en matemática: Marco de referencia y aplicaciones. GIDED.

Ríos, S. (1995). Modelización. Alianza Editorial.

Rodríguez, M. E. (2010). El perfil del docente de matemática: Visión desde la triada matemática-cotidianidad y pedagogía integral. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 10(3), 1-19. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10150/18004

Rosa, M., Mendible, A., Rodríguez, R., Arrieta, J., & Villa-Ochoa, J. A. (2015). Algunas reflexiones acerca de la modelación y la formación matemática en el nivel superior. En R. Flores (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (Vol. 28, pp. 1133-1141). CLAME. https://www.clame.org.mx/documentos/alme%2028.pdf

Swetz, F. & Hartzler, J. S. (1991). Mathematical modeling in the secondary school curriculum. A resoursce guide of classroom exercises. NCTM.

Villa-Ochoa, J. A. (2007). La modelación como proceso en el aula de matemáticas: Un marco de referencia y un Ejemplo. Revista TecnoLógicas, (19), 63-85. https://doi.org/10.22430/22565337.505

Villa-Ochoa, J. A., Castrillón-Yepes, A., & Sánchez-Cardona, J. (2017). Tipos de tareas de modelación para la clase de matemmatica. Espaço Plural, 28(36), 219-251. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=445955647011

Villarreal, M. E. (2020). Actividades experimentales con tecnologías en escenarios de modelización matemática. Bolema, 34(67), 786-824. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a21

Zaldívar Rojas, J. D., Quiroz Rivera, S. A., & Medina Ramírez, G. (2017). La modelación matemática en los procesos de formación inicial y continua de docentes. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 8(15), 87-110. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v8i15.63

Published

2024-03-16

How to Cite

Mathematical Modeling in the Training Process of Secondary Mathematics Teachers (J. Chavarría-Vásquez & R. Gamboa-Araya , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17503

How to Cite

Mathematical Modeling in the Training Process of Secondary Mathematics Teachers (J. Chavarría-Vásquez & R. Gamboa-Araya , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17503

Comentarios (ver términos de uso)